تایپوگرافی، مشخصه پوسترهای ایرانی است


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، داوران خارجی مسابقه بین‌المللی پوستر ادیان توحیدی، مشخصه پوسترهای ایرانی شرکت‌کننده را بهره‌گیری از تایپوگرافی بیان کردند.

داوران خارجی مسابقه ادیان توحیدی، تایپوگرافی را شاخصه اصلی پوسترهای ایرانی دانستند اما بر این نکته تاکید کردند که باید به هنرمند اجازه داد تا دیدگاهش را به هر شکلی منتقل کند.
رنه ونر ، داور سوئیسی که در نشست مطبوعاتی ظهر امروز (دوشنبه، 27 آذر) در موزه هنرهای دینی برگزار شد، در مورد تفاوت اصلی پوسترهای ایرانی در مقایسه با پوستر کشورهای دیگر در مسابقه بین‌المللی ادیان توحیدی گفت:«تفاوت پوسترهای ایرانی، وجود نوشته یا تایپوگرافی است که طراح گرافیک‌های ایرانی با دقت زیاد و به‌صورت خاص، به آن می‌پردازند.»
آلخارو ماگایانس، داور مکزیکی ضمن تایید حرف‌های ونر گفت:«ایرانی‌ها، پوسترهای زیادی دارند که در دنیا نیز مطرح است و تاثیر فراوانی در گرافیک دنیا گذاشته اما باید بررسی کرد که آیا بدون استفاده از تایپوگرافی بازهم چنین تاثیرگذاری وجود دارد؟»
او با طرح این پرسش، خود پاسخ داد:«هنرمند می‌تواند سبک مشخصی نداشته باشد و دیدگاهش را با عکس و نوشته منتقل کند. موضوع مهم، دیدگاه او است. باید به هنرمند اجازه دهیم تا دیدگاهش را با هر وسیله‌ای منتقل کند.»
ماگایانس همچنین به برگزاری این مسابفه با موضوع‌های دینی اشاره کرد:«وجود سه دین مختلف و باهم‌بودن آنها در یک موضوع مشخص، برای من بسیار جالب بود. تعداد زیادی از این پوسترها می‌تواند موضوع‌های دینی را منتقل کند. پوستر وسیله‌ای برای ارتباطات جهانی و این پوسترها، می‌توانند نقش مهمی در ارتباطات داشته باشند.»

رنه ونر:

تهران تاثیر زیادی روی من گذاشت. در این شهر به هرجاکه بروید، احساس می‌کنید گرافیک تاثیر زیادی روی شهر گذاشته است

سپس ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک و یکی از داوران این مسابقه به توضیح ملاک‌های داوری پرداخت:«توانمندی پوسترها برای القای مفاهیم بسیار مهم است. قطعا مفاهیم زیبایی‌شناسی یکی از نکته‌های مورد بحث برای داوری است. تمام شرکت‌کنندگان قصد داشتند، مفاهیم اصلی رقابت را مانند صلح، توحید و نیایش نشان دهند ولی کسانی موفق بودند که از سامان تصویری درست و عناصر گرافیگی مناسب بهره برده باشند.»
ماگایانس نیز توانایی شرکت‌کنندگان در انتقال مفاهیم مسابقه را به‌عنوان ملاک‌های انتخاب آثار دانست. با این‌حال، ونر راهنمایی داوران ایرانی در فهم پوسترهای ایرانی را از عوامل موثر در تعیین آثار برتر عنوان کرد:«در داوری دو بخش مهم بود. یکی داوران خارجی بودند و دیگری دوران داخلی یا بومی. من قبل از آغاز داوری در مورد تفاوت‌های فرهنگی این رقابت بسیار هیجان داشتم و به‌دلیل اینکه پوسترهای ایرانی از تایپوگرافی استفاده کرده بودند ما برای درک آنها با مشکل مواجه بودیم اما راهنمایی داوران ایرانی در توضیح این نوشته‌ها، تجربه خوب و تاثیرگذاری برای من بود.»
ونر علاوه براینکه موضوع‌های مطرح‌شده در رقابت را جالب و نو دانست، به برگزیدگان این رقابت توصیه کرد، وقایع و اخبار چنین رویدادی در تمام جهان، منعکس شود تا همه هنرمندان دنیا از آن باخبر شوند.»
شهر تهران از منظر گرافیکی
ونر در بخشی از این نشست گرافیک بکار رفته در تهران را از عوامل تاثیر گذار این شهر، بیان کرد:«تهران تاثیر زیادی روی من گذاشت. در این شهر به هرجاکه بروید، احساس می‌کنید گرافیک تاثیر زیادی روی شهر گذاشته است. البته زبان فارسی نیز یک المان بسیار جالب برای من بود. استفاده از این عناصر ساده، من را کاملا دگرگون کرده است.»
ماگایانس در ادامه گرافیک شهر تهران را از دو منظر ارزیابی کرد:«گرافیک در ایران در دو شکل مردمی و هنری وجود دارد. من حد وسط این دو گرافیک را زیاد حس نمی‌کنم. گرافیک در مکزیک هم به‌همین صورت است. من از وجود این گرافیک در شهر، بسیار لذت بردم.»
مراسم افتتاحیه مسابقه ادیان توحیدی از 29 آذر به‌مدت 5 روز در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن