این صفحات را نخوانیم، تماشا کنیم


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از وب سایت کتاب هفته،  به مناسبت چهاردهمین دوره هفته کتاب جمهورى اسلامى‏ایران سلسله نشست‏هاى تخصصى در حوزه صنعت چاپ و نشر وصنایع وابسته به آن برگزار شد.

 این نشست که دومین نشست سه روزه بررسى مسائل صنعت‏چاپ و صنایع وابسته آن بود به بررسى نقش عکس در چاپ کتاب وتاثیرات عکس کتاب و علاوه بر این نقش گرافیک در چاپ کتاب درطول فرآیند تولید کتاب و همچنین بررسى نقش کاغذ در تولید کتاب‏و هماهنگى نوع کاغذها با دستگاه‏ هاى چاپ پرداخت.

فرامرز عرب‏نیا: نویسنده، عکاس، طراح گرافیک و سایردست‏اندرکاران نشر کتاب، منفک از هم فعالیت مى‏کنند.

فرامرز عرب‏نیا  یکى از سخنرانان این نشست‏بود که درباره ارتباط گرافیک و چاپ کتاب صحبت کرد و این مساله‏را از دو بعد مورد بررسى قرار داد و گفت: اختصاص گرافیک به بخش‏چاپ براى بهتر نشان دادن مفهوم کتاب توسط هنر گرافیک یکى ازاین ابعاد است که شامل ساختار کلى کتاب مى‏شود که با نگاه‏مخاطب باید فرم مناسب آن تهیه شود. در قسمت دوم یک‏طراح گرافیک بایدعلاوه بر اطلاع‏رسانى به یک ساختار مناسب اثرهنرى دست پیدا کند.عرب‏نیا به این نکته اشاره کرد که اگر قرار است کتابى بامخاطب ارتباط برقرار کند باید توجه کرد که از چه راه‏ هایى بایداستفاده شود.
عرب‏نیا افزود: در این مرحله در کشور ما متاسفانه نگاه کلى برروى بخش تولید کتاب نداریم و نویسنده عکاس، طراح گرافیک و سایردست‏اندرکاران نشر کتاب، منفک از هم فعالیت مى‏کنند و بهتر است‏یک نگاه کلى به پروسه تولید کتاب وجودداشته باشد.
عرب‏نیا گفت: اگر در پروسه تولید کتاب نتوانیم از یک نگاه‏درست استفاده کنیم حتى اگر مراحل قبل از انتشار مانند محتوا وکارهاى گرافیکى به درستى انجام شده باشد ما شاهد کتابى ناموفق‏خواهیم بود.
عرب‏نیا با اشاره به یکى از راه‏ هاى افزایش کیفیت کتاب گفت:در حال حاضر، امکانات خوبى در بخش فنى کتاب داریم هر چنداین مساله به طور کامل و گسترده نیست اما در حال حاضر اگرنظارت کلى بر روى مراحل مختلف نشر کتاب داشته باشیم از نقطه‏تالیف تا آخرین مرحله باید یک تیم و گروه با شناخت بر روى کلیه‏مراحل مختلف چاپ وجود داشته باشد که با داشتن این نظارت کلى‏مى‏توانیم کیفیت کتاب‏ها را بالا ببریم.
فرامرز عرب‏نیا گفت: عدم نظارت باعث هدررفتن زمان و هزینه‏در موارد مختلفى مى‏شود و متاسفانه در حال حاضر که یک سیستم‏نظارتى مبتنى بر شناخت مراحل مختلف چاپ وجود ندارد ما با افت‏کیفیت و بالارفتن هزینه‏ ها مواجه هستیم که مى‏توان با داشتن یک‏ناظر این مشکلات را حل کرد.

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن