رضا عابدینی برای دریافت جایزه‌ راهی هلند شد


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از ایسنا، رضا عابدینی راهی آمستردام شد تا جایزه‌ی یک‌صدهزار دلاری‌اش را از دولت هلند دریافت کند.

این هنرمند طراح گرافیک در آستانه‌ی سفرش گفت: روز 11 دسامبر – 20 آذرماه جاری – با حضور ملکه‌ی هلند در آمستردام، مراسم اعطای این جایزه‌ی برگزار می‌شود.

عابدینی 39 ساله، جوان‌ترین نامزد دریافت جایزه‌ی اصلی پرنس کلاوس در دنیا به‌شمار می‌رود.

جایزه‌ی فرهنگی بنیاد پرنس کلاوس، شاهزاده هلند، هر ساله به‌منظور توسعه‌ی فرهنگ، افزایش آگاهی فرهنگی و ارتقای تبادل فرهنگی و توسعه آن است به هنرمندان، متفکران و بنیادهای فرهنگی جهان اعطا می‌شود.

این بنیاد پیش‌تر نیز از ایران، رخشان بنی‌اعتماد و ابراهیم نبوی را انتخاب کرده است.

گفته می‌شود، از سال 1996 بنیاد پرنس کلاوس تبدیل به سکویی برای تبادل میان فرهنگی شده است.

این بنیاد سالانه از وزارت امور خارجه هلند، یارانه‌ای دریافت می‌کند و طبق اعلام، از سال 2001 این بنیاد سالانه 500هزار یورو از طریق بخت‌آزمایی به‌دست می‌آورد.

برگزارکنندگان عابدینی را نه برای آنکه طراح گرافیک چیره‌دستی است یا سابقه‌ای طولانی در خلق آثار هنری‌اش دارد، انتخاب کرده‌اند، بلکه تاثیرگذاری وی ملاک اصلی مورد توجه‌شان بوده است.

داوران تصریح کرده‌اند که گرافیک - مدیای مدرن - و رضا عابدینی - انسان شرقی - توانسته‌اند رابطه‌ی خوبی بیابند. سنت‌های تصویری ایرانی و گرافیک مدرن نکته مورد توجه آنها بوده است.

تاثیرگذاری عابدینی، شاگردان زیادی که از وی آموزش دیده‌اند، ‌نکته دیگر قابل توجه این هیات بوده است.

او واحدی به‌نام "تایپ فارسی و تصویر" را به درس‌های رشته گرافیک در دانشگاه تهران اضافه کرده و خود آن را تدریس می‌کند.

قرار است روز 12 دسامبر – 21 آذر نمایشگاه بزرگی از آثار عابدینی در گالری بزرگ و دولتی پلت فرم 21 در آمستردام گشایش یابد.

نمایش آثار عابدینی به‌صورت دیجیتال، فیلم‌هایی درباره‌ی او و ایران و نیز نمایش آثار شاگردانش از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده از سوی دو طراح طراح گرافیک بزرگ هلندی، "یرما بوم" و "هانس ولبر"، برای این برگزیده جوان جایزه پرنس کلاوس است. این نمایشگاه تا بعد از سال نو میلادی برپاست.

رضا عابدینی به خبرنگار ایسنا توضیح داد: 14 ماه دسامبر نیز در محل "ریت فیلد آکادمیک"، دانشگاه هنر و طراحی آمستردام، درباره‌ی آثار و گرافیک ایران سخنرانی و نیز ورک شاپ برگزار می‌کند و قرار است "آنتوان بکت" نمایشگاهی خصوصی از آثار وی و "پی‌یر برنارد" در استودیوی شخصی‌اش برگزار کند.

عابدینی و پی‌یر برنارد دو هنرمندی هستند که طی سال جاری برای گرافیک دنیا افتخار آفریده‌اند.

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن