گزارشی از کارگاه طراحی جلد کتاب با حضور ابراهیم حقیقی


گزارش: بهاره خباز

کارگاه طراحی جلد کتاب که با حضور ابراهیم حقیقی در مشهد برگزار شد در روز جمعه 28 شهریور ماه 1393 به کار خود پایان داد.
در مراسمی که در افتتاحیه نمایشگاه مروری بر آثار طراحی جلد کتاب ابراهیم حقیقی، سعید باباوند، محراب اسدخانی و نیز آثار برگزیده خروجی هنر جویان کارگاه صفحه برگزار شد، سعید باباوند و ابراهیم حقیقی به ایراد سخنرانی پرداختند.

سعید باباوند در آغاز گفت: هنر گاهی حل یک معناست، معنایی که گاه درباطن هنرمند ظهور کرده، رشد می‌کند و به بیرون او سرازیر می‌شود و هنرمند معتقد است می‌تواند جهان را با آن روشن کند. امروز در خدمت کسی هستیم که این معنی را در خود پرورده است و بهترین سند آن این است که در سن 65 سالگی هنوز خلاقانه به بیان این معنی می‌پردازد. ایشان از انتقادپذیرترین فعالان حوزه فرهنگ و هنر ایران هستند و همواره و با فروتنی و صلح پاسخگوی انتقادها بوده‌اند و این حاکی از بزرگ منشی این چهره برجسته است.

ابراهیم حقیقی مدرس  سومین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های صفحه یک در این مراسم گفت: متاسفانه هنر امروز ما دچار نوعی رفتار سیرک‌گونه است. گاهی رفتار هنرمند با سیرک اشتباه گرفته می‌شود. سیرک باوجود جذابیت خود فراموش می‌شود و تاثیری بر روند زندگی ما ندارد. همانند سریال‌های کشورهای مختلف جهان که نه فقط فرهنگ را ارتقاء نمی‌بخشند بلکه بدآموزی نیز دارند. در حالی که این رسالت و تعریف فرهنگ نیست. نباید نام رفتارهای سیرک‌گونه و بی‌تاثیر را هنر گذاشت. ابراهیم حقیقی گفت: آدم‌های فهیم مدرسه‌های خوب می‌سازند و مدرسه های خوب آدم های فهیم. این کارگاه مدرسه‌ای خوب بود و حتی اگر توانسته باشیم به دو نفر طراحی بهتری بیاموزیم به رسالت خویش عمل کرده‌ایم و با اینگونه فعالیت‌ها خواهیم توانست جبران کمبودهای دانشگاه را بکنیم.

بگذارید خود را هنرمند ننامیم و زمان این نام را برما نهد. به راستی ملاک سنجش هنر چیست؟ اگر بتوانیم پاسخی برای این سوال که جان در کجای بدن است بیابیم در آنصورت خواهیم توانست بگوییم که روح یک اثر هنری دقیقا در کجای آن متبلور گشته‌است. اجازه دهیم تفکر جمعی در طول زمان به این درک برسد که به راستی جان یک اثر کجاست و تا چه اندازه تاثیرگذار و هنرمندانه بوده است.

باید تفاهم و تعاملی دوباره بین ناشران و طراحان جلد کتاب در مشهد برقرار شود، چرا باید ناشران مشهد سفارش‌های خود را به طراحان تهرانی بدهند و یا طراحان مشهدی به تهران مهاجرت کنند. حلقه اتصال این ارتباط کجا از بین رفته است؟ در کارگاه‌های از این دست می توان پاسخ مناسبی برای اینگونه سوالات یافت و توجه نمود که جلد کتاب به سبب محتوای کتاب است که اهمیت می‌یابد و نه به واسطه خود جلد! جلد باید اثری باشد که همانند لباسی برازنده کتاب را بیاراید. در این مسیر سعی دارم آگاهانه از کاربرد واژه هنر و هنرمندانه اجتناب کنم چرا که طراحی جلد کتاب در حوزه ارتباط تصویری قرار می‌گیرد، یعنی وظیفه دارد که از عهده یک سفارش برآید، گرافیک متن ثانویه است در حالی‌که متن اول محتوای خود کتاب است و با اثری انتزاعی چون نقاشی فرق دارد. در حاشیه این مراسم عرفان، مدیر امور هنری شهرداری مشهد گفت: مدیریت هنری شهرداری از فعالیت هایی که منجربه افزایش سطح فرهنگی و هنری شهر مشهد می‌شود حمایت خواهد کرد.
محراب اسد‌خانی نیز با ذکر این مطلب که ظرفیت‌های خوبی در شهر مشهد وجود دارند که مورد غفلت واقع می‌شوند گفت: ما می‌توانیم از طریق پردازش به این ضعف‌ها، فضای فعالیت فرهنگی مشهد را ارتقاء بخشیم.
در پایان این مراسم نوید فلاحت، دبیر کارگاه صفحه در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: از حمایت خانه هنرمندان و شهرداری مشهد متشکریم که بی هیچ چشم داشتی ما در این راستا یاری کردند.







زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن