کلاژ تایپوگرافی های نیک پراید


به گزارش بخش خبری "رنگ" نیک پراید، طراح گرافیک و استاد هنرهای تجسمی‌دانشگاه انگلستان در نشستی به سخنانی در خصوص کلاژ تایپوگرافی و معرفی چندتن از طراحان گرافیک معاصر انگلیس خواهد پرداخت.

این برنامه که توسط آموزشگاه ویژه تدارک دیده شده است در روز چهار شنبه 22 آذر ماه از ساعت 18 الی 20 در تالار ناصری خانه‌ی هنرمندان ‌ایران برگزار خواهد شد.

نیک پراید در آخرین دوره حضورش در ایران متنی را به عنوان سخنرانی و معرفی خود ارائه داد که به انضمام این خبر انتشار می یابد.

کلاژ تایپوگرافی های نیک پراید
همه ای کلاژها از قطعاتی ساخته شده اندکه من در طول زندگی روزمره خود آنها رایافته ام.درواقع من با دقت بسیاردر اشیاء پیرامون جستجو میکنم،تکه های غیر معمول تایپوگرافی،ته بلیطی که در یک کشور خارجی به شما داده میشود،تکه پوسترهایی که از دیوار کنده شده، من اینها را هر کجا که میروم جمع آوری میکنم یا بهتر بگویم "در واقع شکار میکنم".
تکه هایی از چاپ در یک چاپخانه قدیمی، مغازه های لوازم تحریر، یا مهرهایی که مورد استفاده تابلوسازها و پارچه نویسها قرار میگیرد،و بعضی اوقات چیزهای کمیابی مثل یک جعبه که در یک بازار مکاره در بروکسل پراز استنسیلهای سربی پیدا کردم و یا بعضی اوقات یک بلیط اتوبو س که جلوی پایم در خیابان افتاده و منتظر من است که آن را بردارم.
جعبه های زیادی را پر از این چیزهای با ارزش جمع آوری کرده ام که ارزش آنها برایم به اندازه گلهاست.
بعد از اینها زمان تدوین در آتلیه فرا میرسد که آنها را در قالب یک کار کلاژ با دقت و حساسیت انتخاب و کنار هم قرار میدهم.
در واقع تنها آنها را در کنار هم میچینم،اما تدوین میکنم، این کل کار است.
اخیرا"تکه هایی از کارهای چاپ سیلک اسکرین را که در یک کارگاه چاپ از آنها عکس گرفته ام را هم اضافه کرده ام.
 روش کار این است: چهار پنج سال گرد آوری این اشیاء با ارزش ، یکی دو ماه هم ساخت.
اکنون شیوه های مختلفی برای درک این آثار وجود دارد.ابتدا اینکه این کارها همانطور هستند که دیده میشوند: تکه های کاغذ (یا یکی دو ماده دیگر) که در کنار هم روی یک سطح کلاژ شده اند و در یک ارتباط خاصی با یکدیگر قرار میگیرند.
بنابراین یک مهر چاپی مربوط به قرن 19 در ایرلنددر کنار یک برگ رسید ایتالیایی، با یک بلیط آمریکایی و یا یک الگوی لباس مربوط به دهه 1950 انگلستان ، اینها یادگارهای هر روزه تایپوگرافی در زندگی هستندکه در اطراف و همه جا وجود دارندودست به دست در طول سالیان میگردند.بسیاری از این چیزها خیلی ساده اند و بیشتر برای راه اندازی یک کار تهیه شده و بیش از آنچه به فرم و طرح آن پرداخته شود، به کارایی آن توجه شده است،  که ارزش آن هم به همین است و میتوان آنرا تاریخ تایپوگرافی عامیانه و غیر اصولی دانست.
 اما اگر کمی دقت کنیم ، این تکه ها یادآور یک دوره از زندگی من یا شما یا هر کس دیگری میتواند باشد.بلیطی که مربوط به نقطه خاصی است در آن مکان خاص و در زمان خاصی از زندگی قرار میگیرد.
یک کارت پرواز میتواند من و شما را به یاد یک سفر خیلی قدیمی با تمام جزئیاتش در فرودگاه، شماره پرواز، شماره صندلی و ... بیندازد.
زندگی پر از اعداد، حروف و کدهایی هست که مشخص کننده لحظات و مکانهای خاصی از آن زندگی هستند.
 این نکته ها رد پای تایپوگرافی در زندگی روزمره ما هستند.
همچنین این کالاها با دقتی ساخته شده اند که یاد آور داستانی باشند و اگر بخواهید میتوانید پیامهای نهفته در آنان را بیابید و داستان یا حتی رمز و راز آنها را کشف کنید.در برخی جاهای این کلاژها معانی ای وجود دارد که قابل کشف است، میتوانید آنها را بیابید و حتی هر طور که دوست دارید تفسیرش کنید.
مثلا"حرف x دارای معانی گوناگونی است مانند: کنسل شدن (منتفی شدن) ، علامت ضربدر ریاضی، بوسه، علامتی برای انتخاب کردن و یا رای دادن، نشانه یک چیز ممنوعه، علامت محل دفن گنج، یا به سادگی همان حرف x ، شاید هیچ معنای خاصی برای آن وجود نداشته باشد.
اما گاهی اوقات تنها حتی یکی از معنی ها مینواند ذهن جستجوگر شما را راضی کند.
و در آخر،
 شما میتوانید از یک اثر دکوراتیو کاملا" معمولی که با تصاویر و حروف ساخته شده است، لذت ببرید و من نیز با دیدن آنها به ستایش استادان مورد علاقه ام  Kurt schwitters و Robert Rauschenberg    میپردازم.
این حس خوبی است که میدانم من تنها کسی نیستم که اینطور فکر میکنم.
 
و مطلبی درباره خودم:
نیک پرایدNick Pride 
متولد  1955 انگلستان
بیشتر عمر خود را صرف کار گرافیک و تدریس کرده ام.
اکنون مشغول تدریس در دانشگاهی در غرب انگلستان هستم.دانشگاه  Gloucestershire   که در آنجا به دانشجویان جوان، مبانی هنرهای نجسمی درس میدهم، تا از آنچه فرا میگیرند بتوانند رشته تخصصی مورد علاقه خود را بیابند و ادامه دهند.
این درس باعث بکار افتادن و فعال شدن قدرت خلاقه و تفکر دانشجویان در همه رشته های هنر میشود و تجارب بدست آمده، آنها را در بدست آوردن یک شخصیت خلاق رشد میدهد.
در کنار تدریس دانشگاهی، یک شرکت طراحی گرافیک در حوزه تبلیغات دارم.
مشتریان من کسانی هستند که میخواهمد به صورت بسیار حرفه ای، تبلیغات بصری متعددی را در قالب فیلم، تابلوهای تبلیغاتی، مالتی مدیا و …داشته باشند.
اخیرا"با پشت سر گذاردن 50 سال از عمرم ( اگرچه هنوز گاهی احساس 29 سالگی دارم(  کم کم از کارهای اقتصادی و تبلیغات تجاری بیشتر به سمت کارهای هنری روی آورده ام و پروژه هایی را در ذهن دارم که تا وقتی زمان اجازه دهد به آنها خواهم پرداخت.یکی از این پروژه ها ، بر پایی نمایشگاهی از آثار اخیرم در تهران است.
امیدوارم از آن لذت ببرید.
 
                                                                                     نیک پراید
                                                                                     نوامبر  2006 -تهران

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن