بسته‌ها سه ساله شد


مراسم سومین سالانه‌ی معرفی آثار برتر سال بسته‌بندی (‌ بسته‌ها ) و اهدای جوایز آثار برگزیده در سالن امیرخانی خانه‌ی هنرمندان با حضور تعداد کثیری از علاقمندان و طراحان شرکت کننده در‌این دوره،حامیان و نیز هیئت مشاورین و داوران ‌این رویداد برگزار شد. مراسم سالانه‌ی معرفی آثار برتر بسته‌بندی سال وب‌سایت بسته‌ها توسط ‌ایمان آل‌مظفر و هیئت مشاورین و پیش‌کسوتان ‌این رسته پایه‌گزاری شده است.این مراسم امسال در شرایطی سه ساله شد که معمولا‌ این بخش از طراحی گرافیک (‌بسته‌بندی) و اهمیت آن در طول سال‌های گذشته معمولا نادیده گرفته می‌شد.

ایمان آل‌مضفر: ما آستین‌هایمان را بالا زده‌ایم !
در ابتدای جلسه ‌ایمان آل‌مظفر ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین با ذکر‌ این نکته که در سال ۹۱ نهالی کاشته شد که امسال سه ساله شده و وی از استقبال و توجه بیشتر طراحان گرافیک و استودیوها و شرکت افراد بیشتر در‌این دوره نسبت به قبل بسیار خوشحال است گفت:«ما امسال ۴۱۱ اثر از ۱۱۲ طراح به دستمان رسید که  توانستیم دومین کتاب سال بسته‌ها را منتشر کنیم و آنطور که قول داده بودیم استعداد جوان سال را در نشست‌های خبری‌ای که برگزار شد و نحوه‌ی حمایت و آموزش از او را معرفی کنیم.همچنین توانستیم در بخش پژوهش توسط اساتید عزیزی که در‌این جمع حضور دارند مانند آقایان بهرام کلهرنیا،امر‌الله فرهادی،مجید عباسی،سرکار خانم کهوند و سایر اساتید به وعده‌هایی که در دوره‌های گذشته داده بودیم،عمل کنیم.»
 او‌ یادآور شد «ما اعتقاد داریم که خودمان باید آستین‌ها را بالا بزنیم و برای کشور و حرفه‌ی خود کار مفیدی انجام دهیم.»
پس از نمایش فیلمی کوتاه از روند اتفاقات و نحوه‌ی برگزاری جلسات پژوهشی،نشست‌های خبری و روند داوری‌این دوره،وی از بهرام کلهرنیا دعوت کرد که تا با سخنان خود مراسم را آغاز کند.

بهرام کلهرنیا:‌ بسته‌بندی‌ها، روزمره‌ی زندگانی ما را سازماندهی میکنند !
بهرام کلهرنیا،استاد دانشگاه،پژوهشگر و عضو هیئت‌مدیره انجمن طراحان گرافیک‌ ایران در ابتدا سخنان خود را‌ اینطور آغاز کرد: «دوستان اشاره کردند که‌این مراسم سه ساله شد.اما ‌این سه سالگی به نوعی ۳۰ سالگی و ۳۰۰ سالگیست ! بزرگی ابعاد و رشد و توسعه‌ی بسته‌ها بیش از آن است که به صورت جاری ممکن است ما تصور کنیم. بدون هیچ نوع حمایت و پشتیبانی‌ و به صورت مستقل ،‌این رویداد به صورت مراسمی در آمده که دیگر هر سال به انتظار او هستیم.‌این اتفاق مهمیست. ما چشم به راهیم که بسته‌ها کی به ما چه خواهد گفت و کی به ما چه چیز خواهد داد و کی تعیین خواهد کرد که به کجا رسیده‌ایم.»
وی افزود:« حاضرین در ‌این جلسه به صورت معمول جمعیتی هستند که به گالری‌ها سر می‌زنند و پیگیر آثار هنری هستند.به موزه‌ها سر میزنید. اما مردم، بیشتر «بسته‌بندی‌ها» را میبینند! امروز گالری‌ها وارد سوپرمارکت‌ها ‌یا فروشگاه‌های بزرگ و کوچک شده اند. بسته‌بندی به مثابه سند جدیدی برای بیان مفاهیم و موقعیت انسانی در سطح بین‌المللی مشغول کار است بدون ‌اینکه آرتیستی آنرا امضا کند‌ یا به عنوان اثری هنری به دیوار آویخته شود.بسته‌بندی‌ها، روزمره‌ی زندگانی ما را سازماندهی میکنند. از بامداد تا شامگاه و حتی شاید تا رویاهای ما هم بیایند و ما خواب بسته‌بندی‌های خوب ببینیم.»

کلهرنیا در ادامه گفت :«فکر میکنم از حدود انقلاب صنعتی به‌ این سو بود که تجهیز جهان به دستگاه‌های جدید فنی و دستگاه‌های چاپ و برش باعث تحول جدیدی در جهان شد. شاید ما کمی دیرتر توانستیم سایه‌ها و نیم سایه‌های ‌این تحول را ببینیم ولی امروز خودمان به آن امکانات مجهز شده‌ایم.حالا دیگر بسته‌بندی‌ها ساخته می‌شوند به مثابه سندی،موضوعی، ‌یا پدیده‌ای که حمل‌کننده‌ی چیزی درون خویشتن اند. مفهومی را همیشه حمل میکنند و با ساز و کار بصری خود و با ساز و کار ریخت و حجم و اندازه‌ی خود چیزی را به  ما مینمایانند. بسته‌بندی با ما گفتگو و مذاکره میکند و به زبانی گویا مجهز است. اگر ‌این زبان شایسته است؛ اگر به سامان ‌یا نابه‌سامان است؛ نشان‌دهنده‌ی وضعیت کنونی ماست. کوششی که ‌این رویداد به پا کرده،کوششیست برای تصحیح زبان بسته‌بندی.کوششیست برای‌ایجاد بیان مفاهیم و آرمان‌های جدید در بسته‌بندی.انسان نو ،به روایت نو زندگی میکند. شما به گالری‌ها سر میزنید اما مردم دیگر نه.آنها با ورود‌ یک بسته‌ی جدید به زندگی خود می‌توانند رقمی از زیبایی‌شناسی نو را تجربه کنند. میتوانند افق دیگری برای زندگانی متصور شوند.
بسته‌بندی حمل کننده‌ی الفباست.حمل کننده‌ی زبان است . کدها،نشانه‌ها و رنگ‌ها همه بهم گره میخورند تا‌ یک سامان منسجم و بیانگر بسازند. در‌ این سال‌ها ، نبود امکانات و متریال‌های با کیفیت در دسترس طراحان و از طرفی عدم تعهد دانشگاه‌ها به آموزش مسائل فنی به دانشجویان، باعث میشد تا آنها قبل از ورود به بازار کار واقعی،مسائل فنی را نداند ... بسته‌ها امروز به ما نشان می‌دهد که این راه حل‌ها‌ یافت شده‌اند. رویداد بسته‌ها به نوعی پایه‌های‌ یک روش اندیشه‌ی جدید را پایه‌گذاری و پی‌ریزی می‌کند. بسته‌ها فرصت پژوهش را برای ما محیا می‌کند.‌
آیا ما بسته‌بندی بومی داریم؟ البته به واقع ‌این بحث زودرس است و ما سنت تاریخی در‌این عرصه نداریم. سنتی وجود ندارد که ما بخواهیم بسته‌بندی بومی خود را بر روی آن بنا کنیم. اما بسته‌بندی سایر کشورها را نگاه کنید. بسته‌های ژاپنی،ژاپنیست.بسته‌های فرانسوی، فرانسویست.آیا طراحان ما‌ می‌توانند در گوشه‌ی ذهن به مساله‌ی بوم خود برای سامان‌دهی فرم و شکل در بسته‌بندی فکر کنند؟ آیا سفارش‌دهندگان ما آمادگی ‌این جنس از تفکر را دارند؟ سفارش‌دهندگان لزوما زیر بار نوگویی و نو‌جویی نمیروند؛ و طراحان با بن‌بست‌های خاص خود با‌ این موضوعات مواجه می‌شوند. لزوما دیدگاه سفارش‌دهندگان و طراحان یکسان نیست. اما در‌این رویداد و فرصت‌هایی که بوجود می آورد‌ این‌ها به هم نزدیک می‌شوند.‌این رویداد پرچمی را به دست خود گرفته که تلاش می‌کند افق دوردست را به  ما نشان بدهد و اکنونی که در‌این صنعت داریم،اگر زشت است یا زیبا، ما طراحان مسئول آن هستیم و ‌این رویداد میخواهد آرایه‌های جدیدی برای اکنون و ‌آینده‌ی ما بسازد و‌ یقین بدانید که‌ این رویداد افق ‌اینده را برایمان خواهد ساخت.»

ایمان آل‌مظفر پس از سخنان آقای کلهرنیا ضمن تشکر از نکاتی که ‌ایشان گفتند ‌یادآور شد: « ما به پژوهش اهمیت فراوان می‌دهیم و دو کتاب مرجع در مورد بسته‌بندی در حال ترجمه ، تالیف و بومی سازی مواد و مطالب آنها داریم که‌ یکی را تا چند ماه‌ آینده و دیگری را برای سال‌ آینده به بازار خواهیم رساند. او گفت بسته‌بندی موضوعی جدی و فرهنگیست و مردم هر روز با آن سرو کار دارند و مدام بسته‌بندی‌ها جلوی چشم و دید ما هستند و با تیراژهای میلیونی آن‌ها را خواسته ‌یا ناخواسته مشاهده میکنیم.بسته‌ها با ما ارتباط میگیرند و با ما حرف می‌زنند و ما بسته‌ای را هنگام خرید انتخاب میکنیم که حرف دل‌خواه‌مان را به ما بزند.‌این رویداد مربوط و متعلق به همه‌ی صنف ماست و نه فقط ‌یک نفر.همه‌ی طراحان ‌یا افرادی که به نوعی در پروسه‌ی طراحی تا تولید و چاپ‌ یک بسته‌بندی کنار آن قرار میگیرند.و ما امیدواریم به مرور زمان بتوانیم‌این رویداد را بزرگتر و کاملتر و حتی بین‌المللی بکنیم.»

او سپس از علیرضا مصطفی‌زاده از اعضای گروه مشاوران و داوران رویداد بسته‌ها خواهش کرد تا او نیز روی صحنه بیاید و صحبت کند.


مصطفی‌زاده:‌‌ آیا مرز میان‌یک طراحی خوب و فرا واقعی را رعایت میکنیم ؟
علیرضا مصطفی زاده در ابتدا گفت که در مورد هر‌چیزی بعد از بهرام کلهرنیا صحبت‌کردن سخت‌ترین کار دنیاست اما من خلاصه و خودمانی به نکته‌ای میخواهم اشاره کنم.در طول دیدن آثار رسیده به دبیرخانه و هنگام داوری دیده می‌شد که بسیاری از کارها تلاش کرده بودند که طراحی‌ای ،خارجی داشته باشند به گونه‌ای که وقتی آن‌ها را می‌بینیم در نگاه اول معلوم نمی‌شود که ‌یک محصول داخلی و‌ ایرانی هستند. من فکر کردم که ‌این موضوع را در قالب ‌یک سوال امروز و ‌اینجا مطرح کنم که ما چقدر موظفیم به خواست‌ یک سفارش‌دهنده تن بدهیم و چقدر باید مراعات ‌یک مصرف‌کننده را بکنیم؟ می‌دانیم که تولید‌کننده کاملا حق دارد به هزار و ‌یک دلیل کار مشکل تولید را مانند فرزند خود بدانند و با‌ این حس که همه‌ی ما فکر میکنیم فرزند ما خاص‌ترین است ،می‌خواهیم آن‌ها نیز فکر کنند که محصولشان برترین است و از سوی دیگر میخواهم آن سمت را ببینم که قضاوت اولیه‌ی خریدار هم بر اساس ظاهر‌ کالاست.
سوال من از زاویه‌ی اخلاق حرفه‌ای نیست.اما بیایید این‌طور نگاه کنیم که زمانی که‌ یک محصول با طراحی‌ای فراتر از کیفیت خود به به بازار می‌آید، آیا‌ این به منفعت ما یا اصلا تولید‌کننده و به طبع آن مشتری هست ‌یا خیر؟ به ‌این باید فکر کنیم که حتی منافع دراز مدت تولید‌کننده نیز تامین نمی‌شود.من فقط سوال می‌کنم که‌ آیا بهتر نیست هنگام طراحی، محصول را زیبا نشان بدهیم نه فراتر؟ چون تولید کننده، مشتری و خودمان منفعتی نخواهیم داشت و فکر کنم با دقت بیشتری باید به‌این موضوع فکر کنیم  و ذهن‌مان باید کمی بیشتر درگیر ‌این موضوع بشود.

پس از سخنان مصطفی‌زاده؛‌ایمان آل‌مظفر با اشاره به‌ اینکه‌ یک رویداد مستقل با حامیان خود زنده است خواست تا حامیان ‌این رویداد بر روی صحنه بیایند و ضمن دعوت از علی رشیدی و مجید عباسی با ارائه‌ی لوح سپاس از آنان تقدیر نمود. پس از آن و بعد از نمایش فیلمی کوتاه از فرایند طراحی و ساخت پوستر‌ این دوره توسط استعداد جوان سال بسته‌ها ،علی قریشی،از آقای امرالله فرهادی از گروه مشاوران و داوری رویداد بسته‌ها خواسته شد تا به نیابت از آقای بیژن جناب، رئیس هیات داوران بیانیه هیئت داوری را قرائت کنند.

امرالله فرهادی:‌اگر کاری میکنیم آنرا وظیفه‌ی خود میدانیم
امرالله فرهادی با اشاره به‌اینکه بیانیه‌ی هیئت داوران به صورت کامل و با ادبیات استاد گران‌قدر،بیژن جناب در ابتدای کتاب به چاپ رسیده و همه هنگام دریافت کتاب می‌توانند آنرا ملاحظه کنند و بخوانند گفت که صرفا به بخشی از نکات بسیار ظریف و ارزشمند این بیانیه اشاره خواهد کرد. او همچنین ضمن ‌اینکه شاید بعضی از بخش‌های بیانیه کمی تلخ به نظر برسد اما هیچ‌ ایرادی ندارد و‌این دست کم گرفتن زحمات هیچکس نیست اما طبیعتا نکاتی هست که حتما آنها را باید درنظر گرفت مانند ‌اینکه روز داوری همه و خصوصا آقای جناب گیج شده‌بودند که آیا در ایران دارند داوری می‌کنند؟ زیرا از میان آن همه کار ارسال‌شده تنها تعداد معدودی دارای نوشته‌ی فارسی بودند.
البته قرار است از دوره‌ی بعد، از هر طراح ،گسترده و طراحی باز او را هم بگیریم تا بتوانیم زیبایی را در کنار استفاده‌ی درست از فونت فارسی‌ یا انگلیسی مطابقت داده و دقیق‌تر قضاوت کنیم. ضمن‌اینکه ‌این رویداد مانند هر رویداد دیگری نکات ضعف و قوت خود را دارد،ما به عنوان افراد ریش‌سفید نکاتی را که بتوانیم در جهت اصلاح و بهتر شدن ‌یادآوری می‌کنیم و اگر هم کاری می‌کنیم وظیفه خود می‌دانیم و در کنار ما و بیش از ما به گمانم صاحبان صنایع باید از چنین رویداد مستقلی حمایت کنند که امیدواریم در ساله‌ای آتی این اتفاق بیشتر رخ دهد.
 فرهادی تاکید کرد همان‌طور که ‌یک تولید‌کننده به تحقیق بازار می‌پردازد،طراح نیز باید مراحل پژوهشی قبل از طراحی را طی کند و در هشت بند به نقاط ضعف و قوت آثار رسیده اشاره نمود.در آخر امرالله فرهادی چند خط پایانی بیانیه را قرائت نمود و بعد از سخنان وی آل‌مظفر با دعوت از هیئت داوران که در سالن حضور داشتند یعنی آقایان مصطفی‌زاده،عباسی،فرهادی و خانم طاهره محبی‌ تابان،ابتدا اسامی تقدیر،شدگان و سپس برگزیدگان را به شرح ذیل قرائت کرد. در پایان مراسم نیز کتاب سال بسته‌ها به حاضرین جلسه اهداء شد.

اسامی تقدیر‌شدگان:‌ مریم رحیمی، ندا فرشاد،میثم شریف نژاد، مهدی معتمدی‌کیا و مهدی نمازی
اسامی برگزیدگان: سلیم صالحی (‌ نفر اول )، صادق بهرامی (‌ نفر دوم )، حسام شهیدی (‌نفر سوم )، مریم رحیمی (‌برنده جایزه نگاه ویژه داوران )‌، یکتا جبلی و سید مصطفی سید ابراهیمی (‌جایزه منتخب هیات داوران ) و محمد رضا عمادیان مهر ( جایزه منتخب دبیر )






زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن