نشست خبری سومین مراسم سالانه‌ی « بسته‌ها»


روز گذشته سه‌شنبه ششم مهرماه دومین نشست خبری مراسم اهداء جوایز برترین آثار بسته‌بندی کشور با نام «بسته‌ها» در سالن امیر خانی خانه‌ی هنرمندان برگزار شد. در نشست خبری قبلی که ماه گذشته با محوریت موضوع نقش پژوهش و آموزش در بسته بندی کشور برگزار شده بود اساتید دانشگاه و مدرسین پیشکسوت درباره‌ی این موضوع به گفتگو پرداختند و رویداد «بسته‌ها» همانطور که سال قبل قول داده بود استعداد برتر و جوان خود را در جمع خبر نگاران معرفی کرد.
این نشست  با حضور ایمان آل مظفر دبیر رویداد و موسس سالانه و دوسالانه «بسته‌ها» و اساتید پیشکسوت طراحی گرافیک و بازاریابی ، امرالله فرهادی، مجید عباسی و علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی به عنوان اعضای شورای علمی تخصصی بسته‌ها و مهرداد ذوالنور مدیر رسانه و ارتباطات این رویداد با محوریت نقش دیزاین و تاثیر‌گزاری طراحی گرافیک در تولید یک بسته‌بندی برگزار شد.

آل مظفر: به آینده امیدواریم
در ابتدای جلسه  ایمان آل مظفر با تشکر از حاضرین گفت که نیازی نمیبیند که تاکید کند که چقدر به پیگیری اهداف کلان و عملکرد به وعده‌های داده شده دراین رویداد مصمم هستیم چون همه چیز قابل مشاهده و پیگیریست و بسیار خوشحال است که اعلام کند که در آثار رسیده به دبیرخانه این نمایشگاه چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی رشد زیادی در آثاردیده ‌می‌شود. امسال ۴۱۲ اثر از ۱۵۰ طراح به دست ما رسیده که نسبت به سال قبل تعداد آثار رسیده دو برابر شده است که این جای امیدواری فراوانی دارد و نشان از تاثیر مثبت بسته‌ها در بین طراحان گرافیک دارد.‌
آل مظفر همچنین اشاره کرد که ما سال گذشته تلاش کردیم که به دلیل اهمیت بحث آموزش و پژوهش کتابی را که جزو کتابهای مرجع بسته‌بندی است با نام « بسته‌بندی چیست» را ترجمه کنیم که بخش‌هایی به آن اضافه – تالیف و بومی‌سازی و ویراستاری شده و هم‌اکنون در مرحله‌ی ویراستاری ادبیست که امیدواریم به زودی بتوانیم آنرا چاپ و روانه‌ی بازار بکنیم.
همچنین کتاب دیگری را نیز در دست ترجمه داریم تا بلکه بتوانیم بخش کوچکی از خلاء‌های آموزشی در این حوزه را به سهم خودمان جبران کنیم. آل مظفر همچنین اضافه کرد که ما یک دوره‌ی جامع آموزش بسته بندی را با همکاری مدرسه‌ی ویژه برنامه ریزی کرده‌ایم که شورای طرح و برنامه‌ریزی آن هم به جز استاد گرامی آقای جناب، همه در این جلسه حضور دارند و امیدواریم که این دوره را بتوانیم از اواخر پائیز برگزار کنیم تا بلکه به صورت کامل – اختصاصی و مفصل به  مقوله‌ی آموزش در مبحث بسته‌بندی پرداخته شود.

امرالله فرهادی: دیوانگی و عشق صمدیان به تصویر سال را در بسته‌ها‌ می‌توان دید
در ادامه، امرالله فرهادی از طراحان پیشکسوت بسته‌بندی و عضو شورای علمی تخصصی بسته‌ها صحبت‌های خود را اینطور آغاز کرد که؛ حتما میدانید که وب سایت " بسته‌ها " یک سایت مستقل است که توسط ایمان آل مظفر بنیان‌گذاری شده و امروز به سومین مراسم سالانه‌ی آن نزدیک میشویم . شما به عنوان بخش مهمی از جامعه‌ی خبر و رسانه ، مطلع هستید که تعداد زیادی جشنواره و مسابقه و رویداد‌های مختلف به صورت غالبا دولتی و با هزینه‌های بسیار بالا همه‌ساله برگزار میشود. اما به نظر می‌رسد تاثیر رویدادهای مستقل و شخصی بسیار بسیار بیشتر از آنهاست و افراد خلاق و جوان را درگیر میکند.
دو سه سال پیش من درباره‌ی کاری که سیف الله صمدیان با جشن تصویر سال می‌کند گفتم که به اینطور افراد فقط می‌توان گفت « دیوانه» چون با عشق و علاقه یک‌تنه به اندازه‌ی یک وزارت‌خانه کار می‌کنند و تاثیر عمیق می‌گذارند. به نظرم ایمان آل مظفر در این رویداد « بسته‌ها» دارد به همچین سمتی می‌رود و با عشق و علاقه یک‌تنه و با چند نفر دوست و همکار دارد کاری بزرگ می‌کند. شما ببینید در عرصه‌ی مطبوعات این‌همه نشریه و مجله‌ی مرتبط با موضوع بسته‌بندی داریم . چرا هیچ‌کدام از آنها نمی‌آید کاری برای بهبود کیفیت وضع بسته‌بندی کشور بکنند ؟ ما امیدواریم که چنین جریانات سالم و مستقلی که وجه آموزشی آنها هم بسیار پر‌رنگ است بیشتر شود.

مجید عباسی: دیزاین یک راه حل است !
پس از آن مجید عباسی با تشکر از دعوت او در این نشست گفت: جذابیت این رویداد در این است که بخش مهمی از کار طراحان گرافیک را در بخش بسته بندی و برندیگ جمع‌بندی و ارزیابی میکند و در آن دو نکته‌ی مهم دیده می‌شود. یکی اینکه این رویداد بسیار در بخش کسب و  کار و اتصال سفارش‌دهندگان و بازار موثر است و دیگر اینکه توجه دانشجویان و طراحان جوان را به این بخش جلب می‌کند. طراحی و دیزاین به معنی کلی یک فرایند است که بین سفارش‌دهنده و طراح اتفاق می‌افتد. من معتقدم که دیزاین یک هنر نیست. بلکه دیزاین راه‌حل مسئله ایست که طراح در اختیار سفارش‌دهنده قرار می‌دهد. قاعدتا بهترین راه‌حل بهترین نتایج را به دنبال دارد و همین نتایج است که در نمایشگاه‌هایی مانند « بسته‌ها» انتخاب می‌شوند و به عنوان بهترین‌های بسته‌بندی سال کشور معرفی می‌شوند. من امیدوارم این روند سال‌ها ادامه داشته باشد و تاثیرات مثبت آن‌ها را در آینده مشاهده کنیم.

همچنین در ادامه عباسی یاداوری کرد که دیزاین در بسته‌بندی اهمیت فراوان دارد چون اولین تماس تک تک مصرف‌کنندگان با یک محصول است ! و مهم‌ترین ویترینیست که می‌تواند برای یک کالا وجود داشته باشد. و کار طراح گرافیک اهمیت فراوانی دارد. یک طراحی گرافیک مناسب باید کارکرد مناسب با آن محصول را داشته باشد. بسته‌بندی خوب همچنین اطلاعات ضروری محصول را باید معرفی کند و نهایتا یک طراحی خوب باید بتواند در بازار و در کنار سایر رقبا خود را نمایش دهد.

علیرضا مصطفی‌زاده: بسته‌بندی می‌تواند در فرهنگ دیداری جامعه نقشی مهم داشته باشد
در انتها علیرضا مصطفی‌زاده از طراحان مطرح، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جمع گفت که از سال‌های گذشته همه می‌دانیم که ارتباط منسجمی میان آموزش‌های دانشگاهی و آنچه در حیطه‌ی بسته‌بندی در بازار کار انجام می‌شود وجود نداشته و همیشه این دغدغه‌ی ما بوده که بتوانیم این دو رویکرد را بهم نزدیک کنیم و مبحث آموزش و به موازات آن مبحث کار حرفه‌ای در زمینه‌ی بسته‌بندی به شکل خوب و مفیدی بهم متصل و مکمل یکدیگر شوند. حرکت‌هایی هم جسته و گریخته در این سال‌ها انجام شده اما واقعیت این است که این رویداد به دلایل مختلف باعث تاثیر‌گذاری بیشتری شده و چه کسی می‌تواند منکر شود که دیزاین در یک بسته‌بندی می‌تواند به شدت حتی در فرهنگ دیداری جامعه تاثیر داشته باشد. او همچنین اشاره کرد که من فکر می‌کنم یکی از جنبه‌های مهم این رویداد اتصال جنبه‌ی آموزش و بخش کار حرفه‌ایست و می‌تواند مکمل خلاء‌های موجود باشد و دانشجویان و علاقمندان آموخته‌های دانشگاهی خود را کامل کنند، طراحی کنند، دیده شوند، رشد کنند تا موضوع دیزاین در بسته‌بندی بتواند به عنوان موضوع مهمی در اقتصاد کشور رو به جلو حرکت کند. در ادامه‌ی صحبت‌های مصطفی‌زاده و حاضرین به پرسش و پاشخ پرداختند که سوال‌های دقیق و ظریف خبرنگاران و حاضرین در جلسه نشان از اهمیت و جذابیت مباحث مطرح شده در حیطه طراحی بسته‌بندی داشت. ضمنا از پوستر این رویداد که توسط طراح و استعداد جوان ِ بسته‌ها « علی قریشی » طراحی شده بود نیز رونمایی گردید. مراسم معرفی برندگان و اهداء جوایز برگزیدگان سومین سال رویداد بسته‌ها روز جمعه ۳۰ مهرماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن