گزارش گردهمایی سالانه انجمن طراحان گرافیک ایران



گردهمایی سالانه انجمن طراحان گرافیک ایران، همزمان با روز جهانی گرافیک-دیزاین روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت سال 95 در سالن استاد جلیل شهناز واقع در خانه هنرمندان تهران با حضور گسترده میهمانان، اعضای انجمن از نسل های مختلف و دانشجویان این رشته برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امرالله فرهادی ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین و اعضای انجمن، روز دیزاین را هم به همکاران خود تبریک گفت و افزود: «امروزه دیزاین به عنوان یک راه حل برای حل مشکلات جوامع بشری ارائه می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.» او هدف از این گردهمایی را که نخستین جلسه بعد از انتخابات 29 آذر سال94 انجمن طراحان گرافیک است، در دو محور به صورت خلاصه برای حاضرین مطرح کرد:
«ابتدا جا دارد از اساتید و بزرگانی که لطف کردند و در این مراسم شرکت کردند تشکر کنم به ویژه از استادان محمد احصایی و استاد محمد بهرامی. علت جمع شدن ما در این مکان، یکی این است که انجمن در شرایط خاص و چالشی جدید قرار داد و با توجه به تغییرات صورت گرفته پس از انتخابات و تشکیل هیئت مدیره جدید، نیاز به هم‌اندیشی، ارائه گزارش و گفت‌وگوی خودمانی بین هیئت مدیره و اعضا به شدت احساس می‌شود. مساله دیگری که امروز ما را دور هم جمع کرده است، بزرگداشت و ستایش نودمین سال تولد استاد محمد بهرامی است که انصافاً حق بزرگی بر گردن گرافیک کشور دارند. من هم بیشتر برای دعوت از این دو بزرگوار برای حضور و گفتگو در خدمتتان هستم.»
وی پس از معرفی استاد بهرامی و خواندن شرحی از فعالیت‌های هنری ایشان از استاد محمد احصایی و ابراهیم حقیقی خواست تا به روی سن بروند و لوح یادبود و تندیس استاد بهرامی را به ایشان هدیه کنند.

من در همه قول‌ها فصیحم / در وصف شمایل تو اخرس

محمد احصایی درباره استاد بهرامی گفتند که صحبت کردن از ایشان هم آسان است و هم دشوار، آسان است چون خدمات و فعالیت‌های ایشان پیداست و از هیچ هنرمندی پنهان نیست اما سخت است چون هر چه بگوییم به هیچ صورت نمی‌توان حق مطلب را ادا کرد و این بیت از سعدی را رو به استاد بهرامی خواندند: «من در همه قول‌ها فصیحم/ در وصف شمایل تو اخرس» سپس دو ویژگی را برای ایشان مطرح کردند که بهرامی را به شخصیتی ماندگار و بی‌مانند در تاریخ گرافیک ایران تبدیل می‌کند:
«اگر دویست سال آینده بخواهند درباره گرافیک ایران و استاد بهرامی تحقیق کنند یقیناً به دو ویژگی مثبت او اشاره خواهند داشت. نخست اینکه ایشان در موسسه آرک که بعدها به موسسه طراحان پارس تغییر نام داد، توانستند تعداد بسیاری از هنرمندان مختلف با سلیقه‌ها و طبایع گوناگون را دور هم جمع کنند و این اختلاف را به خوبی به نفع هنر کشور مدیریت کنند. محمد تجویدی، شهمیرزادی، بیوک احمدی، آغداشلو، معصومی، پرویز محلاتی، ممیز و دیگران در این موسسه همگی با هم در حال فعالیت بودند. ویژگی دوم ایشان اثر فاخر و بسیار ارزشمند شاهنامه فردوسی است. کار از طرف انتشارات امیرکبیر به گروهی دیگر سپرده شده بود که استاد محجوب از متن کار ایراداتی گرفتند. کار به موسسه پارس سپرده شد و من خودم روی متن کار کردم و لی‌اوت کار را انجام دادم و استاد بهرامی تصاویر بسیار بدیع و زیبایی برای کار در نظر گرفتند. در نهایت اثری تولید شد که هر جلدش از بسیاری از آثار ما گران‌بهاتر است.»
استاد احصایی سپس درباره انجمن طراحان گرافیک گفت: «من گمان می‌کنم، یکی از خصلت‌های ما در ایران این است که به فرد بیشتر از موضوع اهمیت می‌دهیم. در رفتارهای اجتماعی‌مان هم همین‌طور هستیم. اما باید دقت کنیم که آنچه مهم است، خود کار و فعالیت است نه فرد و شخص. امیدوارم هیئت مدیره انجمن و اعضا با در نظر گرفتن این موضوع و نیز رعایت اصل مهربانی، مشکلات و چالش‌های صنفی را پشت سر بگذارند و به هدف اصلی این انجمن نایل شوند.»

فرایند تکامل کلیه فرهنگ‌ها در تمدن ایران دیده می‌شود
سپس لوح تقدیر و نتدیس یادبود بزرگداشت نودسالگی استاد محمد بهرامی توسط ابراهیم حقیقی و محمد احصایی به ایشان اهدا شد. استاد بهرامی که جمعیت دقایقی را با شور و شوق برای او ایستاده دست زدند و قطره اشک های ظریفی را میشد در چشمانشان دید هم برای لحظاتی پشت تیریبون رفتند و دقایقی برای حاضران که بیشترشان در حال ثبت این لحظات بودند، اینگونه صحبت کردند:

 «ایرانی‌ها با تمام خصوصیاتی که برای‌شان گفته می‌شود، یک چیز بیشتر از همه دارند که آنها را از سایر ملت‌ها متمایز می‌کند و آن فرهنگ غنی و ریشه‌دار است. افتخار داشته ام جدای از همه ی کارهایی که گفتید، در پانزده سال گذشته، تحقیق مفصلی درباره فرهنگ ایران انجام بدهم و این مژده را می‌دهم که این کتاب که پانزده سال گذشته را با عشق و علاقه صرف آن کردم و در حال تصویرگذاری است و به زودی به زیر چاپ خواهد رفت. در مدتی که روی این کتاب کار می‌کردم، دریافتم که همه تاریخ ایران با هنر همراه بوده است.»
در این بخش محمد بهرامی قسمت‌هایی از سخنان "پوپ" (آرتور آپهم پوپ ) درباره فرهنگ و تاریخ ایران را برای اعضای انجمن خواند و گفت که پوپ معتقد است که اگر کسی بخواهد درباره تاریخ هنر جهان تحقیق کند، کافیست تا ایران را مورد بررسی قرار دهد و به عبارت دقیق‌تر: « نمونه فرایند تکامل کلیه فرهنگ‌ها در تمدن ایران دیده می‌شود. » او سپس با استناد به این مقاله گفت: «هدف بزرگ هنر شبیه‌سازی نیست بلکه وظیفه و نقش هنر آرایش و زیبایی است و این آرایش و زیبایی در تمام طول زندگی ایرانی‌ها از زمان حضور در فلات ایران به خوبی مشهود است.» او در ادامه صحبت‌هایش به اعضای جوان انجمن گفت: «خلاقیت همیشه ثروتی برای نسل‌های بعد بوده است و ما باید این ثروت را به نسل‌های بعدمان منتقل کنیم. یکی از ابزارهای این خلاقیت زبان فارسی است که یکی از زیباترین و آهنگین‌ترین زبان‌های دنیا و مادر زبان‌های اروپایی است.»
او پس از خواندن این متن از میان نوشته هایش درباره فرهنگ و هنر ایران در میان تشویق پرشور حاضران و گرفتن لوح یاد بود و لوح سرو نقره ای انجمن به همراه محمد احصایی سن را ترک کردند تا هیئت مدیره به گفتگوی خودمانی با اعضاء انجمن بپردازد.



گپ‌ وگفت
در ادامه امرالله فرهادی ضمن اشاره برای اینکه این اولین بار بوده است که از محمد بهرامی تقدیر می‌شود و بسیار قبل‌تر از اینها باید این اتفاق می افتاده و تشکر فراوان از محمد احصایی برای حضورشان در این جمع، خبر خوش مرخص شدن عضو افتخاری انجمن، عباس کیارستمی را از بیمارستان اعلام کرد و از اعضای هیئت مدیره خواست تا برای ارائه گزارش و گپ و گفت با اعضای حاضر در سالن به بالای سن بروند.
ابراهیم حقیقی، مسعود سپهر، بهرام کلهرنیا، مصطفی اسداللهی و مجید بلوچ به روی سن رفتند و از امرالله فرهادی مجدا خواستند تا در جمعشان حضور داشته ومدیریت جلسه را عهده دار شود.
در ابتدای گفتگوها بهرام کلهرنیا به عنوان خزانه‌دار انجم به ارائه گزارش مالی پرداخت و وضعیت بدهی‌ها، مطالبات و هزینه‌های جاری را به حضار اعلام کرد. او گفت که «بر اساس ساختاری که از قبل چیده شده است، سه حساب با اندوخته هر کدام پنجاه میلیون تومان موجود است که حکم حساب ذخیره انجمن را دارد. هشتاد میلیون هم از سازمان زیباسازی می‌خواهیم که گفته بودندکه مشکلات این مساله حل شده و به زودی آن را دریافت خواهیم کرد اما با توجه به وضعیت طلب و بدهی همه دریافتی‌هامان را باید به طلبکاران بدهیم و آنچه برای ما می‌ماند، فقط حق عضویت اعضا است که متاسفانه آن هم به موقع و درست پرداخت نمی‌شود. تفاهم‌نامه‌ بین موزه گرافیک و انجمن هم هنوز به نتیجه نرسیده است اما هزینه‌های موزه و حقوق کارمندان را نه بر اساس وظیفه قانونی که بر اساس وظیفه انسانی و اخلاقی هنوز پرداخت می‌کنیم.»
در انتهای سخنان بهرام کلهرنیا، امرالله فرهادی افزود به زبان ساده انجمن چیزی نزدیک به 180 میلیون از سازمانهای مختلف طلبکار است که تاکنون نتوانسته آنها را دریافت کند و چیزی معادل همین عدد هم بدهکار است ! و با توجه به ذخیره موجود که نزذیک به 30 میلیون است و به زودی با پرداختهای جاری چیزی بیش از 5 میلیون آن نمیماند معنی آن این است که انجمن به لحاظ مالی با مشکل جدی روبروست!

ابراهیم حقیقی هم در پاسخ به سوال یکی از اعضا که گفتند چرا به حساب‌های ذخیره پنجاه میلیونی ( جمعا نزدیک به دویست میلیون ) دست نمی‌زنید تا مشکلات انجمن حل شود، گفت: «تصمیم‌گیری این مساله با تصمیم مجمع عمومی است. در مجمع عمومی آینده، شما تصمیم باید بگیرید، ما همان را عمل خواهیم کرد.» و تاکنون هرگز در هیج دوره ای به این حساب دست زده نشده است.
حقیقی درباره عدم مشارکت اعضا در ادامه حیات انجمن گفت: «ما 1700 عضو طبق اعلام مجمع قبلی داریم که از این تعداد 700 نفر پرداختی حق عضویت داشتند که از این 700 نفر هم عده زیادی بدهی حق عضویت سال‌های قبل را دارند. ما به وزارت کار همین 700 نفر را اعلام می‌کنیم چرا که در صورت ابطال حق عضویت، بیمه و مسائل مربوط به وزارت کار هم تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.»


سیاست هیئت مدیره جدید، کار گروهی و صنفی است
مصطفی اسداللهی که برای بیان صحبت‌هایش و گفتگو درباره اهداف این هیئت میدیره و نگاه کلان آن به پشت تیریبون رفته بود، گفت: « ما 740 نفر را به وزارت کار اعلام کرده‌ایم، از این تعداد 264 نفر طبق آمار و اسناد موجود در انتخابات آذر 94 شرکت کردند و از این تعداد هم صرفاً 160 نفر حاضر بودند و 104 نفر وکالت برای رأی دادن داشتند. این تعداد اندک یعنی اوضاع بدی در پیش داریم و فکری به حال خودمان نمی‌کنیم. در واقع چالش بزرگی که پیش روی ماست این است که ما، خودمان، به وضعیتی که در آن قرار داریم، اهمیتی نمی‌دهیم.
البته هیئت مدیره در سال 94 از روز انتخابات هر یکشنبه جلسه داشته و 5 جلسه هم در سال 95 داشتیم و امیدواریم که با فعال شدن کمیته‌ها انجمن شکل جدی‌تری به فعالیت‌هایش بدهد و حضور همگی و دغدغه همگان به خوبی احساس شود.»
مصطفی اسداللهی ضمن بیان اینکه هیئت مدیره جدید در ابتدای راه است گفت: «کار تازه شروع شده و ما در همین ابتدا باید بدانیم کجا می‌خواهیم برویم؟ باید کمیته‌ها تشکیل شود تا کار استودیوهای گرافیگی، نیازها، مسائل فنی، مهارت‌ها، روال سفارش‌گیری و اشکالات مشخص شود. مدیریت اقتصادی آتلیه‌ها و تعیین تعرفه‌ها، شیوه دستیابی به حقوق مادی و معنوی طراحان هم از مسائلی است که باید به آن فکر کنیم.»
او در ادامه گفت که در مجله «جهت اطلاع» این استراتژی‌ها توسط آقایی به دقت سپهر در مقاله‌ای جامع و مفصل بیان شده است و اضافه کرد: «سیاست هیئت مدیره جدید، کار گروهی برای این صنف است. در ایران کار گروهی دشوار است و اینگونه کارها کند و با مشکلات پیش می‌رود اما ما تصمیم داریم که به دور از هر گونه نمایش و جنجال حرکت کنیم. کار اصلی و مشکل بنیادی ما در حال حاضر فعال کردن کمیته‌ها است. چارت تشکیلاتی ما باید فعال شود و راهی پیدا کنیم تا تشکیلات را به صورتی مصوب کنیم که با تغییر هیئت مدیره و انتخابات بعدی در فعالیت این کمیته‌ها و چارت تشکیلاتی، خللی وارد نشود. به عنوان حرف نهایی باید بگویم که همگی باید با هم در آینده شغلی‌ و صنفی مان سهیم شویم.»

ما باید نسبت به منشور انجمن خود را مسوول بدانیم
مسعود سپهر هم در سخنانی کوتاهی اما دقیق که مورد توجه دقیق اعضا قرار گرفت، گفت: «مساله ما پرداخت حق عضویت نیست. یک زمان انجمن 70 عضو داشت اما 40 نفر از این تعداد همیشه در تماس و هماهنگی با هم بودند. آن چیزی که ما باید پرداخت کنیم و از حق عضویت مهم‌تر است، وفاداری و عمل به مرام‌نامه و تعهدات‌مان است که ما را در زیر سایه این انجمن دور هم جمع کرده است. ما این پیمان را امضا کرده‌ایم و حق عضویت صرفاً یک نشانه است. فرض کنید ما حق عضویت را به صورت سالانه هم پرداخت کنیم، اما تعهد اخلاقی انجمن را در قبال تعرفه‌ها و منشور انجمن رعایت کرده‌ایم؟ مساله این است که ما باید نسبت به منشور انجمن خود را مسوول بدانیم.» در ادامه ی صحبتهای مسهود سپهر حاضرین چند سوال از ایشان در این مورد پرسیدند که  وی تاکید کرد اول و بیش از هر چیز لطفا منشوری که با زحمات فراوان پیش از این تهیه شده و آنرا فراموش کرده ایم بخوانیم و به مرامنامه و تعهدات اخلاقی و صنفی مان توجه کنیم و ادامه ی گفتگوها را به بعد از آن واگذار کنیم که صحبتهای وی با تشویق حاضرین مواجه شد.

بیشتر از پول به یار نیاز داریم
در پایان این مراسم، ابراهیم حقیقی، رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک از شرکت‌های حامی و همراه انجمن، که در سالهای گذشته بدون هیچ قرار دادی ! با انجمن همکای کرده اند تشکر فراوان کرد و گفت چرا بدون قرار داد اینهمه کار چاپ شده و بر روی دیوار رفته و با تشکر خشک و خالی فقط لوگوی آنها بر روی سایت رفته که حتی لینک آنها هم روی سایت فعال نیست! بعد از این ما با هیچ کس بدون قرار داد کار نمی‌کنیم. سپس از همکاران دبیرخانه که زحمات بسیاری بر دوش آنان بوده و افرادی که برای شکل گیری کمیته ها تا این لحظه کمک های زیادی کرده اند، تشکر بسیار کرد همینطور از کسانی که در اولین جلسه ی مشورتی انجمن که مشاورین در آن حضور داشتند و تک تک کسانی که در این چند ماه به نوعی همراه انجمن بوده تشکر کرد . ابراهیم حقیقی داخل پرانتز ضمن رجوع به بحث مسائل مالی که پیشتر به آن اشاره شده بود گفت فرهاد فزونی جزو کسانیست که انجمن برای طراحی کتاب قطور سرو نقره ای به او بدهکار است و او وقتی گزارش مالی انجمن را شنید گفت این موضوع بماند برای بعد تا هر وقت انجمن توان پرداخت آن را داشت. این هم برای اشاره به بدهی‌های قبلی انجمن بود و هم اشاره به همراهی صنفی آقای فزونی و اشاره به همان منشور اخلاقی که پیش از این صحبتش بود و سپس صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد:
من طبق عادت صحبتم را اینگونه ادامه می‌دهم:
من چهره‌ام گرفته، من قایقم نشسته به خشکی، مقصود من ز حرفم معلوم بر شماست، یک دست بی صداست!

«وقتی میزان مشارکت در انتخابات تعداد 264 نفر است که از این تعداد 104 نفر به دوستان‌شان وکالت داده‌اند که هر رأیی خودت دادی برای ما هم همان را بنویس، این پیغام خطرناکی دارد یعنی ممکن است من واقعاً منتخب شما نباشم و بیهوده اینجا نشسته باشم. این یعنی سرنوشت ما برای‌مان مهم نیست. موضوع اول این است که ما پیش از همه چیز باید به بقا و تداوم این انجمن با رفتارها و عملکردمان حساس باشیم. ما که اینجا نشستیم چیزهای ثابت و مشخصی گفتیم که اول از همه تشکیل کمیته ها و برگزاری شورا بود که شروع و راه اندازی شده و لیستش هم اینجاست مگر کسانی که در میان آن لیست نیامدند و از آنها هم گله دارم. ما پنج نفر به همراه کسانی که نام آنها برده شد و از آنها تشکر کردیم به تنهایی نمیتوانیم کار بزرگ انجام دهیم. موزه که 18 سال روی آن زحمت کشیده شده است به کمک نیاز دارد.کار بزرگ یار میخواد !
مساله بعدی برنامه‌هایی هست که نامزدهای قبلی اعلام کردند و بر روی سایت هم منتشر شد و هنوز هم در دسترس است. مساله این است که آیا این برنامه‌ها در صورتی باید اجرایی می‌شد که نامزدها رأی می‌آوردند و حالا که رأی نیاوردند یعنی اجرا کردن و مشارکت جهت اجرای این برنامه‌ها دیگر مهم نیست؟ اگر ما بتوانیم همین برنامه‌ها را راه بیندازیم، به موفقیت بزرگی دست یافته‌ایم.
مساله دیگر مساله کمیته‌هاست. عده‌ای از دوستان آمدند و اسم نوشتند در کمیته‌ها و بعد رفتند. این نگاه فرمایشی را باید نسبت به یک تشکل تغییر بدهیم و باور کنیم که یک دست صدا ندارد. لطفاً این وظیفه را بر روی دوش خود احساس کنید. ما 5 نفر به تنهایی نمی‌توانیم کار خاصی بکنیم. وانگهی این انجمن متعلق به همه ماست و ما فقط نماینده شما هستیم. مساله بعدی مساله موزه است. انبار موزه پر است، منابع مالی کافی برای مستندسازی و عکس گرفتن از کارها نداریم و فعلاً نمی‌توانیم کار جدید قبول کنیم. اما مساله اصلی ما، مساله مالی نیست. قبل از  مسائل مالی و استراتژی کلی ای که آقای اسد الهی به آن اشاره کردند به یار نیاز داریم!

دوستان و همکاران روی سایت‌ها می‌نویسند ما در این چهار ماه تا حالا هیچ کاری نکرده ایم! متشکرم! و من از شما عذرخواهی می‌کنم! ببخشید ما هیچ کاری نکرده‌ایم! ما در تمام این یکشنبه‌ها و جلسات نشسته‌ایم و ... حرف بیهوده زده‌ایم! به این زودی هم هیچ کاری نخواهیم کرد و هیچ نمایشگاهی هم فعلا برگزار نخواهیم کرد که دوستان با افتخار آنها را زیر بغشان بزنند و فرنگستان بروند و به عنوان رزومه‌ی خود آنرا ارائه دهند! و باز گلایه می‌کنم از دوستانی که هنگام نامزدی برنامه و قول‌های دو صفحه ای داده‌اند و حالا نیستند که کمک کنند. آیا فقط باید در هیت مدیره باشید تا این کارها را بکنید؟ آیا کسر شان شماست که به انجمن کمک کنید یا در جلسه مشاوران باشید. شما حرف مردانه زده‌اید؟!

عزیزان دیگری که در همین یک هفته در هفته‌ی گرافیک نمایشگاه‌های شخصی برگزار کرده‌اند. آیا نمی‌توانستید در کمیته‌ی نمایشگاه‌ها باشید و برای انجمن این نمایشگاه‌ها را برگزار کنید؟ آیا فقط باید عضو هیئت مدیره باشید تا این کار را بکنید؟ بعد از انجمن هم می‌خواهید آرم خود را پای برنامه‌ی شخصی شما بزند؟ در شهرستان‌ها هم بعضا همینطور. همکاری باید دوجانبه باشد.
بعد از ما هم می‌خواهند خبرشان را روی سایت بگذاریم. آیا به نظر شما باید بگذاریم؟ من قصد گله ندارم چون موضوعات حرفه‌ای و صنفی مهمتر داریم مانند وضعیت دفترهای کوچک و افرادی که انفرادی کار می‌کنند که دارند از بین می‌روند. بیمه‌ها و مشکلات آنها سامان ندارند. ما کسانی را که به صورت منفرد کار می‌کنند، نمی‌توانیم بیمه کنیم. بیمه تکمیلی گرانتر شده و دولت یارانه بیمه هنرمندان را برداشته بود. ما نشست‌هایی با وزارت کار و صندوق اعتباری برگزاری کردیم و امیدواریم این یارانه را برگردانیم.
اما تمام این کارها در یک صورت به نتیجه خواهد رسید و آن این است که ما در مقابل حضورمان در انجمن احساس مسوولیت داشته باشیم و خود را موظف به فعالیت در انجمن بدانیم.»
ابراهیم حقیقی صحبت‌هایش را اینگونه به پایان رساند:
کارم ز دور چرخ به سامان نمی‌رسد
خون شد دلم ز درد و به درمان نمی‌رسد
بی‌پاره ای نمی‌کنم از هیچ استخوان
تا صدهزار زخم به دندان نمی‌رسد


لازم به ذکر است روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه / ساعت ۱۷ مراسم یادبود فوزی حسن تهرانی و نمایشگاهی از آثار ایشان به همراه سخنرانی قباد شیوا، مهدی فیروزان و مهنوش مشیری به همراه عکس دسته جمعی اعضاء نیز برگزار شد که بزودی گزارش این رویداد نیز منتشر می‌شود.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن