آثار ممیز و بووه در کرمان


به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد «مرتضی ممیز»، نمایشگاهی از آثار او و نیز آثار «میشل بووه» هنرمند مطرح فرانسوی، در موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی کرمان برپا شده است. این نمایشگاه تا ۲۵ بهمن‌ماه در دو بخش از نگارخانه‌های موزه‌ی صنعتی برقرار است؛ در این مجموعه ٣۶ اثر تصویرسازی و ٣۵ اثر از اتودهای اولیه‌ی مجموعه‌آثار «مرتضی ممیز» و ۴٠ اثر از پوسترهای «میشل بووه» به نمایش درآمده است.
مراسم گشایش این دو نمایشگاه، پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با حضور جمعی از استادان برجسته‌ی هنر گرافیک ایران برگزار شد. ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی، علی خسروی، بهروز متین‌صفت، علی‌رضا مصطفی‌زاده ابراهیمی، ساعد مشکی، و همین‌طور انوشیروان ممیز فرزند زنده‌یاد مرتضی ممیز، و مدیر بنیاد ممیز مهمانان آیین گشایش بودند. محمدرضا علی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی جوشایی معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و هنرجویان هنرهای تجسمی کرمان نیز در این مراسم حضور داشتند.



انجمن هنرهای تجسمی کرمان با هم‌کاری موسسه هنری ممیز و هم‌راهی موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی، با حمایت‌ روابط‌عمومی مس منطقه‌ی کرمان، این نمایشگاه را برپا کرده‌اند. محمدرضا هاشمی‌نژاد -رییس انجمن هنرهای تجسمی استان کرمان- در آغاز مراسم گشایش، از کوشش انجمن برای ارتقا و رونق بخشیدن بیش‌تر به عرصه های هنری گفت و پس از خیر مقدم به مهمانان ویژه برنامه گفت: «اتفاقات خوبی در حوزه‌ی هنرهای تجسمی در استان کرمان افتاده است؛ دو هفته قبل جلسه‌ی هیات‌امنای موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی را با حضور «آیدین آغداشلو» داشتیم که تصمیمات خوبی در آن جلسه گرفته شد؛ از جمله این‌که برای خرید آثار هنری برنامه‌ریزی کنیم و هم‌چنین تبادل آثار بین موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی کرمان و سایر موزه‌های کشور و حتی موزه‌های دیگر کشورهای دنیا. امیدواریم این روند، به پیشرفت و اعتلای هنرهای تجسمی و گرافیک استان کرمان، کمک کند.»
ابراهیم حقیقی - رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران- درباره ممیز گفت: «از ده سال پیش که مرتضی ممیز از میان ما رفت، بنیاد ممیز تصمیم گرفت نمایشگاه‌ها را هرسال به همه‌ی شهرها ببرد تا جنبه‌ی‌ آموزشی که ویژگی همیشگی ممیز بود، با آثارش ادامه پیدا کند. این کار خوش‌بختانه هرسال موفق‌تر و پررنگ‌تر انجام شده است. من معتقدم این نمایشگاه‌ها در بسیاری از موارد، مفیدتر و موثرتر از کلاس‌ها و واحدهای درسی است.»
حقیقی در ادامه درباره آثار به نمایش درآمده گفت: «امروز در واقع سه نمایشگاه در موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی کرمان افتتاح می‌شود؛ یک بخش پوسترهای «میشل بووه» است و دو بخش دیگر، آثار استاد ممیز. از آثار ممیز، یک قسمت اتودهایی است که برای طراحی آرم‌ها و نشانه‌ها و کارهای دیگر انجام داده و دیگری، آثار تصویرسازی که برای «کتاب هفته» کار کرده است ؛ تقریباً ۵۰ سال از عمر این آثار  می‌گذرد و در واقع، بذری است که مرتضی ممیز آن‌روزها کاشت و امروز ثمربخش و جریان‌ساز است. آثار ممیز، ریشه‌دار و عمیق است؛ پا در مدرنیته‌ی هنر گرافیک دارد و هم‌چنان می‌توان از آن‌ها آموخت.»



علی خسروی-طراح‌گرافیک، دوست و هم‌کار استاد ممیز – سخنران بعدی بود و پس از توضیحاتی درباره تغییرات حوزه ادبیات و هنر گفت:« ممیز سال ۴۷ وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبا می‌شود که من هم آن‌جا بودم. در معرفی او می‌گفتند همان است که «کتاب هفته» را طراحی می‌کند. «کتاب هفته» نقطه‌ی عطفی در گرافیک ایران است و به قدری مهم است که به نظر من باید گرافیک ایران را به قبل از «کتاب هفته» و بعد از آن ‌تقسیم کرد که البته این، مرهون احمد شاملو هم بوده که به ممیز آزادی عمل داده است.
او برای راه‌اندازی رشته‌ی گرافیک در دانشکده‌ی هنرهای زیبا تلاش‌های زیادی کرد؛ وقتی نام گرافیک می‌آمد همه فکر می‌کردند تبلیغات است، اما پافشاری‌های ممیز توانست آن‌ها را قانع کند تا این رشته راه بیفتد. البته ممیز الگویی برای راه‌اندازی رشته‌ی گرافیک نداشت و کار براساس تجربه‌ی حرفه‌ای و کارایی خود او شکل گرفت. »
در پایان انوشیروان ممیز -مدیر اجرایی موسسه هنری ممیز- پس از اشاره‌ای به استمرار برپایی نمایشگاه‌های سال‌گشت ممیز در سطح کشور با نگاهی آموزش‌محور، با ارایه‌ی اسلایدهایی به معرفی «میشل بووه» و آثار این هنرمند فرانسوی پرداخت.
علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانن به
نشانیِ: خیابان شریعتی، نرسیده به چهارراه ولی‌عصر مراجعه کنند.
 



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن