اشتباهات گران قيمت


گزارش: بهاره خباز



تمبر که به‌عنوان سندی برای پرداخت بها در مراسلات پستی استفاده می‌گردد در انواع گوناگون یادگاری، دولتی، خیریه، امانات، شخصی و... چاپ می‌شود. تمبر اهمیت بسیاری دارد و در مطالعات تاریخی و اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چرا که در بردارنده اطلاعات و نقوشی از یادبودها، انعکاس مناسبت‌ها و رویدادها، تجلیل از مفاخر و... است.
قدیمی‌ترین تمبر رسمی ایران معروف به تمبر باقری در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار منتشر شده است.

ارور تمبر:

اصطلاح ارور تمبر هنگامی رخ می‌دهد که در مرحله چاپ خطایی نظیر وارونه شدن  یا درج اشتباه قیمت صورت گیرد. این تمبرها از جذابیت بالایی برای مجموعه‌داران برخوردارند، از این رو قیمت بالایی دارند. از مشهورترین نمونه‌های آن، که بالاترین قیمت را دارد تمبر ۲۴ سنتی پست هوایی آمریکاست که سال ۱۹۱۸ به چاپ رسیده است و در حاضر حدود ۲میلیون دلار معامله می‌شود.
سال‌های آخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شمسی چاپ تعدادی از تمبرهای ایران در چاپخانه بانک مرکزی انجام شد که می‌توان گفت پر اشتباه‌ترین دوره از ارورهای تمبر ایران است
حسن کلانتری و جمعی از هنرجویانش، نمایشگاهی از اجرای این تمبرها به روش چاپ سیلک و در ابعاد غیر واقعی برگزار کرده‌اند. بخشی از تمبرهای ایرانی و خارجی که در بر دارنده هویت و ارزش تاریخی است، در این نمایشگاه به تصویر کشیده شده است. در این نمایشگاه مخاطب از منظری جدید و به شکلی متفاوت درگیر موضوع می‌شود و تمبر را نه تنها به‌عنوان سند مالی، بلکه با دیدی هنرمندانه ارائه می‌کند.
این نمایشگاه تا ۱۹ آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در محل گالری آرتین برپاست.
گالری آرتین در مشهد، خيابان احمد آباد، قائم ۸ واقع شده است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن