«سریر» قاضی‌مراد بر دیوار «ممیز»


عکس: لیلا ابراهیمی



عصر جمعه  24 بهمن در یکی ازشلوغ‌ترین روزهایی که گالری ممیز خانه هنرمندان تا کنون به خود دیده بود، حاصل 7 سال تلاش کوروش قاضی‌مراد بر روی دیوار رفت.

روز گذشته تعداد کثیری از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی از طراح گرافیک، نقاش، خوشنویش، گارگردان، بازیگر، مدیران مختلف فرهنگی کشور، فعالان مظبوعاتی، مدیران بانک‌ها و موسسات مختلف آمده بودند تا در این نمایشگاه در سه بخش تجربه‌ها، سریر و یافته‌ها و سریر و شاعرانه‌ها 54 اثر از کارهای کوروش قاضی‌مراد را که به هفت سال گذشته‌ی فعالیت حرفه‌ای او بر‌می‌گردد از نزدیک ببینند.
پروژه «سریر» محصول 7 سال کار کوروش قاضی‌مراد است که به یاری دکتر بهرام کلهرنیا به عنوان مدیر بخش پژوهش و مهرداد ذوالنور در بخش روابط عمومی و تبلیغات  وتعداد زیادی از افراد دیگر، در طول یکسال گذشته جمع‌بندی و آماده‌سازی شده و طی آن خط و قلم «سریر» رونمایی شده است.
کلهرنیا درباره این پروژه می‌گوید: قاضی‌مراد 7 سال از زندگی خود را گذاشت تا قلمی را طراحی کند و آن را به یک پدیده ارتباطی مبدل سازد یادمان باشد که ما در جهان و روزگار نو زندگی می‌کنیم، روزگار نو، جهان سرعت است و در آن همه چیز شتاب دارد و من چنین قلمی را لازمه این روزگار می‌دانم و معتقدم که قاضی‌مراد در ابداع این قلم انگیزه‌های ایرانی داشته است.
کلهرنیا با اشاره به قابلیت‌های این قلم توضیح می‌گوید: با این قلم می‌توان نوشت و به شیوه قدما تحریرهای اختصاصی داشت، این قلم پیشینه دارد و تمام ارزش های تاریخی و ایرانی را مثل شکسته و نستعلیق در بردارد.

کورش قاضی‌مراد درباره انگیزه خود از طراحی این خط گفت: خط من و شما با هم فرق می‌کند، شخصیت ما نیز متفاوت است، می‌خواهم بگویم که شخصیت ما به نوعی در آن نوع خطی که می‌نویسیم، نهفته است. این موضوع همیشه برای من مهم بود و دلم نمی‌خواسته چیزی را کپی کنم، دلم می‌خواست کاری کنم که کار شخص قاضی‌مراد باشد؛ به بد و خوب آن کاری ندارم. فقط می‌خواستم فرمی را کار کنم که چه بد و چه خوب، هر کسی هر جا دید بگوید این کار قاضی‌مراد است و لحن اختصاصی من را داشته باشد.
وی در ادامه افزود: یکی از نکات جالبی که این قلم دارد این است که شما با آن از یک خط مانند مو می‌توانید بکشید تا آن پهنایی که مد نظرتان است. در حقیقت نازک‌نویسی و پهن‌نویسی حروف خط من دو استراکچر متفاوت دارد. اگر قرار باشد حروف نازک بنویسیم، از یک قاعده تبعیت می‌کند ولی با همان زاویه کج قلم و اگر بخواهیم کلاسیک بنویسیم از شش دانگ قلم استفاده می‌کنیم.

در ادامه روز شلوغ خانه هنرمندان ایران در افتتاحیه این نمایشگاه، ساعد مشکی، طراح گرافیک و ناشر نیز درباره آثار قاضی‌مراد، اظهار داشت: آثار این نمایشگاه جستجوهای خیلی خوبی را در معرض دید مخاطب قرار داده است و به عنوان یک اثر خوشنویسی قدم جدیدی در این هنر محسوب می‌شود.

از دیگر هنرمندانی که از این نمایشگاه دیدن کردند شهرزاد اسفرجانی، طراح گرافیک بود که درباره آثار قاضی‌مراد، گفت: ظهور و بروز خطوط متنوع در ایران که ادبیات، خط و کتابت در فرهنگ آن نقش زیادی دارد، بسیار مهم است. مردم با خط فاخر، حس بهتری می‌گیرند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند یعنی نسبت به نوشتار اصلا بی‌تفاوت نیستند و این موضوع بر روی تاثیر احساسی و عاطفی پیام به شدت اثر می‌گذارد. فکر می‌کنم قاضی‌مراد در کارش بسیار موفق بوده و یکی از کاربردی‌ترین اساتیدی است که در این حوزه کار کرده است و تجربه‌های بسیار متنوعی دارند.

گفتنی است هنرمندانی چون بهرام کلهرنیا، جمشید بایرامی، علی رشیدی، فرزاد ادیبی، ساعد مشکی، بیژن صیفوری، شهرزاد اسفرجانی، بهرام حنفی، ماشالله شمس‌الواعظین، عیسی سحرخیز، محمدحسن ملک‌مدنی، کورش شیشه‌گران، پریوش گنجی، بابک کریمی، علیرضا محبی، فرشید شفیعی، فرناز محمدی، یلدا معیری، علی زارع و ... در روز افتتاحیه از این نمایشگاه دیدن کردند.
نمایشگاه خط‌نبشته‌های کورش قاضی‌مراد تا 29 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت الله صالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.















زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن