طراحی گرافیک به‌روزترین هنر تجسمی است


ساعد مشکی، طراح گرافیک معتقد است طراحی گرافیک، به‌روز‌ترین هنر تجسمی است، چراکه این هنر، تاریخ مصرف معینی دارد. مثلا یک پوستر برای تئاتری که یک‌ماه روی صحنه است، استفاده می‌شود. از این طریق، هر روز می‌توان نبض جامعه را از روی گرافیک آن تشخیص داد.
این طراح و طراح گرافیک بیان کرد: هنگامی که جشنواره‌ها برپا می‌شوند، شاهد پوسترهای خوبی هستیم. این امر به اوضاع اقتصادی و فرهنگی و نیز سیاست‌های جامعه بستگی دارد، وقتی این عوامل رونق داشته باشد، کار طراحان گرافیک نیز رونق خوبی دارد.
وی گفت: در طول هشت سال گذشته، شاهد بودیم که به‌عنوان مثال، سینماها رونقی نداشتند و به‌دنبال آن، پوسترهای سینمایی نیز با افول مواجه بودند. در حال حاضر نیز تولیدی وجود ندارد و بسته‌بندی‌ها صرفا در حد مواد غذایی قابل قبول است، آن هم به این دلیل که در این مقوله، رقابت وجود دارد.
مشکی ادامه داد: باید اوضاع اقتصادی و فرهنگی در سطح معقولی باشد و به طراحان گرافیک نیز برای فعالیت، اعتماد کافی شود.
وی با بیان این‌که گرافیک به دولت وابستگی ندارد، ‌افزود: در این زمینه فقط می‌توان از جشنواره‌ها و سفارش‌های نهادهای دولتی یا شهرداری، سخن گفت. بیشتر حجم کار گرافیک را مخاطبان و شرکت‌های خصوصی تشکیل می‌دهند.
مشکی در ادامه گفت: گرافیک شهری از حیطه‌های اصلی کار طراحان گرافیک در دنیا است که در ایران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تبع آن، طراحان گرافیک نیز کمتر به کار گرفته می‌شوند.
او اظهار کرد: بخش عمده‌ای از وظایف طراحان گرافیک در زمینه‌ی مسائل شهری و شهروندی و نیز آموزش قوانین و مقررات است.
وی در پاسخ به این پرسش که شهرها چقدر به گرافیک شهری اهمیت می‌دهند، گفت: این امر چند لازمه دارد؛ باید طراحان گرافیک شهری تربیت شوند. طراحانی که حرفه‌ی تخصصی آنها شهر و شهرنشینی باشد؛ اما متاسفانه در این سال‌ها چنین متخصصانی تربیت نشده‌اند. به جای این‌که تعدادی کارشناس شهرداری به خارج از کشور فرستاده‌ شوند، می‌توانستیم تعدادی طراح گرافیک باسلیقه را به خارج بفرستیم تا آموزش‌های لازم را ببینند. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، شهرداری بسیار موفق‌تر بود.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن