فراخوانی برای اهمیت دادن به نشانه‌ها و تصاویر


ترجمه: ریحانه دقیقیان


فراخوان بین‌المللی طراحی گرافیک شومون ۲۰۱۵ آغاز شد.
برای ثبت نام در فراخوان به اینجا بروید. پس از ورود به لینک برای ثبت نام، ابتدا باید حساب کاربری بسازید. 
صفحه‌ی ثبت نام در وب‌سایت برای استفاده‌ی راحت‌تر شرکت‌کنندگان، بسیار ساده طراحی شده است و باعث شده ارسال پوسترها آسان‌تر از قبل انجام شود.

اعضای گروه داوری:
مورین مورن، هلند، سرپرست گروه داوری
 لودویک بالاند ، سوییس
جورجیو کاموفو ، ایتالیا
کریستف گارد ، فرانسه
ژان اِن رندولد ، بلژیک.

آخرین مهلت ارسال آثار: ۹ فوریه ۲۰۱۵ (۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۳)

برگزارکنندگان این رویداد متنی را همراه فراخوان منتشر کرده‌اند:
مخاطب این متن جامعه‌ی طراحان گرافیک، رویدادها و رسانه‌های مرتبط با گرافیک هستند. هدف از این‌گونه رقابت‌ها تنها به نفس رقابت ختم نمی‌شود، بلکه شامل مجموعه‌ای است که ساختار فرهنگ طراحی گرافیک معاصر را تشکیل می‌دهد.

مرکز طراحی گرافیک شومون از همان آغاز فعالیت خود در سال ۱۹۹۰، مسابقات طراحی پوستر بین‌المللی را به صورت سالانه برگزار می‌کرد. این نوع مسابقات مدت‌ها پیش از به‌وجود آمدن مجله‌ها و وبلاگ‌های تخصصی امروزی، توسط دوسالانه‌هایی برگزار شدند که اولین رسانه‌ها جهت شناختن قابلیت‌ها و محتواهای پوسترها را معرفی کردند.

رقابت عادلانه می‌تواند برای افراد ایجاد انگیزه کند، ولی تفاوت بسیاری با کار کردن و سفارش گرفتن در دنیای واقعی دارد. پوسترسازی و طراحی گرافیک گاهی در مواجهه با موانع اقتصادی و فرهنگی به یک نبرد شبیه می‌شود. رقابت‌های طراحی پوستر تنها یک مسابقه نیستند، بلکه چیزی که در آنها ارزش محسوب می‌شود، تعلیم، ارزش‌گذاری بر یک حرفه، روند داوری، روابط بین طراحان و سفارش‌دهندگان و چاپخانه‌ها و ... است. اینکه محور و موضوع اصلی این رقابت‌ها پوستر است، تنها به این دلیل نیست که به روشنی معرف گرافیک است بلکه به این خاطر است که به راحتی در انظار عمومی قرار می‌گیرد.
متن فوق صرفاً جهت تبلیغ و ترویج فراخوان شومون نیست، بلکه دیگاه ما درباره تمامی فراخوان‌ها و رویدادهایی است که در زمینه‌ی گرافیک رخ می‌دهد. این نوع تحلیل لزوماً به خاطر خود رویدادها و فراخوان‌ها نیست، بلکه به این خاطر است که نشانه‌ها و تصاویر بسیار بااهمیت هستند و به واسطه‌ی آنها ارتقاء درک بصری اهمیت می‌یابد. فراخوان مرکز طراحی گرافیک شومون از آن دست فرصت‌هایی است که توسط خود گرافیک و برای ارتقاء گرافیک به وجود آمده است.
نه آمار و ارقامی که نشان دهنده‌ی تعداد طراحان شرکت‌کننده و بازدیدکنندگان این جشنواره هستند و نه مسائل مالی، هیچ کدام حائز اهمیت نیستند. مساله‌ی مهم این است که آیا وسعت طراحی گرافیک و مکان‌هایی که به آن اختصاص داده می‌شود گسترش خواهند یافت یا نه. در برخی کشورها مانند فرانسه به اهمیت شومون برای طراحان گرافیک اشاره کرده‌اند. شومون در وطن خویش رو به پیشرفت است و بنا دارد تا در سال ۲۰۱۶ به مرکز دائمی تخصصی فرهنگ و نشر طراحی گرافیک بدل شود.
لازم به یادآوری است که این تلاش به صورت یک‌جانبه بی‌فایده خواهد بود. هر پوستری که در این فراخوان شرکت می‌کند نشان دهنده‌ی‌ اعتقاد و تعهد یک طراح به حرفه خود و هنر است. رقابت مکانی است برای بیان کردن و به اشتراک گذاشتن، که ما امیدواریم آن را ایجاد کرده باشیم. به عهده‌ی شماست که به ما بگویید چقدر موفق بوده‌ایم.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن