تلفیق گرافیک و چاپ به خلق آثار نو می‌انجامد


بابک گرمچی/ عکس: خبرگزاری میراث فرهنگیبه گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از خبر گزاری میراث فرهنگی بابک گرمچی، که یازدهم شهریور جایزه نخست بخش خلاقیت و نوآوری جشنواره صنعت چاپ را دریافت کرد، تلفیق گرافیک و چاپ را دلیلی بر خلق آثار نوین می‌داند.
این هنرمند که پیش از این سه بار جایزه نخست در بخش چاپ این جشنواره را از آن خود کرده، از دریافت جایزه در بخش خلاقیت و نوآوری راضی‌تر است:«این بار چرایی برجستگی و قوت آثارم مورد توجه قرار گرفت. چاپ روشی برای ارائه یک اثر هنری است، در واقع چاپ راهی برای گذر از مسیر خلاقیت است و هدف نهایی به شمار نمی‌‌رود.»
گرمچی می‌گوید:«یکی از آموزه‌های پایه‌ای گرافیک این است که طراح به هنگام طراحی باید به شیوه‌های اجرا هم فکر کند. تشخیص چاپ خوب و بد را از مرحوم روحبخش فرا گرفتم. پس از آن دریافتم با چاپ می‌توان بازی کرد و به روش‌های نوینی دست یافت. به این ترتیب برای نمایش بهتر کیفیت آثارم به راه‌هایی رسیدم که خارج از شرایط معمول بود.»
او در خلال صحبت‌هایش بارها به سیلک اسکرین و ویژگی‌هایش اشاره کرد:«این روش که نخستین بار توسط چینی‌ها به دنیای هنر عرضه شد، امکان چاپ روی مواد مختلف نظیر شیشه، فلز، کاغذ، چوب و پارچه را فراهم می‌کند. روش ابتدایی این نوع چاپ که در ابتدا با عنوان مومی شناخته می‌شد، بعد از مدتی تکامل یافت و هنرمندان بزرگ دنیا از آن به عنوان یک زبان ویژه هنری بهره بردند. با این وجود در حال حاضر سیلک اسکرین در آموزش‌های دانشگاهی ایران جایگاهی ندارد و مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌است.»
در چاپ سیلک اسکرین رنگ از پرده‌ای ابریشمی عبور داده می‌شود. این هنرمند عقیده دارد عبور رنگ از حایل ابریشمی امکانات گسترده‌ای را برای هنرمند پدید می‌آورد.
به عقیده گرمچی حذف این درس از رشته گرافیک در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، آسیب‌های بسیاری به عمر و دوام این رشته در ایران وارد می‌کند:«با ادامه این بی‌توجهی‌ها، تنها ابزار بیان آثار گرافیکی پرینترهای رنگی و چاپگرهای افست خواهد بود. در حالیکه هنر گرافیک در تکثیر تولید طراحان به بهترین شیوه ممکن است.»
گرمچی مجموعه‌هایی با موضوع شاهنامه، طاق بستان و معراج حضرت محمد (ص) را برای داوری در جشنواره یادشده، ارائه داده بود.
مراسم اختتامیه جشنواره صنعت چاپ، 11 شهریور در تالار وحدت برگزار شد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن