آینده هنر گرافیک


به گزارش بخش خبری "رنگ" محمد احصایی در گفتگویی با خبر گزاری مهر گفت: تعدد هنرمندان شاغل در حوزه گرافیک، تدریس این هنر در هنرستان‌ها و حضور آن در قالب یک رشته دانشگاهی، فعالیت‌های انجمن طراحان گرافیک و استفاده صحیح از امکانات رایانه‌ای باعث شده آینده هنر گرافیک در ایران امیدوارکننده باشد.

 

سیدمحمد احصایی، هنرمند پیشکسوت و استاد دانشگاه، درباره اوضاع کلی حوزه گرافیک در ایران به خبرنگار مهر گفت: "در حال حاضر چند دلیل برای خوشبینی به حوزه گرافیک ایران وجود دارد که از آن جمله می توان به تعدد هنرمندان شاغل در حوزه گرافیک، تدریس این هنر در هنرستان ها، حضور آن در قالب یک رشته دانشگاهی و فعالیت های داخلی و بین المللی انجمن طراحان گرافیک اشاره کرد."

وی در ادامه افزود: "رایانه نیز با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری به دوستداران گزافیک امکانات بی حد و حصری در این زمینه بخشیده و تاثیر بسزایی در رشد گرافیک ایران داشته است. موضوع چاپ و تکثیر هم در سال های اخیر با ورود تکنولوژی دیجیتال رو به رشد نهاده است. همچنین اطلاعات جهانی که به اضافه کلام و تصویر به غنی سازی حوزه های بصری گرافیک کمک کرده دلایلی است که می تواند موجب امیدواری و خوشبینی ما نسبت به حوزه گرافیک باشد."

احصایی گفت: "مهم ترین مطلب نیز اخلاق ایرانی ها در حفظ هویت و فرهنگ اصیل تاثیرگذار بوده است. گرچه ایرانی ها در برخی موارد به لحاظ تکنیک متاثر از اروپا بوده اند، اما در باطن سعی کرده اند محتوای آثارشان را منطبق بر هویت و فرهنگ ایرانی پیش ببرند. امروز نمایشگاههای هنرمندان طراح گرافیک ایرانی در عرصه های بین المللی نیز باعث خوشحالی است."

این هنرمند درباره اینکه آیا موفقیت و پررنگ شدن هنر گرافیک در ایران نسبت به سایر هنرهای تجسمی علاوه بر رویکردهای هنری، جنبه های تجاری نیز هست تصریح کرد: "فراموش نکنیم زمانی که گرافیک ایران هنری نوپا بود بیشتر درباره ترکیب بندی، موضوعات و سایر جنبه های هنری آن بحث می شد. اما چون گرافیک هنری کاربردی است، با موضوعات اجتماعی مواجه می شود و در نهایت اینکه طراح گرافیک سفارش می گیرد. بنابراین گرافیک فرهنگی و تجاری می توانند در کنار یکدیگر به شکل همسو به فعالیت ادامه دهند."

احصایی در پایان گفت: "زمانی که گرافیک در بستر دانشگاه قرار می گیرد باید با یک حوزه هنری مطابقت یابد و وقتی در تمام بخش ها به انسجام دست یافت، فارغ التحصیلان این هنر می توانند در بیرون از دانشگاه به امور تجاری گرافیک بپردازند. این عمل نه تنها لطمه ای به گرافیک نمی زند بلکه باعث ارتقا این هنر در آینه اجتماع و در سطوح متعالی می شود. چنانچه امروز بیلبوردهای شهری علاوه بر رویکرد تجاری به هنر نیز گرایش دارند و نشریات ما در قیاس با نشریات دهه 40 به رشد و تحولی چشمگیر دست یافته اند."

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن