میراث ماندگار در پوستر پیج


میراث ماندگار در پوستر پیج به نمایش در آمد.
این نمایشگاه که در مهر ماه برگزار شد پوسترهای کانون پرورش فکری به انتخاب ابراهیم حقیقی برگزار شد.
به مناسبت انتشار این آثار در پوستر پیج یادداشت امراله فرهادی درباره این نمایشگاه در پی می آید:

اگر چه تا کنون هیچ تاریخ و یا حتی تاریخچه ی مدونی برای طراحی گرافیک مدرن در ایران جمع آوری و مستند نشده است اما به وضوح از لابلای اسناد و مدارک موجود و نیز آثاری که به طور پراکنده در آرشیوها و بایگانی افراد و سازمانها مانده است، میتوان به چند جریان سرنوشت ساز و تأثیرگذار در تاریخ طراحی گرافیک مدرن ایران اشاره کرد.
یکی از این جریان ها، پیدایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در سال 1343 با هدف ایجاد زمینه های گسترش فرهنگ مطالعه و تولید کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان ایرانی پدید آمد و با حضور و همکاری روشنفکران و هنرمندان ایرانی روز به روز توسعه یافت.
مرکز طراحی گرافیک این مجموعه نیز با حضور هنرمندانی چون فرشید مثقالی، عباس کیارستمی، نورالدین زرین کلک، مرتضی ممیز، ابراهیم حقیقی، علی اکبر صادقی و ... از همان سال ها آغاز به کار کرده و آثاری را پدید آوردند که به جرات می توان گفت؛ میراثی درخشان و ماندگار از تاریخ هنر و طراحی گرافیک ایران است.
آذین فرمندی فارغ التحصیل دانشکده شریعتی  تهران یکی ار علاقه مندانی است که توانست طی 2 سال بیش از 400 پوستر کانون را جمع آوری کرده و پایان نامهاش را با عنوان « جستاری در پوسترهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان » و مصاحبه با 11 نفر از اثرگذارترین طراحان گرافیک کانون به پایان برساند، اولین سند مکتوب و قابل اعتنا به شمار میرود.
اکنون « مدرسه ویژه » به عنوان « اولین مدرسه طراحی گرافیک و ارتباطات در ایران » بیش از 50 پوستر از پوسترهای جمع آوری شده ایشان را به انتخاب ابراهیم حقیقی درمهر ماه 89 برای اولین بار در نگارخانه ویژه، به نمایش گذاشت.
این مجموعه گزیدهای است از آثار:
 مرتضی ممیز، نورالدین زرین کلک، عباس کیارستمی، فرشید مثقالی، علی اکبر صادقی، ابراهیم حقیقی، مصطفی اوجی، امیر نادری،پرویز نادری، بهرام خائف، محمد رضا عدنانی، پرویز محلاتی، محمد رضا دادگر، بهزاد غریب پور، ابوالفضل همتی آهوئی، بهراد امین سلماسی، مهشید مهاجر، مریم رحمتی اوینی، سودابه آگاه، هوشنگ محمدیان، احمد اسبقی، شاپور حاتمی، کوروش پارسا نژاد و مریم خونساری
اثر: محمد رضا عدنانی اثر: فرشید مثقالی
اثر: محمد رضا دادگر
اثر: مصطفی اوجی
اثر: مریم خونساری
اثر: بهزاد غریب پور
اثر: ابراهیم حقیقی
اثر: شاپور حاتمی









زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن