نمایش آثار رومن سیزلویچ در لندن


غزال باباجانی/ گروه ترجمه
babajani@rangmagazine.com


مجموعه عظیمی از آثار رومن سیزلویچ(1) (1996-1930) طراح لهستانی/فرانسوی در کالج سلطنتی لندن به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه بیش از 150 اثر از کارهای متنوع رومن سیزلویچ شامل پوستر، فتومونتاژ و طرح روی جلد مجلات مورد بازدید عموم قرار گرفته است. هدف از برگزاری این رویداد هنری بررسی کار و زندگی و مرور آثار کلیدی یکی از برجسته ترین چهره های تاریخ طراحی گرافیک است که برای اولین بار در کشور انگلستان به اجرا در می آید.
 سیزلویچ که ابتدا در ورشو و بعد از آن در پاریس مشغول به کار بود همواره در قلب زندگی هنری و حرفه ای این دو شهر می درخشید. ابزار کار او به عنوان یک تصویر-ساز شایسته و زبردست نه قلمو و مداد بلکه قیچی و چاقوی جراحی بود. او با استفاده از کلاژ و بازآفرینی آثار شناخته شده ای چون چه-گوارا و یا مونالیزا به خلق تصاویر بکر و قابل توجهی پرداخته است. سیزلویچ در تمام دوسالانه ها و مسابقات مهم پوستر سراسر دنیا شرکت داشته و بیش از صد نمایشگاه انفرادی از آثار خود برپا کرده است.
کارهای او در میان مجموعه های موزه های ملی لهستان در ورشو، کراکوف، پوزنان، وروکلاف، موزه پوستر ورشو، موزه هنری شهر لودز و در کلکسیون های بین المللی مانند مرکز جورج پمپیدو(2) در پاریس، موزه هنر مدرن نیویورک(3)، موزه هنرهای تزیینی پاریس(4) ، موزه آمستردام ، کتابخانه کنگره در آمریکا(5) و موزه گرنوبل(6) به چشم می خورند.
آثاری که در این نمایشگاه شرکت دارند شامل :
1- پوسترهای فیلم و سینما که بین دهه های 50 و 60 در لهستان طراحی شده اند- از جمله پوستر «سرگیجه»(7) هیچکاک- که بهره گیری استادانه از تکنیک های کلاژ و تصاویر سورئالیستی و وهم آمیز در آنها خودنمایی میکند.
2- تصویرسازی هایی با کلاژ که برای شماری از آثار ادبی کلاسیک قرن بیستم از جمله «خیابان کروکودیل ها» اثر برونو شولتز(8) و «خدایان تشنه اند» از آناتول فرانس(9)  طراحی شده اند.
3- طراحی های منحصربفرد سیزلویچ برای روی جلد مجله Opus از جمله تصویر مشهور USSR/USA Superman .
4- تبلیغات پرتوان او برای مرکز جورج پمپیدو، شامل سفارشات طراحی پوستر و کاتالوگ در زمان افتتاح مرکز جدید هنر در اواخر دهه 70 ،که بکارگیری دانش عمیق طراحی آوانگارد سیزلویچ را در کارهای او به بهترین وجه عرضه می نماید.

نمایشگاه آثار رومن سیزلویچ به سرپرستی و با هماهنگی دیوید کراولی(10)، آندرژ کلیموفسکی(11)، جف ویلیس(12) و آنیا گرابوفسکا-کونونت (موزه ملی شهر پوزنان) (13) ، و توسط بنیاد فرهنگی لهستان(14) و موسسه آدام میکیویچ(15) به عنوان بخشی از جشن «سال لهستان»(16) (12 ماه گرامی داشت هنر و فرهنگ لهستانی در سراسر انگلستان) سازماندهی شده است.

نمایشگاه در کالج سلطنتی لندن
پوستر نمایشگاه/ اثر: آندرژ کلیموفسکی و جف ویلیس
آندرژ کلیموفسکی، جف ویلیس و دیوید کراولی
آندرژ کلیموفسکی، آماده سازی نمایشگاه
پیتر و دیوید
شیمون از پوزنان و پیتر از آر-سی-ای
آنیا گرابوفسکا، عکس پس زمینه: سر سیزلویچ
دیوید کراولی و جان والترز (از مجله آی)
دیوید کراولی
پوسترها
افتتاحیه نمایشگاه در کالج سلطنتی هنر



Roman Cieslewicz -1
Centre Georges Pompidou (Paris) -2
New York Museum of Modern Art -3
Musée d'Arts Décoratifs -4
Library of Congress in the USA -5
Musée de Grenoble -6
Vertigo -7
 “Street of Crocodiles” / Bruno Schultz -8
“Les Dieux ont soif” / Anatole France -9
David Crowley -10
 Andrzej Klimowski -11
Jeff Willis -12
Anna Grabowska-Konwent (National Museum in Poznan) -13
Polish Cultural Institute -14
 Adam Mickiewicz Institute -15
POLSKA! YEAR -16


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن