هشتاد پوستر معاصر ایرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب ژنو


پوستر نمایشکاه/ اثر: آلن لوکرنک
فریاد ایرانی در چهارمین دوره ی نمایش خود در پالکسوی ژنو (تالار بین المللی
کتاب و مطبوعات)، و برای نخستین بار در سوئیس به نمایش در می آید.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب، مطبوعات و
رسانه ها که از ۳۰ آوریل تا۴ ماه می در ژنو برگزار می گردد میزبان رنگ پنجم (بیژن صیفوری، مجید عباسی، ساعد مشکی و علیرضا مصطفی زاده) و ورنر یکر، طراح سوئیسی و رئیس هیئت داوران نهمین دوسالانه ی جهانی پوستر تهران در سال گذشتهخواهد بود.
این نمایشگاه بخشی از مجموعه ی پوستر رنگ پنجم است که با مدیریت آلن
لوکرنک انتخاب شده است.
ژان مووسی نویسنده ی رادیو زون اف. ام و دبیر ارشد
نمایشگاه در ژنو در مقدمه ی کاتالوگ می نویسد: هشتاد پوستر ایرانی که به مناسبت بیست و دومین دوره ی نمایشگاه بین المللی کتاب، مطبوعات و رسانه ها، در ژنو نمایش داده می شود، به یاری رنگ پنجم برگزار شده است. این گروه در سال ۲۰۰۱ در تهران توسط بیژن صیفوری، مجید عباسی، ساعد مشکی و علیرضا مصطفی زاده بنیان گذاشته شد، چهار طراح ایرانی که مشتاق ساختن مجموعه ای از پوسترهای معاصر با هدف برگزاری نمایشگاه های بین المللی بودند.
دبیر نمایشگاه، آلن لوکرنک، نخستین کسی است که گرافیک معاصر ایران را در غرب کشف کرد و آن را در اشیرول و شومون فرانسه و سپس در لالوویر بلژیک، با موفقیت به نمایش گذاشت.
آلن لوکرنک نیز در متنی جداگانه اشاره می کند که: اصالت طراحی گرافیک ایران در همین نکته است... گرافیکی که قواعد پژوهش معاصر را در عین حفظ فرهنگ عمیق خود وام می گیرد. در دیگر کشورهای مسلمان هیچ ابتکارهنری قابل قیاسی مانند گرافیک ایران نمی بینیم. گرافیک ایرانی یک استثناء است.
این نمایشگاه بر آن است تا شما را به این کشف برساند.
نمایشگاه فریاد ایرانی ۴ منتخبی است از پوسترهای منتشرشده ی دو نسل معاصر که در شکل جدیدش، با دوره های پیشین متفاوت است. طراحان شرکت کننده در این نمایشگاه عبارتند از: مرتضی آکوچکیان، پویا احمدی، تهمتن امینیان، زینبایزدیار، پریسا تشکری، بهراد جوانبخت، پدرام حربی، علی خورشیدپور، هما دلورای،ایمان راد، مهدی سعیدی، کامبیز شافعی، زینب شهیدی، تارا صحت زاده، ایمان صفایی،نرگس صفایی، بیژن صیفوری، رضا عابدینی، مجید عباسی، محمدرضا عبدالعلی، وحید عرفانیان، مریم عنایتی، فرهاد فزونی، امیرعلی قاسمی، آریا کسایی، مرتضی محلاتی، ساعد مشکی، علیرضا مصطفی زاده، مهدی مهدیان و مسعود نجابتی.
لازم به ذکر است که کاتالوگی  نیزبه زبان فرانسه و فارسی توسط رنگ پنجم با همکاری انتشارات یساولی با سه متن از رنگ پنجم، آلن لو کرنک و ژان مووسی در ۱۱۲ صفحه به چاپ رسیده است که در روز گشایش نمایشگاه در دسترس خواهد بود.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن