فینالیست های شیگاکو معرفی شدند


غزال باباجانی/ گروه ترجمه
babajani@rangmagazine.com


شش طراح ایرانی به مرحله فینال دومین دوسالانه بین المللی شیکاگو راه یافتند.
انجمن برگزاری دوسالانه بین المللی پوستر شیکاگو(1) (CIPBA) ، با دانشجویان و طراحان زبردست، انجمن های حرفه ای، موسسات آموزشی، نهادهای مدنی، و اعضای عمومی، در جهت گسترش سواد بصری به عنوان یک وظیفه حرفه ای، پیشبرد همکاری های بین المللی به عنوان یک ضرورت اجتماعی و گرامیداشت تنوع و گوناگونی فرهنگهای متفاوت به عنوان مهمترین وسیله برای برقراری صلح و درک متقابل، همکاری میکند.
این تشکل، با پشتیبانی انجمن های بین المللی طراحی گرافیک(2) (ICOGRADA) ، اقدام به برگزاری مسابقات طراحی در سطح جهانی، نمایشگاههای عمومی، توزیع گسترده نشریات، و برنامه های ابتکاری آموزشی بیشماری نموده است.

دور اول دوسالانه بین المللی پوستر شیکاگو، سپتامبر سال 2008 در گرانت پارک شیکاگو برگزار شد. این نمایشگاه منحصر بفرد که در فضای باز اجرا و راه اندازی شده بود، با یک هدف معین که در عین حال دغدغه اصلی انجمن CIPBA نیز هست مورد بازدید عموم قرار گرفت: کمک به معرفی پوستر به عنوان اصلی ترین فرم هنرهای عمومی که می تواند بی هیچ واسطه ای با مخاطبان خود در سطح خیابانهای شهر ارتباط برقرارکند.
موضوع مسابقات دانشجویی امسال دوسالانه پوستر شیکاگو، توسط "لی کراندل"(3) انتخاب شد. او در نظر داشت شاهد رقابتی باشد که به نوعی بازسازی و احیای پوسترهای کلاسیک شیکاگو در باب حمل و نقل شهری، برای مخاطبین نسل امروز بشمار رود. این که چرا بهتر است از پیاده روی یا دوچرخه سواری و وسایل حمل و نقل سالم، سبز، مقرون به صرفه و اجتماعی استفاده کنیم.
در طول پر رونق ترین دوره طراحی پوستر در شیکاگو (اوایل قرن بیستم م.) ، حمل و نقل عمومی و صنعت گردشگری به عنوان موضوع غالب مورد توجه طراحان قرار می گرفت. این پوستر ها هنوز به عنوان بخش قابل توجهی از چشم انداز تاریخی و بصری شیکاگو بشمار می روند.
پوسترهای راه یافته به مرحله نهایی دوسالانه، اواخر تابستان امسال در نمایشگاهی در شیکاگو به نمایش در آمده و در کاتالوگی که درباره این رویداد هنری تهیه می شود حضور خواهند داشت.
هما دلورای، فرهاد فزونی، آریا کسایی، پیمان پورحسین، سیامک پورجبار و رامبد والا هنرمندان ایرانی هستند که به مرحله نهایی دومین دوسالانه  بین المللی پوستر شیکاگو راه یافته اند.

هیات داوران این دوسالانه را پائولا شر(4) (رییس هیات داوران) از ایالات متحده آمریکا، تاکاشی آکی یاما(5) از ژاپن، فرانسوا کاسپر(6) از فرانسه، امک(7) از ایالات متحده آمریکا، مارتا گرانادوس(8) از کلمبیا، هولگر ماتیس(9) از آلمان و رافال اولبینسکی(10) از ایالات متحده آمریکا – لهستان تشکیل می دهند.
اثر: رامبد والا اثر: هما دلورای
اثر: پیمان پور حسین اثر: سیامک پورجبار
اثر: آریا کسایی اثر: آریا کسایی
اثر: فرهاد فزونی اثر: فرهاد فزونی



Chicago International Poster Biennial Association -۱
International Council of Graphic Design Associations
Lee Crandell -۳
Paula Scher, President, USA
Takashi Akiyama, Japan
François Caspar, France -۶
Emek, USA
Marta Granados, Colombia -۸
Holger Matthies, Germany
Rafal Olbinski, USA / Poland -۱۰

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن