"کوررنگ" نمایشگاه پوسترهای تک رنگ مهدی فاتحی


پوستر این رویداد/ اثر: مهدی فاتحی
نمایشگاه پوسترهای مهدی فاتحی به دعوت حوزه هنری زنجان و به همت خانه گرافیک زنجان برگزار می گردد.
"کوررنگ" عنوان نمایشگاه پوسترهای تک رنگ مهدی فاتحی است که به مدت یک هفته از تاریخ یکم تا هفتم خرداد ماه 1389  درگالری مولاناعاصم زنجانی واقع در میدان انقلاب شهر زنجان دایر خواهد بود.

در مقدمه کاتالوگ این نمایشگاه یادداشتی به قلم فرزاد ادیبی است که چنین آورده است :
مَهدی فاتحی(به کسر میم) مِهدی فاتحی است و بی نیاز از معرفی  به واسطه این قلم. همانطور که ... ، ... بوده است و بی نیاز از معرفی و توضیح و توشیح  و رزومه و شناسنامه و مدرک. مدرک؟ نمونه کارهایش بر روی سفالینه های سیلک و نیشابور و...
زمانه، زمانه ی حاشیه هاست و غفلت از متن. زمانه ی جشنواره ها و نمایشگاه ها و دانشگاه ها و مدارج و مدارک. اما راستی میرزا غلامرضای اصفهانی یا میرزا محمد رضای کرمانشاهی مگرمدرک استادی داشتند از انجمن خوشنویسان تا ماندگار شوند؟  و یا تولوز لوترک عضو   AGI بوده است که جاویدان شود؟
اثر ماندگار می ماند؛ حتا اگر جهانی بکوشند در نامانایی اش و اثر ناپایدار می رود و هیچ نوشدارویی  سد راه میرایی اش نیست .
...
چند سال پیش که داور نمایشگاه آثار طراحان نسل پنج گرافیک ایران بودم، در نوشته ای اشاره کردم که  اغلب طراحان نسل پنج با طراحی بیگانه اند و در کار گرافیک شان بیشتر به نوشتار گرایش دارند تا تصویر؛ و اگر تصویری در کارشان باشد معمولا با تکنیک های عکاسی است ومهدی از این نظر جزء استثناهاست چرا که عموم تصویرهای پوسترهایش طراحی است که حتی با تکنیک های دشواری مثل حکاکی لینو حاصل می شود .
مشقت مشق کردن در هنر لذتی است که در میان نسل پنجمی ها به واسطه استفاده از رایانه رو به فراموشی است اما در کارهای این کارنما؛ هنوز رد شخم مغار را بر پهنه لینو می بینیم. کاری که بر خلوص این آثار ارزش افزوده ای هنرمندانه محسوب می شود.
وارد جزئیات کارهای  او نمی شوم واز آن می گذرم چرا که همه ما در مرحله گذاریم و کسب تجربه. خیلی از کار های مهدی، شایان بررسی اند؛ توجه به فونت های مرتبط با موضوع و هماهنگی این فونت ها با طرح اصلی، دغدغه جایگیری درست در لی آوت نوشته ها که مکمل تصویر باشند و... نکات ارزشمندی هستند که او را برای رسیدن به گرافیک مؤلف یاری می دهند.
مَهدی فاتحی به کسر میم مِهدی فاتحی است. مهدی فاتحی به کسر این نوشتار باز هم مهدی فاتحی است و کار های او به کسر مهدی فاتحی آثاری هستند که شور شیرین یک طراح جوان را نمایش می دهند ...

 اردیبهشت1389خورشیدی
فرزاد ادیبی


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن