گزارشی از یک روز رنگی در خانه هنرمندان ایران


عکس: ارشاد فتاحیان
گزارش: زهرا نعیمی




روز جهانی گرافیک را امسال مجله الکترونیکی رنگ با برپایی نمایشگاه "یک روز رنگی" جشن گرفت.

 این نمایشگاه عصر روز شنبه 18 اردیبهشت ماه  با ارایه چهل و سه اثر از طراحان گرافیک ایرانی از نسل های مختلف در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
"یک روز رنگی" که در نگارخانه ممیز برپا بود، حضور بسیاری را، از حرفه ای ها گرفته تا دانشجویان و علاقمندان به طراحی گرافیک  به خود دید.
هومن مرتضوی که پس نویسی هم در کتاب نمایشگاه دارد و در آن آثار به نمایش درآمده را از بهترین های این حرفه معرفی می کند، عقیده دارد در عین حال که برپایی نمایشگاهی این چنین، خوب است، اما این پوسترها نه مخاطبی دارند و نه سفارش دهنده ای و این دقیقا مثل «تمرین یک جشن خانوادگی برای فامیل درجه چندم است.»
وی می گوید:«هرچند آثار این نمایشگاه با یک موضوع فرهنگی برای یک قشر خاص مثل طراحان گرافیک است، اما واقعا بدون کاربرد است.»
مرتضوی اضافه می کند:«این نمایشگاه خیلی خوب است، همانند آنچه در کتاب گفته ام. اما این طرح ها به چه کار می آید وقتی بیلبوردهای شهر ما اینگونه است؟ این آثار و این نمایشگاه چه اسمی داشته باشند و چه نداشته باشند، وقتی نه مخاطبی دارد و نه سفارش دهنده ای، فایده ای ندارد. تعدادی از دوستان دور هم جمع شدیم و راجع به کارهایمان که تمرینی برایمان بوده، نظر می دهیم.»
وی در پایان تاکید می کند:«هر وقت کار خوبی برای بیلبوردهای شهرمان طراحی شد، آن طرح ها، گرافیک حقیقی و راستین ماست.»
کوروش پارسانژاد  که به نظرش آثار نمایشگاه، از نظر درجه بندی تفاوت زیادی  باهم دارند، می گوید:«به نظرم درست کردن چارچوب برای این مقوله ها کار درستی نیست. پوستر می تواند نمونه تک نسخه ای هم داشته باشد. درست است که پوستر باید با تیراژ زیاد چاپ شود و مخاطب آن را ببیند،اما این دلیل خوبی برای اینکه پوستر تک نسخه ای هرگز ارایه نشود،نیست.»
پارسانژاد می گوید:«در این که شهرمان خالی از پوستر است و امروز پوستر وظیفه اش را از دست داده ، شکی نیست. اما نه تنها اینجا بلکه در تمام دنیا نمایشگاه موضوعی پوستر برپا می شود.امروز روز گرافیک است ونمایشگاهی اینچنینی برای طراحان گرافیک یک کاربری دارد و آن اینکه تجربه های یکدیگر را روی دیوار می بینند.»
طاهره محبی تابان نیز از هنرمندانی بود که در این نمایشگاه حضور داشت. وی از مجله رنگ برای زنده نگه داشتن فضای کار طراحی گرافیک بابرپایی این نمایشگاه  تشکر کرد و گفت: «چنین حرکت هایی خوب است اما می تواند گسترده تر و در زمینه های دیگر طراحی گرافیک هم باشد تا شاید فرصتی شود که طراحان بهتر بتوانند فکرها و ایده هایشان را عرضه کنند.چرا که پوستر، تنها راه ارتباطی نیست بلکه ساده ترین راه است.»
وی در ادامه درباره برپایی نمایشگاه اضافه می کند:« داستان این است که برخورد گلخانه ای با یک قضیه ، چیزی است که در این سرزمین اتفاق می افتد. واقعیت این است که جای پوستر در نمایشگاه نیست ، ارتباطش با مردم است و باید در خیابان باشد. اما بد نیست اینطور هم دیده شود.»
تابان اضافه می کند:«اینکه طی این همه سال طراحان گرافیک خلاق تربیت شوند، باید جایی هم به کار گرفته شوند.این طراحان عمدتا جوان هستند و طبیعتن نباید منتظر نمایشگاه و بینال و یا یک اتفاق فرهنگی باشند.»
در هر صورت نمایشگاه با ایده های مختلف طراحان و با حضور پیشکسوتان این حرفه چون صادق بریرانی، مصطفی اسدالهی، ابراهیم حقیقی و قباد شیوا و با داشتن آثاری مثل پوستر یکدست سیاه کوروش پارسانژاد در کنار کار زنانه پریسا تشکری با پولک های رنگین دوخته شده بر پارچه و وانت پر از رنگ پدرام حربی و … مجموعه ای از یک روز رنگی و خاکستری و سیاه و سفید را یکجا تحویل مخاطب می دهد.
همچنین کتابی از آثار این نمایشگاه در ۱۲۸ صفحه توسط نشر روشنان منتشر شده است که در افتتاحییه نمایشگاه رونمایی و عرضه  شد.
لازم به ذکر است که در مراسم افتتاح این نمایشگاه از امیر حسین قوچی بیک به عنوان اولین طراحی که اثر خود را برای این نمایشگاه ارسال کرده بود تقدیر شد.
این نمایشگاه که با همکاری و حمایت گروه شرکتهای آواژنگ، نرم افزاری مریم، گروه نفر، چاپ و گرافیک داتیس و نشر روشنان برپا شده تا ۲۳ اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان برپاست.
طراحان شرکت کننده در این نمایشگاه مرتضی آکوچکیان، فرزاد ادیبی، مصطفی اسدالهی، شهاب اشتری، علی افسرپور، علی بخشی، صادق بریرانی، تهمتن امینیان، علیرضا انوش فر، کورش پارسانژاد، مریم پالیزگیر، پیمان پورحسین، پریسا تشکری، شهاب تندر، آرش تنهایی، بهراد جوانبخت، پدرام حربی، ابراهیم حقیقی، دامون خانجانزاده، محمد خداشناس، هما دلورای، احسان رضوانی، مهران زمانی ، مهدی سعیدی، قباد شیوا، ایمان صفایی، کسری عابدینی، مجید عباسی، وحید عرفانیان، رضا علوی، مریم عنایتی، سیاوش فانی، فرهاد فزونی، امیر علی قاسمی، امیر حسین قوچی بیک، آریا کسایی، هومن مرتضوی، طاهره محبی تابان، مرتضی محلاتی، ساعد مشکی، علیرضا مصطفی زاده، لیلا میری،  هادی نصیری و مانی نیلچیانی هستند.

























زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن