گزارشی از نمایشگاه پوسترهای هما دلورای در شیراز


 نمایشگاه پوسترهای هما دلورای در شیراز با عنوان آه تا ماه  ماه تا آه در شیراز برگزار شد.
این نمایشگاه با نمایش 38 پوستر در تاریخ  ششم بهمن در نگارخانه شیراز وابسته به حوزه هنری فارس، افتتاح شد و تا پانزدهم بهمن ادامه داشت. 
در کاتالوگ دوزبانه  این نمایشگاه رزومه این طراح به همراه  16 پوستر به چاپ رسیده است.  
در این کاتالوگ مقدمه ای به قلم مرتضی محلاتی منتشر که بدین شرح است:
 هما دلورای از طراحان پویا و جستجوگر نسل پنجم گرافیک ایران است که در سال های اخیر در حوزه ی طراحی پوستر تا حد قابل توجهی به سبک و سیاق خاص خود دست یافته .
 پوسترهای او اگرچه در ظاهر فرمالیستی به نظر می آیند ، اغلب ، گرایش های مفهومی و محتوایی خاصی را در زیرلایه های خود پنهان نموده اند . تزیین گرایی ، پرداختن به جزئیات و تقسیم بندی های خاص فضایی از اجزای لاینفک تشکیل دهنده ی این فرم و محتوا در پوسترهای اویند ؛ آثاری که گاه به ظاهر ساده و گاه پیچیده می نمایند و شاید عبارت سهل و ممتنع برای آن ها بسیار مناسب باشد.
 به نظر می رسد که عناصر و فرم های به کار رفته در آثار او از سویی ریشه در هنرهای سنتی  ایران همچون نگاره های تزیین گرای مکتب تبریز، خوشنویسی و نیز برخی از تمایلات گرافیک معاصر دارد و از سوی دیگر مدیون برخی از گرایشات بصری جهان غرب چه در حوزه ی گرافیک و چه در سایر حوزه های بصری از گذشته تا حال است ؛ برای مثال  نوعی نگاه مشابه در  برخی از آثار آرنوو همچون نگاه هانری ون دولده در پوستر تروپون و یا فضاهایی پاپ ملهم از یوکوتادانوری طراح گرافیک معاصرژاپن در آثار به چشم می خورد . با این همه، او همواره هما دلورای است و آثارش هویت خاص خود را داراست .
 او به زیبایی عناصر ملهم از جهان غرب و شرق را در هم می آمیزد و به نتیجه ای دست
می یابد که قطعا ً ایرانی است و چیزی به هویت گرافیک معاصر ایران می افزاید.  




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن