افتتاح نمایشگاه بین المللی طراحی پوستر محک و معرفی برگزیدگان


اولین نمایشگاه بین‌المللی طراحی پوستر با شعار"سلامت جامعه دست آورد بالندگی سازمان شماست" در نخستین روز هفته سرطان با موضوع سرطان کودک ومسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها در محک افتتاح شد.
در مراسم افتتاحیه، طراحانی  چون استادابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی، مجید عباسی، فرزاد ادیبی، ساعد مشکی، تهمتن امینیان واستاد کامران کاتوزیان نیز سعیده قدس بنیانگذارمحک ،دکتر کرباسی زاده رئیس هیئت مدیره محک ،مهندس احمدیان مدیرعامل محک  وتنی چنداز مدیران دیگرمحک حضورداشتند.
در ابتدای مراسم مسئول روابط عمومی  محک گفت: در این موسسه خیریه برای مشارکت های اجتماعی هیچ حد و مرزی وجود ندارد. وی پس ازنمایش فیلم کوتاهی که در آن خواهر کوچکی با کوتاه کردن موهای خود و هدیه کردن آنها به برادر بیمارش تنها کاری که از دستش بر می آید را انجام می دهد، آن را الگو دانست و گفت که هر کدام از ما می تواند به نحوی در کمک به کودکان مبتلا به سرطانی سهیم باشد.
در ادامه سعیده قدس بنیانگذار محک ضمن خوشامدگویی به هنرمندان با خواندن بیتی از حافظ «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند/ آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند؟» به این نکته  اشاره کرد که محک همواره سواربر بال هنر حرکت می کند و از حمایت هنرمندان بهره برده است.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر افرادی که دارای توان مالی هستند بخشی از دارایی خود را به دانشگاه ها می بخشند و آن را به جامعه بر می گردانند. همچنین  اگر فردی عضو یکی از بنیادهای خیریه نباشد از لحاظ شخصیت اجتماعی مورد نقد قرار نمی گیرد. از این رو باید در ایران نیز برای کمک به بنیادهای خیریه فرهنگ سازی شود.
در ادامه این برنامه آراسب احمدیان با نمایش اسلایدهایی درباره موفقیت شرکت های تجاری، مسئولیت‌پذیری‌ اجتماعی را یکی از مدل‌های تعالی منابع انسانی عنوان کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های معتبر هرساله گزارش‌هایی را مبنی بر انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان منتشر می‌کنند. برای مثال شرکت بی.ام.و و شل در 50 صفحه، ماکروسافت در 70 صفحه و فدکس در گزارش های سال 2009 به شرح فعالیت هایی غیر از توجه به سهام و سود سالانه خود پرداخته‌اند.
احمدیان افزود:براساس مأموریت محک ما با انگیزه‌ی والای کمک به هم‌نوع، توجه خود را معطوف به بیماری سرطان کودک کرده‌ایم و در سه حوزه خیریه، پژوهش و درمان فعالیت داریم. این سازمان غیردولتی، غیرسیاسی در سال جاری بودجه‌ ای  حدود 10 میلیارد تومان  را برای فعالیت‌های خود برآورد کرد که تمام این هزینه با کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. او متذکر شد: یکی از دغدغه های محک این است که اندیشه والای کمک به هم‌نوع را در جامعه چه  در سطح داخلی وچه بین‌المللی مورد توجه قرار دهد و در این مسیر به سمت استانداردهای بین‌المللی حرکت کند.
حسین الهی قمشه‌ای پژوهشگر وادیب که در این مراسم حضور داشت به دعوت بنیان‌گذار محک برروی سن حاضر شد.الهی قمشه‌ای عنوان کرد: تمام بشریت مدیون افلاطون به عنوان بنیان‌گذار و موسس «خیریه» از دیدگاه فلسفی است. زیرا هیچ بزرگی بعد از افلاطون نیامده است که این مفاهیم را به این زیبایی مطرح کند و شکسپیر، مولانا، امرسون و غیره همگی اندیشه‌های افلاطونی دارند.
او خاطرنشان کرد: افلاطون اولین‌بار مسأله زیبایی، دانایی و نیکویی را به عنوان معیار اصلی فطرت بشریت اعلام کرد و در این راستا معتقد است که زیبایی همان دانایی، دانایی همان نیکویی و نیکویی همان زیبایی است و این عالم همچون سایه‌ای است که بر پایه‌های این سه عامل رشد می‌کند. از این‌روست که مستی کار خوب هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و کار خوب زندگی آدمی را پر می‌کند وازآن لذت می برد.
درادامه برنامه  از اعضای هئیت داوران  ،حامیان معنوی وحامی مالی  برگزاری این نمایشگاه با اهدا لوح تقدیرشد.
سپس  امرالله فرهادی ( دبیر نمایشگاه) باخواندن بیانیه‌ هیأت داوران گفت: نمایشگاه فعلی اولین تجربه حرفه‌ای انجمن طراحان گرافیک ایران برای جلب توجه سازمان‌ها به موضوع مسوولیت‌های اجتماعی و وظایف بشردوستانه آن‌ها است. از سوی دیگر خود طراحان گرافیک نیز با این حرکت به وظیفه اجتماعی خود آگاه می‌شوند.
فرهادی اضافه کرد: مقیاس قضاوت هیأت داوران بر کارایی پوسترها و ارتباط این آثار با مخاطبان که همان سازمان‌ها هستند بود. در کنار آن بر معیارهای زیبایی‌شناسی نیز توجه داشتند که این کار آسانی نبود، زیرا این موضوع برای اولین‌بار به این شکل مطرح می‌شد و طراحان برای متقاعد کردن سازمان‌ها در توجه به این موضوع در مرز باریک و سختی قرار داشتند.این نمایشگاه درقراراست در خانه هنرمندان تهران و شهرهای بزرگ ایران نیز برگزار می شود. در پایان این مراسم با حضوردکتر کرباسی‌زاده، استاد کاتوزیان، پارسوآسلحشور واستاد حقیقی جایزه برگزیدگان اهدا شد.
جایزه سوم این نمایشگاه  شامل لوح تقدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک و لوح افتخار سرپرستی یک کودک به مدت یک سال به «نیلوفر ابریشم‌کار»، جایزه دوم شامل لوح انجمن و افتخار سرپرستی دو کودک به «پریسا ملکی» و جایزه اول شامل لوح انجمن و افتخار سرپرستی سه کودک به «میترا کریمی» اهدا شد.
همچنین جایزه ویژه هیأت داوران شامل لوح انجمن و افتخار سرپرستی سه کودک به «شیما قائمی» اهدا شد.
این نمایشگاه تا 15 بهمن ماه ساعت 11 صبح تا 19 عصر نمایشگاه برای علاقمندان دایر می باشد .

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن