فزونی؛ برگزاری متوالی نمایشگاه اسماءالحسنی آن را تأثیرگذارتر می‌کند


فرهاد فزونی با تأکید بر اینکه باید صورت مسئله نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی مشخص‌تر شود، بر برگزاری متوالی آن صحه گذاشت.
فرهاد فزونی،  گفت: تایپوگرافی یک تعریف عمده و کلاسیک دارد که در آن تایپوگرافی چیدمان نوشته‌ها در کنار هم و یا در کنار تصویر تعریف شده است.
وی افزود: در حقیقت تایپوگرافی یک تعریف کلی دارد و اگر یک طراح نوشتار را در کنار هم و یا در کنار تصویر بچیند می‌تواند ادعا کند که یک اثر تایپوگرافی خلق کرده است ولی چیزی که در ایران مرسوم است مدل نمایشی تایپوگرافی است نه نوع کلاسیک آن.
وی ادامه داد: متناسب با کاری که طراح می‌کند یعنی مضمون پوستر، طراح می‌تواند از ترکیب‌بندی حروف به صورت معمولی و روتین و یا هیجان‌انگیز و متفاوت استفاده کند و طبیعتا بر اساس حروف فارسی و وقتی با حروف فارسی کار می‌کنیم باید قوانین و قواعد خود تایپوگرافی فارسی یا چیدمان حروف را باید کار کنیم.
فزونی خاطرنشان کرد: ماجرا این است که همیشه تایپوگرافی را یک چیز عجیب و غریب معرفی می‌کنند، پس این سؤال پیش می‌آید که آیا اصلا حروف فارسی با تعاریف تایپوگرافی مطابقت دارد یا خیر.
وی تایپوگرافی را در گرافیک عملی هم‌ردیف با ترکیب‌بندی در نقاشی دانست و بیان کرد: تایپوگرافی بیشتر شبیه ترکیب‌بندی است. طراح صرفا باید درک کند که فارسی چیست و چگونه باید از حروف فارسی در پوستر استفاده کند.
وی خوستار منطبق کردن تایپوگرافی با فرهنگ ایرانی شد و گفت: باید تایپوگرافی را با فرهنگ خودمان تطبیق دهیم که البته در این زمینه تلاش‌هایی هم می‌شود ولی این تلاش که بیشتر توسط خود هنرمندان صورت می‌گیرد بیشتر به بومی‌سازی تایپوگرافی کمک می‌کند تا برگزاری نمایشگاه‌های متعدد.
این طراح گرافیک به برگزاری نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی اشاره کرد و در مورد آن توضیح داد: اگر حرفه‌ای به این نمایشگاه نگاه کنیم قطعا درمی‌یابیم که اکثر آثار به نمایش درآمده در آن تایپوگرافی نیست. با برپایی این نمایشگاه‌ها ماجرا عجیب‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و تعاریف مختلف‌تر می‌شود.
وی به طرح موضوع کلی در این نمایشگاه خرده گرفت و افزود: اسماءالحسنی مقدس است و در این شکی نیست ولی طرح مسائل به این شکل مستلزم تحقیقات بیشتری است و اصولا باید تعاریف محدودتر شود.
فزونی در پایان گفت: باید صورت مسئله اسماءالحسنی دقیق‌تر روشن شود و در این نمایشگاه سلیقه‌های بیشتری منظور گردد منتهی از برگزاری منظم و سالانه آن هم نباید غفلت کرد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن