پارسانژاد؛ پوسترهای اسماءالحسنی خوشنویسی نیستند


کوروش پارسانژاد گفت: حروف فارسی که در پوسترهای اسماءالحسنی به کار رفته است طراحی های حروفی هستند که گاه به خوشنویسی نزدیک شده اند.
کوروش پارسانژاد طراح گرافیک و مدرس دانشگاه  گفت: برخی می انگارند که طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند.
وی افزود: تایپوگرافی بحث خط و حروف در گرافیک است. در روند تحولات جدید امروزه خط وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن بیان می کند.
وی ادامه داد: با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بعدی حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد برخی آن را با خط نگار، خط نگاری، کالی گرافی و طراحی حروف هم مسیر می دانند در صورتی که به واقع اینگونه نیست.
پارسانژاد با ارائه تعریفی از تایپوگرافی توضیح داد: تایپوگرافی، اثری گرافیکی است که حروف، ساختار اصلی آن را تشکیل می دهد و از فونت های موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگی های بصری حروف انجام می شود، استفاده می کند.
وی در مورد نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی توضیح داد: این نمایشگاه یک جشنواره هنری است که هر ساله برگزار می شود و در هر حال شاهد خلق آثار بسیار خوبی در حوزه تایپوگرافی در این جشنواره هستیم.
وی ادعای تکراری شدن آثار جشنواره اسماءالحسنی را رد کرد و گفت: خود من به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب این جشنواره بودم و دیدم که بسیاری از آثار شبیه به هم را گروه انتخاب آثار رد کرد.
وی خاطرنشان کرد: اسماءالحسنی یک تم مذهبی است و اصولاً آثاری که در این موضوع تولید می شود شباهت هایی به هم دارند ولی نمی توان قاطعانه گفت که این آثار عین هم هستند.
این مدرس دانشگاه افزود: درست است که پوسترهای اسماءالحسنی به خوشنویسی شباهت دارند ولی خوشنویسی نیستند زیرا این حروف فارسی که در پوسترها به کار رفته است طراحی های حروف هستند که گاه به خطوط خوشنویسی نزدیک شده اند.
پارسانژاد در پایان گفت: اصولاً تداوم یک نمایشگاه هنری و تقویم مرتب آن یک نقطه قوت برای یک نمایشگاه خوشنویسی به شمار می رود که این موضوع در نمایشگاه اسماءالحسنی لحاظ شده و سال به سال بر قدرت و اهمیت آن افزوده می شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن