آکوچکیان؛ جشنواره اسماء الحسنی کالیگرافی است نه تایپوگرافی


مرتضی آکوچکیان با اشاره به آثاری که در جشنواره تایپوگرافی اسماءالحسنی به نمایش درآمده اند آنها را آثار کالیگرافی دانست نه تایپوگرافی.
مرتضی آکوچکیان، گفت: در جامعه طراحان گرافیک ما، تایپوگرافی را به حروف نگاری تشبیه کرده اند در صورتی که این به هیچ وجه نمی تواند ترجمه کامل و درستی باشد.
وی افزود: هر کدام از بزرگان گرافیک ایران برای تایپوگرافی تعریف خاصی ارائه داده اند ولی این تعاریف در طول زمان تغییر می کند و از فرم کلاسیک خود دور می شود.
وی در تعریف خود برای تایپوگرافی گفت: واژه تایپوگرافی با ایجاد ترکیب بندی با ترکیب تصویر و نوشته شروع شد ولی امروزه همین تعریف اولیه نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است.
آکوچکیان بیان کرد: تایپوگرافی دو کارکرد پیدا کرده است که هر دو می تواند درست باشد و اتفاقاً هر دو تعریف در ایران در حال اتفاق افتادن است. اول کار با حروف به طوریکه حروف همچنان به ماهیت حروفی خود پایبندند و خوانایی خود را حفظ کرده اند و دیگری هم کار با حروفی که صرفاً یک فضای ترکیبی و ترکیب بندی ایجاد می کنند که در این شرایط حروف خوانا نیستند.
وی مورد اول یعنی خوانا بودن حروف را در طراحی پوستر موردپسند خود عنوان و اظهار کرد: طراح باید آنچنان هوشمندانه کار کند که نوشته ماهیت و هویت خویش را کاملاً حفظ نماید و در عین حال یک ترکیب خوب نیز ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: وقتی خطوط خوانا باشد مخاطب می تواند در یک مقام قیاس قرار گیرد تا ببیند طراح چقدر ماهیت نوشته را به ماهیت تصویر پیوند داده و آیا توانسته بین نوشتار و تصویر محتوا و فرم ایجاد کند یا خیر؟
این طراح گرافیک اضافه کرد: اگر گرافیک را تصویر و تصویرسازی، معنی کنیم و تایپ را هم نوشتار، تایپوگرافی یک تعریف لغوی پیدا می کند که در واقع همان ایجاد تصویر و فضای تصویری با حروف تایپی است. در مورد این تعریف هنرمندی مثل قباد شیوا حرف های زیادی زده و معتقد است که نوشتاری مانند نستعلیق نمی تواند تایپوگرافی باشد.
وی با رد ادعای شیوا در این باره توضیح داد: این حرف تا زمانی درست بود که نرم افزاری برای تایپ خوشنویسی یا همان نستعلیق وجود نداشت ولی امروزه تمام خطوط خوشنویسی هم تایپ می شوند پس خوشنویسی هم می تواند در پوستر سازی مورد استفاده قرار گیرد.
وی به نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی اشاره کرد و اذعان داشت: در این نمایشگاه بالای 60 تا 70 درصد آثار کالیگرافی هستند و این نشان می دهد که یا تعریف برگزار کننده از تایپوگرافی اشتباه است و یا تعریف درستی در فراخوان نمایشگاه ارائه نشده است.
آکوچکیان گفت: برگزارکننده اگر بخواهد به تعاریف کلاسیک تایپوگرافی پایبند باشد باید از بین آثار رسیده به دبیرخانه اش تنها 20 تا 30 درصد آثار را برگزیند ولی گویا دبیرخانه این جشنواره دامنه پذیرش خود را بالا برده است تا نمایشگاهی با تعداد آثار بیشتر داشته باشد.
وی با ذکر این جمله که "البته برخی از کارها بسیار مهم قشنگ هستند ولی تایپوگرافی نیستند"، ادامه داد: در شرایطی که رابطه بین عموم جامعه و گرافیک مشکل دارد و مردم به اندازه سایر هنرها از جمله تئاتر و سینما گرافیک را نمی شناسند و اتفاقاً هیچ تلاشی برای معرفی گرافیک به جامعه نمی شود، برگزاری تایپوگرافی اسماءالحسنی، دوسالانه های گرافیک، دوسالانه پوستر و ... همگی زیر سوال است.
وی مسیر طی شده در جشنواره های مناسبتی را سیری اشتباه عنوان کرد و اذعان داشت: یک جشنواره هنری باید برای بازیابی و نمایش بازخورد آثار تولیدشده در طول یک دوره خاص باشد نه اینکه عده ای بنشینند و برای یک جشنواره اثر تولید کنند.
این طراح گرافیک تکرار جشنواره های مناسبتی را اشتباه دانست و اظهار کرد: خاطرم هست چند سال پیش یک جشنواره با عنوان "سوگواره پوسترهای عاشورایی" برگزار شد که خروجی های سال اولش فوق العاده بود. در آثار آن جشنواره آنقدر متفاوت به مقوله عاشورا نگاه شده بود که غیرقابل تصور بود. سال ها بود که طراحان گرافیک جسته و گریخته در زمینه عاشورا کار می کردند و این سوگواره پتانسیل موجود در این زمینه را آزاد کرد ولی در سال بعد و در دومین دوره این جشنواره ما با آثاری روبرو شدیم که گرته برداری مستقیم و به قول دوستی الهام 99 درصدی از آثار سال قبل بود.
وی ادامه داد: اگر خروجی های همان نمایشگاه اول به سطح جامعه می آمد و بر روی جامعه تاثیر می گذاشت و با تیراژ بالا چاپ می شد و بین هیئات و تکایا پخش می شد بسیار بهتر از این بود که به تکرار مکررات دست بزنیم.
آکوچکیان در پایان گفت: من معتقدم آثار جشنواره پوستر اسماءالحسنی بهتر است به جای تکرار هر ساله و خرج هزینه برای این کار به صورت گسترده چاپ و در سطح جامعه پخش شود تا بازخورد و تاثیر اینگونه آثار در جامعه مشخص شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن