تمدید مهلت ارسال آثار برای مسابقه‌ی طراحی لوگوی روز جهانی میراث سمعی‌بصری



فاطمه کاوندی/ گروه ترجمه


سازمان یونسکو مهلت ارسال آثار برای مسابقه‌ی طراحی لوگوی روز جهانی میراث سمعی‌بصری  را تا 31 آگوست 2009  برابر با 9 شهریور 1388 تمدید کرد.
این مسابقه‌بین‌المللی را یونسکو با همکاری شورای هماهنگی انجمن‌های ثبت و ضبط آثار سمعی‌بصری (CCAAA) جهت طراحی لوگویی برای مراسم روز 27 اکتبر برگزار می‌کند.
در نشست‌عمومی سال 2005 یونسکو، روز 27 اکتبر به عنوان روز میراث سمعی‌بصری جهت بالا بردن آگاهی مردم نسبت به اهمیت مستندات سمعی‌بصری به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر هویت ملی اعلام شد تا توجه همگان را به نیاز مبرم برای حفظ و نگهداری این آثار جلب کند. هر ساله برای فعالیت‌های این روز از سوی (CCAAA) موضوع خاصی پیشنهاد می‌شود که موضوع امسال آن "میراث در حال نابودی- می‌توانیم آن را حفظ کنیم" خواهد بود.
میراث سمعی‌بصری شامل انواع فیلم‌ها، تصاویر متحرک و صداهای ضبط شده است. چنین میراثی بیانگر یک ملیت شامل سرزمین و مردم آن است، و بیشتر به قرن بیست و بیست و یک مربوط می‌شود. تأثیر محتوای فرهنگی و اطلاع‌رسانی این آثار بسیار عظیم و بی‌حد و حصر است و به سرعت گسترش می‌یابد. چیزی که پا را فراتر از مرزهای زبان و فرهنگ می‌گذارد و به سرعت به چشم و گوش انسان‌ها می‌رسد، و برای همه چه باسواد و چه بی‌سواد یکسان است، مستندات سمعی‌بصری به عنوان یک مکمل همیشگی برای نوشته‌های ثبت شده موجب تغییراتی در جامعه می‌شوند. بسیاری از مستندات سمعی‌بصری به دلیل آسیب‌پذیر بودنشان مفقود شده‌اند، و اگر کاری برای آنها نکنیم، همچنان مفقود خواهند ماند
یونسکو و (CCAAA) این مسابقه‌ی بین‌المللی را برای طراحی لوگوی این حرکت ترتیب داده‌اند تا به این ترتیب فعالیت‌های مرتبط با این روز را ترویج دهند.

محدودیت‌های لوگو
لوگو باید نشان‌دهنده و معرف میراث سمعی‌بصری در سطح جهانی و ارزش فرهنگ ماندگار به معنای کامل آن باشد. و لازم به ذکر است که اشاره به آسیب‌پذیری این مستندات از اهمیت بسیاری برخوردار است.  همینطور نیاز به توجه سریع و فوری به حفاظت از آنها و اهمیت قابل دسترس بودنشان.
- طراحی لوگو باید در حد ممکن ساده - هرچه ساده‌تر بهتر- و تک‌رنگ باشد.
- وابسته به زبان خاصی نباشد (لوگو نباید دارای حروف یا متن باشد).
- وابسته به زمان خاصی نباشد.
- مربوط به فرهنگ خاصی نباشد.
- قابل استفاده در همه‌ی محیط‌ها مثل اینترنت، ایمیل، نسخه‌های چاپی، پروژه‌های تصویری
- وابسته به سایز خاصی نباشد، از اندازه‌ی بسیار کوچک تا  اندازه بسیار بزرگ (با رزولوشن پائین یا در فتوکپی‌های سیاه و سفید) قابل استفاده باشد.
لوگو همچنین می‌بایست مناسب برای استفاده‌ی سیستماتیک (همراه با لوگو فرعی) مثلاً با نشان UNESCO یا با عنوان “UNESCO World Day for Audiovisual Heritage”  یا مواردی هم‌معنی در زبان‌های دیگر باشد. برای اطلاع بیشتر در این زمینه به این آدرس مراجعه کنید.
لوگو می‌بایست بیانگر پیام و معنایی که قصد انتقال آن را دارد، باشد. لوگو باید همانقدر که برای مخاطبانش در آرشیو، کتابخانه، موزه و مستندکاران، جذاب، شناخت‌پذیر و به یاد ماندنی است برای  رسانه‌های گروهی و مردم عادی نیز باشد. باید متمایز از لوگوهای رایج مؤسسات، انجمن‌ها و شرکت‌ها در زمینه سمعی‌بصری باشد و از عناصری مانند: حلقه‌های فیلم، گرامافون، پروژکتور، امواج صدا، قرقره‌ی فیلم، دیسک و ... در آنها استفاده نشود.

شرایط آثار ارسالی:
- اصل اثر با فرمت JPG با حداقل 300 dpi و 800 pixels
- نسخه‌ی کوچک با فرمت JPG با حداقل 96 dpi و 300 pixels
- توضیح مختصری در مورد لوگو و نمادهای استفاده شده در آن
- توضیح مختصری در مورد طراح لوگو
- آخرین مهلت ارسال آثار 31 آگوست برابر با  9 شهریور.

نشانی ارسال آثار و فرم‌های مربوطه:
Ms Joie Springer
Senior Programme Specialist
Information Society Division
UNESCO
1, rue Miollis
75732 Paris Cedex 15
email:
j.springer@unesco.org

چنانچه درمورد مختصات گرافیکی UNESCO  سؤالی داشتید با آدرس زیر تماس بگیرید:

Mr Philipp Müller-Wirth
Chief, Promotion, Partnerships and Branding Unit
Bureau of Public Information
UNESCO
e-mail:
p.muller-wirth@unesco.org

جایزه
اثر برگزیده‌ی این مسابقه روز 27 اکتبر 2009  در وب سایت CCAAA  و UNESCO همراه با توضیحاتی در باره‌ی نمادهای به کار رفته در لوگوی مورد نظر  اعلام خواهد شد. برنده‌ی مسابقه علاوه بر معرفی در وب‌سایت یونسکو جایزه‌ی نقدی به مبلغ 2000 دلار آمریکا از یونسکو دریافت خواهد کرد.



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن