پنجاه پوستر تئاتر از ده طراح گرافیک



گردآورنده: آرش تنهایی، مجید کاشانی
چاپ نخست: 1388
شمارگان: 1000
انتشارات: هونیا
ارزش: 60000 ریال
طراحی گرافیک: سمیرا رحیمی
لیتوگرافی و چاپ: فروغ فانوس هنر


مریم پالیزگیر
Mp@rangmagazine.com

با اینکه پوستر تئاتر در ایران همیشه مورد بی توجهی قرار گرفته و متاسفانه کارگردانان نمایش های مختلف بدون توجه به تخصصی بود این امر مانند طراحی صحنه، گریم و یا نورپردازی؛ به طراحی آن و یا سفارش آن به نزدیک ترین آشنایی که مسلط به فتوشاپ است پرداخته اند، کارگردانانی هم در این سالها پیدا شدند که توجه ویژه ای به  طراحی پوستر رویداد هنری خود داشته اند و به نقش پوستر در جذب مخاطب و به عنوان یک رسانه ی گویا پی برده اند و به سفارش به افراد حرفه ای روی آورده اند.

پنجاه پوستر تئاتر از ده طراح گرافیک  با هدف نمایش آثار تعدادی از طراحان گرافیک ایران در عرصه ی طراحی پوستر تئاتر و به مناسبت نمایشگاهی با همین عنوان توسط نشر هونیا به چاپ رسیده است.
در این کتاب و پیش از نمایش آثار طراح؛  بیوگرافی مختصری از هنرمند ذکر شده و سپس در صفحات بعدی تعدادی از آثاری که برای نمایش های گوناگون طراحی شده به چاپ رسیده است.
فرزاد ادیبی، امیر اسمی، پیمان پور حسین، آرش تنهایی، مهدی فاتحی، علیرضا فانی، فرهاد فزونی، امیر علی قاسمی، مجید کاشانی و هومن مرتضوی طراحانی هستند که آثارشان در این کتاب به چاپ رسیده است.
مجموعه ی حاضر توسط آرش تنهایی و مجید کاشانی گردآوری شده و در ابتدای آن سه مقدمه از قباد شیوا و رضا کیانیان و آرش تنهایی و مجید کاشانی (به صورت مشترک) به چاپ رسیده است.
رضا کیانیان در مقدمه ی این کتاب نوشته است:
مگر یک تئاتر می تواند پوستر و بروشور نداشته باشد.
بله می تواند. چون جهان ما جهان امکان است، همه چیزی امکان دارد.
همچنان که انسان می تواند عقل نداشته باشد، همچنان که می تواند شناسنامه نداشته باشد، پوستر و بروشور عقل تئاتر نیستند اما شناسنامه تئاتر که هستند.
.... من فکر می کنم همانطور که آدمی به شناسنامه احتیاج دارد، هنر تئاتر هم به پوستر و بروشور محتاج است.
من فکر می کنم همانطور که یک نامه بدون نشانی به مقصد نمی رسد، تئاتر بدون پوستر هم تماشاگرانش نمی رسد.
... یادمان باشد تئاتر هنر مرگ است و پوستر تنها یادگار این مرگ با شکوه.
اگر برای خرید این کتاب عجله دارید می توانید در روزهایی که همراه است با برگزاری نمایشگاه کتاب به غرفه ی انتشارات ابتکار و هونیا در راهرو 31 ناشران عمومی مراجعه کنید.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن