هفته گرافیک ایران آغاز شد



گزارش: زهرا نعیمی

عکس: شهاب اشتری


ابراهیم حقیقی از اعضا انجمن برای عدم حضور در مسابقه هفته گرافیک گله کرد.
به گزارش "رنگ" انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران امروز  "هفته ی طراحی گرافیک – ١٣٨٨"  ایران را همزمان با روز جهانی طراحی گرافیک با تایید و حمایت ایکوگرادا (انجمن بین المللی مجامع طراحی گرافیک) آغاز کرد.
این برنامه که نخستین سال برگزاری اش را به معرفی و نمایش کارکردهای طراحی گرافیک در جامعه شهری  اختصاص داده ، عصر امروز در خانه هنرمندان ایران با حضور تعداد زیادی از علاقمندان و هنرمندان کار خود را شروع کرد.
در افتتاح این برنامه امرالله فرهادی دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک با تشکر از نهادهایی که در برپایی این نمایشگاه و رویداد انجمن را یاری کرده اند،به معرفی برنامه ها و سخنرانی های  این هفته پرداخت.
در ادامه این مراسم که با حضور هنرمندانی چون  محمود جوادی پور، محمد احصایی و مسوولانی چون محمود شالویی رییس موزه هنرهای معاصر برگزار شده بود، ابراهیم حقیقی صحبت کرد.
وی با ابراز گله مندی از عدم حضور چشمگیر اعضاء انجمن طراحان در بخش مسابقه این هفته گفت: شهریورماه سال گذشته همزمان با سالروز تولد مرتضی ممیز نمایشگاهی از آثار اعضا انجمن برگزار شد که با وجود تعداد کم این آثار، نمایشگاهی نه در خور این همه افراد حرفه ای  برپا شد. گویی اینکه این عده علاقه ای به حضور خوب و پررنگ در چنین نمایشگاه هایی ندارند.

وی افزود:بعد از این نمایشگاه عهدی با خودم کردم  و فکر کردم دیگر لازم نیست نمایشگاهی برگزار کنیم، وقتی کسی شرکت نمی کند. نمی دانم چگونه است که در نمایشگاه های پوستر همه شرکت می کنند اما وقتی نمایشگاهی حرفه ای  می شود و مخاطب عام پیدا می کند ، تعداد شرکت کننده ها کم می شود.
حقیقی در ادامه با بیان اینکه از مسابقه این بار هم درد دل و شکایت دارد ،گفت: از 130 شرکت کننده در این مسابقه تنها 32 نفر آن ها عضو انجمن هستند و این در حالی است که اعضاء انجمن 600 تا 700 نفر است.آیا فقط باید کارهای هنری انجام داد؟ آیا عملکرد طراحی گرافیک را که باید برای مردم باشد ، فراموش کرده ایم ؟آیا مردم را فراموش کرده ایم؟
رییس شورای سیاست گذاری هفته گرافیک  در ادامه گفت: با وجود اینکه با رقم جایزه های این مسابقه می شد طراحی موضوع زباله های شهری را به یک دفتر حرفه ای سپرد ترجیح دادیم برای تمرین اعضا و تشویق به حضور در میان مردم مسابقه برگزار کنیم.مگر نه این اینکه طرح یک طراح باید مخاطب میلیونی داشته باشد. شاید مسابقه برگزار نمی کردیم اما حیف نیست خودمان را محک نزنیم ؟
وی در پایان صحبت هایش با تشکر ویژه از امرالله فرهادی عنوان کرد: ما باید دست به کارهایی بزنیم که ارزش والای ایران امروزی را داشته باشد. راه حل بدهید که چه کنیم اثرمان بیرون و د رجامعه میان مردم زنده باشد؟
این رویداد  دو بخش پژوهشی و نمایشگاهی با موضوعات «پروژه تابلوهای راهنمای مسیر شهر تهران و قلم ترافیک»،«طرح های هویت بصری کاربردی در چند شهر منتخب جهان»، «طراحی گرافیک و معضلات شهری و اجتماعی» با نمونه‌هایی از طرح‌ها و پیشنهادهای بصری طراحان گرافیک جهان  را شامل می شود.
بخش ویژه این برنامه نیز به گنجینه بی‌مکان اختصاص دارد که بخشی از آثار دیده نشده موزه گرافیک ایران  است. طرح هایی از صادق بریرانی، مرتضی ممیز ، کاتوزیان و ... در بخش تبلیغات ازجمله آثار به نمایش درآمده در این بخش است.
در بخش جنبی این رویداد نیز  28 اثر از 27 طراح یا گروه طراحی  برای «مشکل زباله‌های شهری» در سه تالار خانه هنرمندان به نمایش درآمده است. شهرزاد اسفرجانی، مجید جعفری‌جوزانی، مسعود کرباسیان (معاونت خدمات شهری شهرداری تهران)، فرهاد فزونی و فرشید مثقالی هیئت انتخاب و داوری آثار این مسابقه را بر عهده دارند که از میان آثار ارائه شده سه مجموعه اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب خواهند کرد.
گفتنی است این برنامه تا روز دوشنبه  7 اردیبهشت برپاست و برنامه های سخنرانی این هفته هر روز از ساعت 17 تا 20 برگزار می شود.
سخنرانی فردا جمعه ، بر عهده مسعود سپهر درباره تابلوهای راهنمای شهری از سال 40 تا 85 و شهرزاد اسفرجانی درباره زباله های شهری است.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن