جشنواره تجسمی فجر معرف هنرهای تجسمی کشور


امرالله فرهادی، طراح گرافیک، دبیر دوسالانه نهم گرافیک تهران و مدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک گفت: جشنواره تجسمی فجر برای نخستین بار است که برگزار می شود و به همین خاطر باید در برگزاری آن دقت بیشتری شود.
وی جشنواره امسال را پایه ای برای جشنواره های سال بعد دانست و بیان کرد: همیشه باید در برگزاری نخستین ها دقت و وسواس بیشتری صرف شود تا پایه و اساس یک برنامه درست ریخته شود.وی در مورد طراحی پوستر جشنواره توضیح داد: این پوستر را آقای گودرزی طراحی کرده اند و به طور کلی من از ترکیب بندی آن و به خصوص رنگ آمیزی آن خوشم آمد ولی به عقیده من این پوستر نمی تواند مفهوم کامل جشنواره را برساند.
فرهادی گرافیک پیش از انقلاب را گرافیکی در خدمت تبلیغات برشمرد ولی به آثار فرهنگی و هنری خوب و بسیار ارزشمند طراحی آن دوره نیز اشاره کرد.
وی گفت: پیش از انقلاب به خاطر وضع موجود و به خاطر وضعیتی که رژیم گذشته برای مصرفی کردن جامعه پیش آورده بود طراح گرافیک های ما هم بیشتر به طراحی های تبلیغاتی روی آورده بودند.
وی افزود: ولی در همین وضع هنرمندان بزرگ گرافیک ایران مانند مرحوم مرتضی ممیز، مرحوم کامران کاتوزیان، ابراهیم حقیقی، فرشید مثقالی و ... در بخش فرهنگ و هنر کارهای بسیار ناب و ارزشمندی کرده اند که در تاریخ هنر معاصر ما ماندگار خواهد شد.
وی اظهار کرد: گرافیک ما بعد از انقلاب از نظر کمی و از لحاظ تعداد هنرمندان خوشفکر رشد قابل توجه ای داشته است ولی همین رشد باعث شده که از کیفیت برخی کارها و از تفکر و تعمق در طراحی کاسته شود.
مدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، هنر گرافیک پیش از انقلاب را هنری خاص و روشنفکرانه نامید و اذعان داشت: این هنر بعد از انقلاب کاربردی تر، عام تر و مردمی تر شد.
وی در پایان در مورد جشنواره تجسمی فجر گفت: آثاری که برای نمایش و داوری در این جشنواره انتخاب می شوند باید جزء کارهای خوب و طراز اول باشند زیرا برگزاری یک جشنواره تجسمی بزرگ تحت لوای جشنواره فجر در نخستین دوره آن تمام نگاه ها را به خود معطوف می کند.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن