کتاب«عناصر نوشتاری» در گرافیک مطبوعاتی


احمدرضا دالوند - پژوهشگر هنر - مشغول نگارش کتاب «عناصر نوشتاری» در گرافیک مطبوعاتی است.وی گفت: این کتاب درباره بررسی عناصر نوشتاری در مطبوعات است. در این اثر به موضوعاتی همچون صفحه‌آرایی به مثابه یک نظام ارتباط تصویری پرداخته می شود و بر این نکته تاکید داردکه در دنیای امروز، نظام ارتباط تصویری حاکم بر صفحات کاغذی روزنامه‌ها و مجلات، اشتراکات فراوانی دارد، که بهره‌گیری از آن‌ها از ایجاد اختلال معنایی و طرز تلقی‌های متعدد و دلخواه جلوگیری می‌کند.
دالوند معتقدست، گرافیک موضوع مهمی در عرصه مطبوعات است که کمتر به آن پرداخته شده. به این دلیل وی به مدت دو سال درباره این موضوع تحقیق کرده که نتیجه آن گردآوری مجموعه‌ای سه جلدی خواهد بود. جلد اول این مجموعه با عنوان «خوانش صفحه بدون قرائت متن» به تازگی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.وی در این کتاب با نگاهی نقادانه به بحث گرافیک در مطبوعات ایران می‌پردازد و با بررسی مقوله‌های گرافیک مطبوعاتی، مخاطب را با اهمیت نقش تصویر در کارکردهای رسانه‌ای آشنا می‌سازد.
این کتاب دارای رویکردی آموزشی است و در ۵ فصل با عناوین «نشانه نوشته»، «تصویرگری»، «عکس»، «کاریکاتور» و «جلد» نوشته شده است. این اثر از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر خواهد شد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن