هلوتیکا را ببینید!


 پوستر این مراسم/ اثر: علیرضا مصطفی زاده
فیلم هلوتیکا به نمایش در خواهد آمد.
این فیلم به همت "رنگ پنجم" در تاریخ چهارشنبه 22 آبان ماه 87 و از ساعت 17 در خانه ی هنرمندان ایران به نمایش درخواهد آمد.

هلوتیکا، فیلم مستندی است از گری هاست ویت و تولید شرکت سوییس دات با همکاری شرکت طراحی تایپ وی یر، در باره ی تاریخ پیدایش یکی از مشهورترین تایپ فیس های لاتین در جهان، در باره ی تایپوگرافی، طراحی گرافیک و فرهنگ تصویری جهانی.
این فیلم درست پس از پنجاه سالگی تولد این تایپ در سال ۲۰۰۷ در فستیوال فیلم آستین در امریکا برای اولین بار نمایش داده شد و تاکنون در بیش از چهل کشور و سیصد شهر دنیا از  جمله نیویورک، دالای، شیکاگو، زوریخ، پراگ، استانبول، مونترال، کالگری، ونکوور، برلین، ماینز، پاریس، کپنهاگ، اُسلو، تسالونیکی، دوبلین، بلفاست، ملبورن، لندن، همچنین
فستیوال های فیلم مسکو، ریکیاویک در ایسلند، بوداپست، تورنتو به نمایش در آمده و به زودی در تهران نیز نمایش داده خواهد شد.
در این فیلم گفتگوهایی با مهمترین و تاثیرگزارترین طراحان جهان صورت گرفته که می توان از نام هایی آشنا مانند ماسیمو وینللی، اریک اشپیکرمان، ماتیو کارتر، ویم کروول، هرمان زپف، نویل برادی، دیوید کارسن، اشتفان زاگمایستر، مایکل بیروت، پائولا شر، مانوئل کربس و دیمیتری برونی (استودیو نورم)، زوریخ و ... و نویسنده و محقق طراحی گرافیک، ریک پوینر نام برد.
هلوتیکا، نام جدیدی از تایپ نوی هاس گروتسک بود که در سال ۱۹۶۰ بر آن نهاده شد ولی ۱۹۵۷ سالی بود که هلوتیکا توسط مکس مایدینگر، که حروفچین شرکت تایپ هاس بود به سفارش مدیر آن، ادوارد هافمن به وجود آمد. این زمان مقارن بود با گسترش شیوه ی سوییسی در جهان که هلوتیکا در بسیاری از کشورها بنا به نیازهایشان به کار گرفته می شد. این تایپ جایگاه خود را در میان طراحان جهان به سرعت باز کرد، محبوبیت یافت و خیلی سریع در طراحی نشانه ها، نشانه نوشته ها، علائم عمومی برای سیستم حمل و نقل و ... مورد استفاده قرار گرفت. هلوتیکا، رایج ترین و معروف ترین تایپ فیس لاتین در ایران نیز هست و اکثر طراحان ایرانی فراوان از آن استفاده کرده و می کنند.
 رنگ پنجم، با همکاری شبکه ی آفتاب و حمایت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و نرم افزاری مریم، نسخه ای به زبان فارسی از این فیلم را  در خانه ی هنرمندان و به دنبال آن در تعدادی از دانشگاه های تهران که متعاقبن به اطلاع طراحان گرافیک، دانشجویان و علاقه مندان می رسد به نمایش خواهد گذاشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر، حتما وب سایت فیلم هلوتیکا را نیز ببینید!
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن