آیدین آغداشلو؛ هنر گرافیک تعاملات مردم را در مقوله‌های مختلف تسهیل می‌بخشد


هنر می‌تواند سطح روابط شهری مردم در زمینه رعایت حقوق یکدیگر بالاخص در حوزه ترافیک را به تصویر بکشد.
آیدین آغداشلو با بیان این مطلب افزود: در میان هنرهای مطرح گرافیک مستقیم‌ترین تاثیر را در این حوزه خاص دارد.
بنا بر این گزارش، در واقع کار گرافیک تنظیم و نمایش نشانه‌ هایی است که روابط شهری مردم را ارتقا می‌دهند.اما مردم یک شهر هم باید به این توافق جمعی برسند که «چگونه می‌شود از این نشانه‌ها استفاده درست کرد؟» یعنی همه بار این فرهنگ‌سازی تنها بر دوش گرافیک نیست. هنر گرافیک تعاملات مردم را در مقوله‌های مختلف تسهیل می‌بخشد.
وی در ادامه اظهار داشت: هنر گرافیک تعاملات مردم را در مقوله‌های مختلف تسهیل می‌بخشد. اگر یک جامعه به چنین مساله‌ای بی‌اعتنایی کند و عناد بورزد و در مقوله‌‌ای مانند ترافیک به صورت خصمانه‌ای برخورد نماید، بی‌تردید تأثیر گرافیک و هر هنر دیگر بسیار کم و سطحی خواهد بود.
وی با انتقاد از شرایط فعلی حاکم بر هنر گرافیک ایران گفت: گرافیک معاصر ایران در موقعیت بحرانی قرار گرفته است! متأسفانه در کنار طراح گرافیک‌هایی که از هنرهای تجسمی و به صورت کاملا تخصصی به این کار اشتغال دارند، خیل عظیم طراح گرافیک از جاهای دیگری وارد این کار شده‌اند. مثلا کسانی که از رشته‌های مهندسی و یا فیزیک وارد این کار شده‌اند با کمک گرفتن از امکاناتی مانند کامپیوتر آثاری را خلق می‌کنند که ظاهر بصری قانع کننده‌ای دارند ولی باطنا ارزش هنری ندارند. وجود این امکانات باعث شده تا هر کس دیگری هم بتواند وارد این کار شود.در این وضعیت مغشوش، ما نمی‌توانیم گریبان نهاد خاصی را بگیریم و آن نهاد را مقصر بدانیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که گرافیک شهری یک شاخه تخصصی از گرافیک است که روانشناسی و نشانه‌شناسی ویژه خودش را دارد و طراح چنین آثاری باید در این شاخه کاملا متخصص باشد.
آغداشلو در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟ اظهار داشت: هنر نقش سازنده‌ای در بالا بردن سطح روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایفا می‌کند و قاعدتا کسانی که با هنر سر و کار دارند، انسان‌های فرهیخته‌ای هستند. بر همین اساس، گرافیک تأثیر عمیقی را در این حوزه دارد. لذا این کار باید بسیار دقیق و تخصصی انجام شود و طراح گرافیک‌های ما هم باید احساس تعهد کنند.
همچنین متولیان این امر و سفارش دهنده‌ها باید شناخت کاملی از تنظیم روابط درون شهری داشته باشند تا بدانند که چه چیزی را باید سفارش بدهند.
وی در پایان با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره‌ انسان و ترافیک خاطرنشان کرد: به نظر من هر رویدادی که جنبه یادآوری داشته باشد، مثبت است. ممکن است بسیاری از پدیده‌ها از سوی جامعه بدیهی تلقی شود، به همین علت برگزاری چنین جشنواره‌هایی اعم از یک بار یا چند بار بسیار ضروری است. متأسفانه حافظه مردم ما به علت درگیری با مسائل روزمره در بعضی بخش‌ها تنبل شده، لذا اگر به گوش مردم برسد که عده‌ای برای حل معضلات اجتماعی آنها به دنبال راهکار هستند یک نوع تلنگر در ذهن‌شان به وجود می‌آید و کم کم مجذوب این نوع برنامه‌ها می‌شوند. برگزاری این جشنواره‌ها چه به صورت قطعی و چه مداوم بسیار مفید است.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن