نشست نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی و دعوا بر سر نام تایپوگرافی


نخستین نشست نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی با بحث و گفتگو در مورد تغییر نام تایپوگرافی به حروف نگاری به پایان رسید.
نخستین نشست نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی روز دوشنبه 19 شهریور با حضور حسین خسروجردی، عبدالمجید حسینی راد، فرزاد ادیبی و علی وزیریان در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه عبدالمجید حسینی راد، طراح گرافیک و مدرس دانشگاه و عضو هیئت داوری نمایشگاه اسماءالحسنی گفت: به واسطه کاربردهای زیاد حروف در بحث حروف نگاری و تایپوگرافی در گرافیک امروز و تداخل آن با تکنیک های بیشتر باید به این بحث بیشتر پرداخته شود.
وی به جایگاه بسیار مهم تایپوگرافی در گرافیک امروزه اشاره کرد و افزود: بسیاری از استادان طراح ما از حروف نگاری به طور گسترده ای استفاده کرده اند به طوری که یکی از شاخصه های گرافیک ما توجه به حروف نگاری است.
وی ادامه داد: در حیطه هنر، تعاریف روشن و دقیقی وجود ندارد و بسیاری از واژه های هنری معنای روشن و درستی ندارند بلکه مهم استنباط هنرمند از واژه است.
در ادامه حسین خسروجردی، طراح گرافیک، نقاش و نظریه پرداز هنری گفت: خوشحالم که در این نمایشگاه نگاه های بسیار متفاوتی به خط و تایپوگرافی را دیدم.
وی عدم تحقیق و مطالعه و فکر کردن را تهدیدی برای نسل امروز طراح گرافیک ایرانی دانست و افزود: متأسفانه نسل جوان ما امروزه کمتر حوصله می کنند و کمتر ریاضت می کشند. جوانان طراح امروز دیگر زیاد حوصله مطالعه در مورد کار خود را ندارند.
وی در مورد کار با کامپیوتر در طراحی و نقاشی توضیح داد: من مدت زیادی است که حتی برای خلق اثر نقاشی هم از کامپیوتر استفاده می کنم ولی این جریان بدون پشتوانه نبود. ما با چمدانی پر از طراحی به سر کلاس درس رفتیم.
خسروجردی ریاضت کشیدن و فکر کردن را راهی برای هنرمند شدن نامید و بیان کرد: زمانی می توانید باطنی به حوزه هنرهای تجسمی بنگرید که ریاضت های لازم را کشیده باشید و مطالعه، تجربه لازم را به دست آورده باشید.
وی اظهار کرد: ما در مقابل طراح گرافیک هایی که با تکنولوژی سروکار دارند حرفی برای گفتن نداریم.
وی با اشاره به نمایشگاه اسماءالحسنی ادامه داد: در کل آثار نمایشگاه توسط طراحان جوان خوش سلیقه طراحی شده ولی بد نیست که این طراحان در خوشنویسی هم مهارت کسب کنند زیرا یکی از زیباترین آثار خوشنویسی در دنیا متعلق به ایرانی هاست.
خسروجردی در پایان گفت: اعراب هیچ وقت در تاریخ خوشنویسی مانند هنرمندان ایرانی نبودند و هم اکنون باید طراحان جوان حروف زشت کامپیوتری را که اعراب سفارش آن را داده اند، درست و زیبا کنند.
در ادامه علی وزیریان، مدیر سایت "تو دی پوستر" و طراح گرافیک گفت: شاید نزدیک به یک دهه است که تایپوگرافی در گرافیک معاصر ما شدت گرفته است. نمونه اول کارهای تایپوگرافی را در کارهای قباد شیوا و صادق بریرانی می توان دید.
وی افزود: بر اساس تعریف کلاسیک تایپوگرافی، خوشنویسی نمی تواند جزو تایپوگرافی باشد اما ورود کامپیوتر همه چیز را تغییر داد به طوری که به بسیاری از آثار نمایشگاه حاضر را نمی توان تایپوگرافی دانست.
فرزاد ادیبی، طراح گرافیک ابتدای صحبت خود را با گلایه از مدیران تجسمی آغاز کرد. وی گفت: ما احترام زیادی به هنرمندان و اساتید نقاشی قایل هستیم ولی مگر در یک نمایشگاه یا جشنواره نقاشی از یک طراح هم به عنوان داور استفاده می کنند که در بسیاری از نمایشگاه های طراحی از نقاشان استفاده می کنند؟
وی در ادامه در مورد نمایشگاه اسماءالحسنی و بحث اسم حروف نگاری یا تایپوگرافی گفت: تعاریف طی گذر زمان در بسیاری از علوم عوض می شوند پس جای تعجب نیست که در هنر هم این تعاریف جابجا شوند.
ادامه این جلسه در پی سوال یکی از حضار که چرا تایپوگرافی را به حروف نگاری تغییر نام داده اید، به بحث و جدل در این مورد گذشت.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن