شورای عالی پیگیری عرضه گرافیک دینی تشکیل شود


 برای پیگیری عرضه مطلوب آثار گرافیکی برخاسته از اعتقادات دینی هنرمندان باید شورای عالی پیگیری گرافیک دینی متشکل از مدیران حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها و فرهنگستان هنر تشکیل شود.
«حبیب‌الله صادقی» نقاش، کاریکاتوریست و طراح گرافیک در گفت‌و‌گو با واحد خبری حوزه هنری گفت: در چند سال گذشته شاهد آن بودیم که هنرمندان علاقه‌مند به فرهنگ شیعه و اهل بیت(ع) به سامان‌دهی اتفاقاتی پراکنده در زمینه گرافیک دینی دست زدند که برپایی نمایشگاه اسماء‌الحسنی از آن جمله بوده است.
وی افزود: حوزه هنری نمایشگاه‌های متعددی در این زمینه برنامه‌ریزی و برپا کرده است که می‌تواند مواد خام و اولیه لازم برای ارایه و به کارگیری در عرصه وسیع گرافیک شهری تمام نقاط کشور را فراهم کند اما این اتفاق مستلزم برنامه‌ریزی هماهنگ و بلندمدت مسوولان در سطح وسیع است.
صادقی توضیح داد: گرافیک دینی در مناسبت‌های دینی مانند جشن‌ها و عزاداری‌ها کاربرد وسیع دارد و سابقه آن به شکل سنتی به دوران قاجار باز می‌گردد.
این مقام مسئول تصریح کرد: مجموعه پارچه‌نوشته‌ها، علامت‌ها و کتل‌هایی که برای تکیه‌دولت در زمان قاجار توسط افراد علاقه‌مند خلق شد، پایه و ریشه گرافیک سنتی مناسبات مذهبی را بنیان نهاد که امروزه استفاده از دستاوردهای آن زمان در نظرگاه علمی هنرمندانی که تحصیلات هنری خود را در زمینه گرافیک سپری کرده‌اند می‌تواند منجر به خلق آثار بسیار شگرفی شود.

صادقی ادامه داد: اکنون هنرمندان کشور از توان بالایی در زمینه خلق آثار گرافیک مذهبی برخوردارند که نمود آن را در نمایشگاه‌های هنری می‌توان دید اما آنچه مهم است تشکیل شورای عالی پیگیری گرافیک دینی است که حاصل این تلاش‌ها و برون رفت این نمایشگاه‌ها را در عرصه وسیع اجتماعی ارایه کند.

این هنرمند با اشاره به نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های متعددی که سالیانه توسط مراکز مختلف فرهنگی در زمینه گرافیک دینی برپا می‌شود، توضیح داد: هنرمندان کشور با عشق و ارادات بالایی که به دین و اهل بیت دارند، آثار خود را خلق می‌کنند اما جایی که وظیفه توزیع و نشر این آثار را بر عهده دارد تا آثار در عرصه وسیع اجتماع ارایه شود، مشخص نیست.

صادقی یادآور شد: باید توجه داشت که در سراسر جهان نهادهایی مانند شهرداری‌ها فرد را ملزم به ارایه خدمات فرهنگی به شهروندان می‌دانند و شهرداری‌های ایران نیز گام‌های موثری در این زمینه برداشته‌اند.

وی افزود: مکان‌های متعددی در سطح شهرها وجود دارد که می توان از آن‌ها به شکل ثابت برای ارایه آثار گرافیک دینی که عالی‌ترین نمونه تلاش فرهنگی در عرصه گرافیک به شمار می‌رود استفاده کرد.

این هنرمند با اشاره به فضای مترو، اتوبان‌ها و پارک‌ها افزود: شهرداری‌ها با اختصاص بیلبوردهایی در این مکان‌ها به شکل ثابت و ارایه آثار گرافیک دینی می‌توانند نقش موثری در این شورا ایفا کنند.

صادقی تبیین کرد: اکنون در ماه رمضان هستیم که در همه کشورهای اسلامی بسان یک ضیافت بزرگ پاس داشته می‌شود اما چهره گرافیک شهرهای ما در این ماه تفاوتی با ماه‌های دیگر ندارد.

این هنرمند تصریح کرد: شورای عالی پیگیری عرضه گرافیک دینی می‌تواند به جهت‌دهی و ساماندهی جلوه گرافیکی شهرها، در این مناسبت‌های ویژه مذهبی بپردازد و دستاورد هنرمندان کشور را در سطح وسیع در چنین روزهایی عرضه کند.

 
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن