نمایشگاه اسماءالحسنی مفاهیم اسماء الهی را در قالب طراحی پوستر نشان داد


 در نمایشگاه اسماءالحسنی طراحان سعی کرده‌اند که استتیک (زیبایی‌شناسی) و مفاهیم اسماء الهی را با حروف در قالب طراحی پوستر نشان دهند. هرچند در تعریف تایپوگرافی استفاده از حروف تایپی مطرح شده اما نباید فقط در تعریف ماند.
"مهدی سعیدی" داور نمایشگاه اسماءالحسنی با بیان مطلب فوق، نظرش را درباره هنر تایپوگرافی این‌گونه توضیح داد: به گمان من مسئله بسیار مهم در هر اثر گرافیکی، خلاقیت است، خلاقیتی که فقط در تعریف خلاصه نشود. ما به دلایل مختلف در لغت و تعریف تایپوگرافی درجا زده‌ایم و فقط در این مانده‌ایم که تایپوگرافی یعنی این و نه آن. همین مساله باعث شده که از خلاقیت فاصله بگیریم.
او ادامه داد: به عقیده من ما نباید در گستره تایپوگرافی خود را به حرف تایپی محدود کنیم. امروز دنیا نیز در تعریف مدرن این رویکرد پا را فراتر از حروف تایپی گزارده است و این را می‌توان در آثار طراحان بنام دنیا نظیر استفان سگماسنز، لئوناردو سولونی، مارک سوبزبگ و ... به وضوح مشاهده کرد.
عضو هیئت داوران چهارمین نمایشگاه تایپوگرافی آغاز این هنر را بعد از ابداع چاپ و حروف سربی دانست و درباره تایپو گرافی امروز اذعان کرد: حدود دو دهه است که به‌طور جدی به این رویکرد توجه شده و نسل چهارم و پنجم طراحان گرافیک ایران به آن توجه بیشتری داشته و دارند.
 سعیدی که خود موفق به دریافت جوایز مختلفی از بی‌نال‌های(دوسالانه) معتبر بین‌المللی شده است، نحوه انتخاب آثار را در نمایشگاه اسماءالحسنی این گونه توضیح داد: این نمایشگاه برای طراحان محدودیت خاصی در نظر نگرفته است. هیئت داوران نیز در درجه اول بیشتر سعی کرده‌اند تا آثاری را که با خلاقیت همراه است، انتخاب و داوری کنند.
این مدرس دانشگاه همچنین درباره گستره تایپوگرافی افزود: ما هر روز در اطراف خود به‌راحتی حضور و کارکرد موثر تایپوگرافی را مشاهده می‌کنیم. روزنامه‌ها، مجلات، تابلوها، سردر سینماها، فضاهای شهری و .... در برگیرنده نوعی تایپوگرافی هستند.
او زیر مجموعه بودن تایپوگرافی را در ارتباط با گرافیک مورد سوال قرار داد و گفت: آثار می‌توانند یا تایپوگرافی یا تصویرسازی و یا عکاسی باشند. تمام آثار گرافیکی با این سه آیتم شناخته می‌شود، پس تایپوگرافی نوعی گرافیک است و نه زیرمجموعه آن.
عضو هیات داوران نمایشگاه اسماءالحسنی در پاسخ به این مساله که آیا تفاوت کارهای ارائه شده در این نمایشگاه بیانگر رویکرد تازه‌ای در تایپوگرافی است، بیان کرد: بعضی از آثار ممکن است که بر اساس مفهوم و موضوع رویکرد تازه‌ای به همراه داشته باشد.
وی در مورد انواع تایپوگرافی گفت: آثار تایپوگرافی یا مفهومی است و یا فرمالیستی. در نوع اول طراح سعی می‌کند که مفهوم اثر را با حروف نشان دهد اما در نوع دوم فرم محض حروف مطرح می‌شود. در هر صورت رابطه بصری بین فرم‌ها در هر دو نوع باید براساس کارکرد و موضوع دارای سه خصوصیت خلاقیت، خوانایی و زیبایی باشد.
سعیدی که در تایپوگرافی از نظر تکنیک محدودیتی قائل نیست، در این باره ادامه داد: این آثار با انواع روش‌ها اجرا شده و هیچ محدودیتی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. شما در این نمایشگاه آثاری را مشاهده می‌کنید که به استفاده از تصویرسازی، عکاسی، هندرایتینگ و یا هندلترینگ طراحی شده است.
او که در نمایشگاه‌ها و مسابقات خارج از کشور نیز عضو هیات داوران بوده است، درباره جایگاه تایپوگرافی ایران توضیح داد: متأسفانه همان‌طور که اشاره کردم، ما بیشتر در تعریف تایپوگرافی مانده‌ایم و به جای این‌که در خلق آثاری با کیفیت بالاتر سعی داشته باشیم، مدام تعریف این و آن را زیر سوال می‌بریم، در صورتی که مهم خود اثر است و نه تعریف صرف تایپوگرافی.
 این طراح گرافیک در توضیح بیشتر گفته‌هایش ادامه داد: نزدیک به دو دهه است که تایپوگرافی بیشتر مورد توجه واقع شده است. ممکن است که کارهای ماندگار و زیادی در تایپوگرافی انجام نداده باشیم اما خوشبختانه پیشرفت زیادی داشته‌ایم و این به دلیل نوع خاص حروف ما و استتیک و اتصال حروفی فارسی است.
وی در پاسخ به این پرسش که آثار ارائه‌شده در چهارمین دوره نمایشگاه تایپوگرافی تا چه اندازه در بیان مفاهیم مورد نظر موفق بوده‌اند، گفت: به گمان من این نمایشگاه در چهار دوره برگزاری خود آزمون و خطاهای زیادی را پشت‌سر گذاشته و قابلیت آن را دارد که اسماءالحسنی و نیز دیگر آثار فرهنگی به صورت بین‌المللی مطرح شود.
داور نمایشگاه اسماءالحسنی درباره تاثیر برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها بسیار موثر است به شرطی که آثار در حد نمایشگاه مطرح نشود و استفاده عمومی داشته باشد. مثلا تعدادی از همین پوسترها به مناسبت خاصی چاپ و در سطح کشور پخش شود. به نظر من تنها ماندن این آثار روی دیوار تاثیری ندارد.
او که خود آثارش در موزه‌های کشورهای دنیا نیر نگهداری می‌شود، بر این باور است که توجه به این آثار باید به نوعی فرهنگ تبدیل شود و درباره این عقیده‌اش توضیح داد: سازمان‌هایی مثل شهرداری و یا مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد باید کمک کند که این آثار دیده شود تا سطح سواد بصری مردم بالا رود.
سعیدی در پایان سخنان خود گفت: ممکن است یک آدم‌ عادی که به این نمایشگاه می‌آید، با بعضی از آثار ارتباط برقرار کند و با بعضی دیگر نه. به دلیل این‌که مفهوم آن را دریافت نکرده است. ما باید به جایی برسیم که مخاطب هرچه بیشتر به سمت آثاری از این قبیل جذب شود تا جایی که این آثار را حتی در خانه‌های خود نصب کند.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن