خط کشی در طراحان آزاد


پوستر این نمایشگاه/ اثر: زینب شهیدی
نمایشگاه خط کشی در نگارخانه ی طراحان آزاد بر پا شد.

در این نمایشگاه که از جمعه 14 تیر ماه افتتاح شده است، آثاری از علی اتحاد، شروین افشار، علیرضا امتیاز، زینب ایزدیار، بهراد جوانبخت، زینب شهیدی، امیر علی قاسمی، پانته آ لاچین و مریم نیاز زاده به نمایش در آمده است.
در یادداشت ابتدایی نمایشگاه که به قلم پانته آ لاچین منتشر شده اشت آمده:

در سال ۲۰۰۷ بورس تحقیقاتی ای از آلمان پیرامون تایپوگرافی تجربی در تهران و نیویورک دریافت کردم. درطول این تحقیقات با آثار موفقی از ایران آشنا شدم. بررسی این آثار انگیز ه ی اولیه برای کار گروهی در تهران را بوجود آورد. پس از برنامه ی معرفی آثاری منتخب از تایپوگرافی تجربی نیویورک در پارکینگ گالرى تهران،اید ه شکل گیری این گروه مطرح و با آن موافقت شد. در انتخاب اعضاء هیچگونه محدودیت تخصصی اعمال نشد تا ایده های متفاوت برآمده از زمینه های مختلف، خلاقیّت گروهی را تشدید کند.
جلسات هفتگی از آذر ماه ۱۳۸۶ آغاز شد. در این جلسات در مورد تجربه های قبلی افراد، مفاهیم، و اید ه ها صحبت کردیم. برای اید ه های ابتدایی آثار، تنها یک محدودیت اساسی وجود داشت و آن حذف مدیوم معمول چاپ بود. در عوض استفاده از مدیوم های دیگری اعم از چیدمان، پرفورمانس، عکس، ویدئو، مدیوم
دیجیتال اینتراکتیو و ... آزاد در نظر گرفته شد؛که در راستای فراهم آوردن نگاهی متفاوت به تایپوگرافی و استفاده از شکلهای کمتر متداول آن بود. بنابراین تمرکز مان بر وضعیت فیزیکی حروف، بعد سوم و زمان بود تا خط را از محدوده ی صرفاً کاربردی و منفعلانه خارج کنیم.
از خصوصیات ویژه تایپوگرافی تجربی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 حذف مرز بین طراحی و هنر
 عدم اجبار برای خوانایی
 دعوت به تعامل و تهییج مخاطب
 برانگیختن اید ه هایی بکر برای طراحی قلم های جدید
 کمک به ایجاد رو شهای جدید ارتباطی

لازم به ذکر است ، نمایشگاه خط کشی تا 19 تیرماه دایر خواهد بود و علاقه مندان برای مشاهده این آثار  می توانند به گالری طراحان آزاد واقع در میدان سلماس مراجعه نمایند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن