آب‌تنی ایمان صفایی در کاخ سعدآباد


پوستر نمایشگاه/ اثر: ایمان صفایی
ساعت ۴ تا ۸ بعدازظهر اول تیر ماه ۸۷،‌ میدان دربند، کاخ سعدآباد، کاخ‌موزه‌ی نگارستان، شاهد آب‌تنی ایمان صفایی است. این نمایش یک روزه، ارایه‌ای خاص از پوسترهایی است که طراح در کارنامه‌ی کاری خود دارد. بیژن صیفوری در مقدمه‌ی کاتالوک نمایشگاه چنین آورده است:


/آب‌تنی/شنا/غواصی/
زود رسیدن خواسته‌‌ای عمومی است در این دوران. این فقط خرده‌ای نیست که بزرگ‌تر‌ها به جوانان بگیرند. در جهان سریع،‌ پر‌انتخاب، شلوغ،‌ متراکم،‌ پرآسیب و مرتبط امروز کیست که مجبور نباشد زود برسد؟ ازین‌روست که راه‌های میان‌بر و تاثیرپذیری‌های سریع و اپیدمی‌های فرمی و بافتی و دوپینگ‌های مفهومی در پوستر‌های این روزگار شایع شده. و اما در این میان،‌ نسلی که پسوندش عدد پنج شده،‌ در کنار استعداد درخشان و هدف‌گیری‌های سریعش، در مقابل بیماری واگیر روزمره‌گی، مصرف‌زدگی و سری‌کاری هم کم مستعد نیست. تکثیر پرتیراژ شبانه‌ی نمونه‌های وطنی بافت‌ها، اشیاء و نقشه‌های فنی‌ای که از پوسترهای آنسوی آبها برگرفته شده‌اند، نشانه‌ای است از شیوه‌های فراگیری راه روی کبکانه‌ای که گاه عمری به کوتاهی یک پوستر از یک طراح دارند. اینهاست آسیب‌هایی که کار نسل پنجمی‌ها را سخت‌تر می‌کند، پوسترهایشان را بیشتر به یکدیگر شبیه می‌کند و روند شکل‌گیری سبک شخصی‌شان را کند‌تر.
در این میان اما‌ پنجمی‌هایی هستند که خطر آب‌تنی در سیالیت دیزاین این‌ روزها را، با تمام امکان ابتلایش، پذیرفته‌اند. آب‌تنی در این هوای داغ تکنولوژیک، تفننی دلپذیر است که هر کسی را که چیزی از ابزار دانسته باشد وسوسه می‌کند. پرشماری هنرجویانی که این روزها برای تجربه‌ی این تفنن کنار آب گردآمده‌اند،‌ گواهی بر وسوسه‌انگیزی ماجراست. و اما شنا چیز دیگری است!‌ از سیل هواخواهان، چند نفری بیشتر شناگر نخواهند شد. و از این‌ها اگر یکی غواص شود.
ایمان صفایی را بیش از هر چیز از کلاس‌هایی که در کارگاهم برگزار می‌کردم می‌شناسم. آب‌تنی‌هایش را همیشه دوست داشته‌ام و با نگاه به پوسترهای اخیرش،‌ ورودش را به باشگاه شناگران تبریک می‌گویم.

بیژن صیفوری/ بهار ۱۳۸۷
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن