تصویرسازی و تایپوگرافی شاهنامه به روایت داریوش مختاری


داریوش مختاری کار تصویرسازی 70 شخصیت‌ شاهنامه را در قالب پوستر به اتمام رسانده است که این شخصیت‌ها 15 تیرماه سال جاری در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران معرفی خواهند شد.
در این نمایشگاه 80 پوستر از 70 شخصیت شاهنامه به همراه 10 عنصر جانبی به نمایش گذاشته خواهد شد که مختاری برای طراحی این پوسترها از تصویرسازی،گرافیک و تایپوگرافی استفاده کرده است.
مختاری درباره پروژه تصویرسازی شخصیت‌های شاهنامه توضیح داد: کار تصویرسازی شخصیت‌های شاهنامه را با رویکرد گرافیکی از سال گذشته شروع کرده‌ام و تیرماه جاری، در قالب نمایشگاه پوستر 70 شخصیت شاهنامه را معرفی خواهم کرد و پس از آن کار تصویرسازی پرده‌های مختلف از داستانهای شاهنامه را آغاز خواهم کرد که تصور می‌کنم حدود 5 سال به طول انجامد.
مختاری درباره شیوه کارش در این طراحی‌ها گفت: در این آثار از طراحی خط و لوگوتایپ هم استفاده کرده‌ام،یعنی اسامی شخصیت‌های شاهنامه، ابتدا تبدیل به لوگوتایپ و سپس تبدیل به فرم شده است.
وی درباره روند کار بر روی پرده‌های شاهنامه هم گفت: به احتمال زیاد تا سال آینده 50 پرده از این داستان‌ها را تمام خواهم کرد و به نمایش خواهم گذاشت و سال 89 نیز 50 پرده دیگر را آماده خواهم داد.
این طراح گرافیک و مجسمه‌ساز در ادامه از انتشار کتاب این آثار هم خبر داد و گفت: فعلاً کتاب تک رنگی از این آثار در قطع خشتی و همزمان با برپایی نمایشگاه پوستر شخصیت‌های شاهنامه منتشر خواهد شد،اما قطع نهایی این کتاب رحلی است و به صورت رنگی منتشر خواهد شد.
داریوش مختاری کار تصویرسازی و تایپوگرافی شاهنامه را بدون حمایت ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی انجام می‌دهد اما معتقد است با همکاری نهادهای دولتی یا خصوصی کار اتمام این پروژه سنگین با سهولت و کیفیت بهتری همراه خواهد بود.
وی درباره انتخاب شاهنامه برای تصویرسازی هم گفت: شاهنامه آنقدر وزین است که تصور می‌کنم همه هنرمندان می‌توانند روی این اثر کار ماندگار انجام دهند. من هم خودم را آماده می‌کنم که این اثر به عنوان آخرین کارم به اثر ماندگاری تبدیل شود.
مختاری طراح مجسمه نام حضرت علی (ع)، درحال طراحی چهار مجسمه بزرگ شهری نیز هست که قرار است این آثار را برای نصب در میادین بزرگ شهر تهران آماده کند.
نمایشگاه پوستر شخصیت‌های شاهنامه از 15 تیرماه به مدت یک هفته در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران برپا خواهد بود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن