فرزاد ادیبی؛ استادان هنر یا سواد دارند و مدرک ندارند یا مدرک دارند و سواد ندارند


فرزاد ادیبی معتقد است: استادان هنر ما یا مدرک ندارند، سواد دارند و یا سواد ندارند ولی مدرک دارند و یا هر دو را دارند اما تجربه ندارند.
فرزاد ادیبی، طراح گرافیک و مدرس دانشگاه گفت: متأسفانه فضای آموزشی کشور آنچنان که باید باشد نیست و ما از نظر نظام آموزش هنر مشکل داریم و در سطح بسیار پایینی قرار داریم و این وضعیت مختص دانشگاه های ما نیست بلکه در سطوح پایین تر هم ما مشکل آموزش داریم.
وی افزود: اکتساب هنر دو بخش است، یکی بخش عشق، احساس و استعدادهای درونی که "در دفتر نباشد" و بخش دوم آن وضعیت اکتسابی و نظام آموزشی است که ما برخلاف قدرت زیاد در بخش اول در بخش دوم بسیار ضعیف عمل کرده ایم یعنی استعداد به وفور داریم ولی آموزش درستی نداریم.
وی دلیل بد بودن وضعیت آموزشی را نداشتن معلمان و استادان کافی و باتجربه دانست و بیان کرد: استادان ما یا مدرک ندارند، سواد دارند و یا سواد ندارند ولی مدرک دارند و یا هر دو را دارند اما تجربه ندارند، به هر حال یک گوشه کار می لنگد.
ادیبی ادامه داد: هنر یک معلم و استاد هنر فقط داشتن مدرک نیست بلکه باید قدرت انتقال مفاهیم را نیز داشته باشد و اگر این مشکلات حل نشود ضعف های دایره آموزشی ما درست نمی شود.
وی به طرح دروس کهنه دوره اولیه انقلاب فرهنگی انتقاد کرد: این طرح ها 20 و چند سال پیش ارایه شده که معلمان در دانشگاه ها درس بدهند و هنوز هم همان طرح درس ها کم است در صورتی که ما در فن آوری، امکانات و تجهیزات گوناگون دچار دگردیسی شده ایم، به عنوان مثال ما هنوز درگیر برخی شیوه های چاپ غیرضروری هستیم که کاملا از مد افتاده اند و کاربرد ندارند.
وی ادامه داد: دانشجو هم اکنون مجبور است که سرفصل هایی را بخواند و یاد بگیرد که چیزی وقت گیری برای او ندارد در صورتی که باید خیلی گسترده تر آموزش ببیند.
وی خواستار بسط آموزش های فرامدرسه ای شد و گفت: نظام دیداری و بصری اجتماع یک آموزش فرامدرسه ای است که به شهرداری ها، مطبوعات و به خصوص صدا و سیما باز می گردد وقتی برنامه ای از تلویزیون پخش می شود، می تواند باعث ارتقاء سطح سلیقه و یا برعکس ابتذال آن شود.
وی ضمن انتقاد از خروجی کم هنرمندان از دانشگاه های هنر اظهار کرد: با این همه دانشجو که هرساله وارد دانشگاه های هنر می شود خروجی قابل اتکا ما بسیار کم است.
این طراح گرافیک گفت: برخی اساتید در دانشگاه ها یک دایره بسته را درست کرده اند و کسی را هم راه نمی دهند و یا اینکه واقعا کسی را نداریم که ویژگی های یک استاد کامل یعنی سواد، مدرک، تجربه و قدرت بیان را داشته باشد.
ادیبی در پایان گفت: من منتقد جدی آموزشگاه های خصوصی هنر هستم زیرا علی رغم اینکه امکانات آموزشی و تجهیزات خوبی دارند ولی با استفاده از همان اساتید دانشگاه ها هیچ چیز اضافه بر دروس دانشگاه ها به هنرجویان عرضه نمی کنند.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن