اختتامیه جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی برگزار شد


پوستر جشنواره/ اثر: مصطفی اسدالهی
جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی با رویکرد صادرات با انتخاب 13 اثر برگزیده به کار خود پایان داد.

در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی با رویکرد صادرات، رضایی ـ رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ ـ گفت: اتحادیه صادر کنندگان خدمات صنعت چاپ ایران پس از دریافت نظر موافق بسیاری از کارشناسان بخش بازرگانی، بازاریابی و صاحب‌نظران صنعت چاپ و بسته‌بندی، برگزاری اولین جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی با رویکرد صادرات را برای پسته، خرما و شیرینی و شکلات انتخاب کرد چرا که پسته و خرما دو محصول ارزشمند کشاورزی کشور با میزان تولید قابل توجه و مرغوبیت ممتاز هستند و صنعت شیرینی و شکلات نیز بنا به اظهارات مسوولان این بخش در سال 1385 بیش از 250 میلیون دلار صادرات داشت.
او تاکید کرد: صادرات این محصولات با وجود رقبای قدرتمند اروپایی و ترکیه کار آسانی نیست و روشن است که صادرات شیرینی و شکلات در عین حال حاکی از توانایی‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی بوده و صادرات غیرمستقیم چاپ و بسته‌بندی نیز محسوب می‌شود.
رضایی عنوان کرد: در صورت توسعه صنایع چاپ و بسته‌بندی توان و فعالیت‌های صادراتی کشور افزایش چشم‌گیری می‌یابد چرا که چاپ و بسته‌بندی در تولید و توزیع و ایجاد ارزش افزوده برای بسیاری از کالاها نقش اساسی دارند و کم‌تر کالایی است که بدون چاپ و بسته‌بندی روانه بازارهای داخل و خارج یا به عنوان کالای واسطه‌یی روانه واحدهای تولیدی می‌شود.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ توضیح داد: صنعت چاپ در ایران هم‌پای سایر صنایع و بخش‌های اقتصادی رشد مداوم و پرشتابی را تجربه کرده است.
هم‌چنین رضا نورانی ـ دبیرستاد برگزاری جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی با رویکرد صادرات ـ متذکر شد: بسته‌بندی، چاپ و گرافیک سه موضوعی بود که در این جشنواره به هم پیوند خوردند.
او اضافه کرد: وجه مشترک این سه حوزه را در این جشنواره جمع‌بندی کردیم به گونه‌ای که اکنون نگرش صنعت چاپ کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به گرافیک تغییر کرده است.
نورانی با اشاره به ناشناخته ماندن گرافیک تجاری در کشور گفت: توجه کم‌تر به طراحی تجاری کالاهای تولیدی کشور موجب شده تا برنامه‌ریزی‌های اندکی درباره کارکردهای گرافیک تجاری شود از این رو سعی کردیم با برپایی این مسابقه کارکردهای گرافیک تجاری را معرفی و انگیزه فعالیت دراین حوزه را افزایش دهیم، به همین دلیل نیز رویکرد صادراتی برای آن نظر گرفته شده است.
در ادامه این مراسم محمدحسن صرافی‌زاده ـ معاون پیشین بازاریابی سازمان توسعه و تجارت ـ از بسته‌بندی در بحث بازاریابی، مشتری‌مداری، تبلیغات و اطلاع‌رسانی سخن گفت.
او اذعان کرد: با توجه به ذوق سرشار ایرانیان و سابقه بدون نقص آنان در صورت حضور در چنین جشنواره‌هایی در سطح بین‌المللی نتایج درخشانی نصیب کشور خواهد شد. اما متاسفانه به دلیل نداشتن جسارت در این مسابقات تاکنون شرکت نکرده‌ایم.
به گفته صرافی‌زاده، بسته‌بندی ارزان‌ترین نوع اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای محصولات تجاری است و این تبلیغات نه تنها کتمان حقایق نیست بلکه ارایه و عرضه صحیح آن است.
صرافی‌زاده هم‌چنین با بررسی نتایج تحقیق انجام شده، درباره سهم‌ طراحی، بسته‌بندی و تبلیغ در قیمت نهایی محصول تولید شده، اظهار کرد: بر اساس تحقیق انجام گرفته 60 درصد از قیمت نهایی محصولاتی که در مغازه‌ها عرضه می‌شود مربوط به هزینه‌های تبلیغات و طراحی آن است.
صرافی‌زاده با بیان این‌که مساله بسته‌بندی فراتز از یک کار فیزیکی قوطی‌سازی است، خاطرنشان کرد: برای ارتقای سطح بسته‌بندی در کشور باید به تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز شده و به سلایق فرهنگی بازارهای هدف نیز توجه بیش‌تری داشته باشیم. تاثیر بسته‌بندی بر کالا شامل هویت دادن به آن، افزایش ماندگاری کمک به سلامت جامعه مصرف کننده، اشتغال‌زایی و تسهیل خرید و فروش محصولات و نیز اهمیت رسانه‌یی آن است و باید مورد توجه بیش‌تری قرار گیرد. مهم‌ترین جزو بسته‌بندی طراحی است که در بسته‌بندی محصولات کشاورزی که پس از میعانات گازی بیش‌ترین حجم صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص می‌دهند،‌ نقش به سزایی را ایفا می‌کند. ایران در تولید این محصولات صاحب رتبه در دنیا است اما هم‌اکنون به دلیل نبود بسته‌بندی صحیح این دو کالای استراتژیک کشور، رقبای کشورمان همچون چین توانسته‌اند با بسته‌بندی‌های شکیل جای ایران را بگیرند.
در پایان این مراسم جوایز برگزیدگان این مسابقه به شرح زیر اعلام شد:
در بخش آثار چاپ شده پسته، هیات داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه اول و دوم ندانست.
در بخش آثار چاپ شده خرما، برنده اول جایزه در این بخش به مهدی مجتبوی اختصاص یافت. هم‌چنین جایزه دومین اثر برگزیده به فرشاد هوشیار اختصاص یافت.
در بخش آثار چاپ شده شیرینی و شکلات، جایزه اول به گروه طراحی پرنیان چاپ اختصاص یافت.
در بخش ایده‌های پسته حامد نعیمی مقام اول و روح‌الله طغیانی مقام دوم را کسب کردند.
اثر رضا باباجانی بهترین اثر ارائه شده در بخش ایده‌های خرما شناخته شد و داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته مقام دوم ندانستند.
در بخش‌ ایده‌های شیرینی و شکلات، ساناز برزگر مقام اول و گروه طراحی رویان مقام دوم را به دست آوردند.
در بخش آرای مردمی نیز جوایزی به فرشاد هوشیار برای اثر چاپ شده پسته، مهدی مجتبوی برای اثر چاپ شده خرما، حامد نعیمی برای اثر ارائه ایده پسته، رضا باباجانی برای ارائه اثر ایده خرما و گروه طراحی رویان برای اثر ارائه ایده شیرینی و شکلات تعلق گرفت.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن