مروری بر نمایشگاه ۲۵ سال پوستر تئاتر ایران




آثار نمایشگاه 25 سال پوستر تئاتر ایران در دو بخش مرور و مسابقه از روز 16 بهمن ماه در موسسه فرهنگی و هنر صبا به نمایش گذاشته شده است.
بر آن شدیم تا در غالب گزارشی به این نمایشگاه بپردازیم، که در این میان با انتشار مقدمه ی ابتدایی آرش تنهایی (دبیر نمایشگاه) به نمایش تعدادی از آثار نیز خواهیم پرداخت.
مجله الکترونیکی "رنگ"


به نام خدا
طراحی پوسترهای تئاتر در ایران از  قدمتی قابل توجه برخوردار است . اما  علی رغم سابقه و پیشینه ی تاریخی هنوز جایگاه و نقش واقعی خود را در جامعه ی تئاتر ایران  نیافته است . هرچند اغلب طراحان گرافیک با توجه به اهمیت و نقش به سزای این رسانه  از علاقه مندان  طراحی پوستر های تئاتر به شمار می آیند ، اما با نگاهی گذرا  به پوستر های تئاتر موجود  می توان به این نکته پی برد که هنوز درصد اندکی از پوستر های تئاتر ایران توسط متخصصین و طراحان گرافیک حرفه ای  طراحی می شود . بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر ، با شعار "تئاتر برای همه" در صدد است از  فاصله فرهنگی ما بین نمایشگران  و تماشگران تئاتر بکاهد ؛  از این رو ، حمایت و توجه به پوستر تئاتر به عنوان رسانه ای ماندگار ، هنرمندانه  و موثر در  جذب مخاطب را در برنامه کار خود قرار داده است
لذا همزمان با برپایی بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر به منظور ایجاد عرصه رقابت ، فراهم نمودن امکان مقایسه ، نقد  و  تحلیل پوستر های تئاتر ، همچنین معرفی ، تقویت و تشویق  هنرمندان این عرصه ، در صدد برگزاری  نمایشگاهی از 25 سال پوستر های تئاتر به همراه  انتشار کتاب مربوط در دستور کار جشنواره قرار گرفت. (برگزاری این نمایشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری صبا و  انتشار کتاب این مجموعه با همکاری مرکز توسعه هنرهای تجسمی خواهد بود). این نمایشگاه در 2 بخش مسابقه و مرور برگزار  می شود .  بخش مرور شامل114  پوسترتئاتر است  که از اجراهای تئاتر  های 25 سال اخیر و  از بین 744 پوستر گرد آوری شده از مراکزی چون مرکز  هنرهای نمایشی، تئاتر شهر، بنیاد ایران شناسی، کمیته موزه انجمن صنفی طراحان گرافیک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آرشیو های شخصی پیشکسوتان گرافیک و تئاترگرد آوری و تشکیل  شده است.



پوستر این نمایشگاه/ اثر: پیمان پورحسین پوستر این نمایشگاه/ اثر: آرش تنهایی

در  بخش مسابقه نیز 80 پوستر از مجموع 285 پوسترتئاتر در پی فراخوان عمومی  و با انتخاب و داوری آقایان ابراهیم حقیقی، دکتر حبیب اله صادقی، رضا عابدینی، مهدی فاتحی و فرهاد فزونی انتخاب و در پایان نمایشگاه داوری خواهند شد .
امید است که این گام بتواند باعث توجه هرچه بیشتر به پوسترهای تئاتر و زمینه ساز تاثیر گذاری بیشتر و کم کردن فاصله ی میان  نمایشگران و تماشاگران و رسیدن به شعار  تئاتر برای همه  باشد . 

دبیر نمایشگاه 25 سال پوستر تئاتر ایران
آرش تنهایی

معرفی داوران و دبیر نمایشگاه



ابراهیم حقیقی/ داور
حبیب اله صادقی/ داور


آرش تنهایی/ دبیر نمایشگاه
رضا عابدینی/ داور

فرهاد فزونی/ داور
مهدی فاتحی/ داور



تعدادی از آثار بخش مرور
(خارج از مسابقه)

اثر: سیامک احصایی/ داوود منطق



اثر: مرتضی ممیز
اثر: ساعد مشکی


اثر: محمد رضا دادگر
اثر: محمد وجدانی


اثر: قباد شیوا
اثر: هومن مرتضوی


اثر: فرزاد ادیبی اثر:


اثر: ابراهیم حقیقی
اثر: فرهاد فزونی


اثر: آرش تنهایی
اثر: بهرام داوری


اثر: عباس وفایی
اثر: علی وزیریان

اثر: سید حسن موسی زاده
اثر: عباس سرنج

تعدادی از آثار بخش مسابقه



اثر: سیامک احصایی
اثر: یحیی پاکدل


اثر: مرتضی اتابکی
اثر: پیمان پورحسین


اثر: مهدی میر باقری
اثر: مرتضی آکوچکیان


اثر: کوروش بیگ پور
اثر: مجید کاشانی


اثر: کارنگ طیاری
اثر: هانیه اشتری جعفری


اثر: آریا کسایی
اثر: حمید نیکحواه


اثر: علیرضا فانی
اثر: امیر علی قاسمی


اثر: آیرین غریب پور
اثر: علی علوی کامران

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن