'گزارشی از سخنرانی قباد شیوا در دانشگاه هنر


مریم پروانه
m.p@rangmagazine.com


سخنرانی قباد شیوا، با موضوع شخصیت در گرافیک، روز سه شنبه هفته گذشته در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران توسط فرهنگسرای دانشجو و با همکاری گروه پرژه برگزار شد.
در ابتدای سخنرانی، قباد شیوا تعریفی از اصطلاح «شخصیت در گرافیک» ارائه داد و آن را معادل design and personality قرار داد و مفهوم آن را انطباق موفق غالب‌‌‍ ‍]فرم] و محتوا دانست. و برای مثال گفت در طراحی یک لوگو برای یک رستوران ، نه تنها باید رستوران و نوع آن (شخصیت رستوران) را مورد توجه قرار داده و آن را در طراحی لحاظ کرد، بلکه باید گرافیک قابل قبولی نیز برایش به وجود آورد.
سپس توضیح داد که شخصیت چگونه به وجود می‌آید ؛ مرحله‌ی اول ، کسب اطلاعات در رابطه با موضوع است که با تحقیق و مطالعه بدست می‌آید. و مرحله‌ی دوم ، اتود کردن و رسیدن به ایده‌ی مناسب است و مرحله سوم، اجرا و تطبیقِ موضوع با عناصرِ بصری ( مثل کمپوزسیون ، رنگ ، بافت ، فونت و ... ) است.
شخصیت در اثر گرافیکی از 3 بخش قابل بررسی است: 1- شخصیتی که از محتوا حاصل می‌شوند. 2- شخصیتِ طراح که در آثارش نمایان می‌شود و طراح را به عنوان یک طراح مولف معرفی می‌کند. 3- شخصیتِ اقلیمی که معرف فرهنگ و شخصیت یک سرزمین است.
در این میان ، قباد شیوا به پوسترهایی که این روزها، زیاد طراحی می‌شوند، اشاره کرده و از آن‌ها به عنوان پوسترهایی بدون شخصیت یاد کرد. با این استدلال که اگر عنوان آن‌ها را با عنوان دیگری جا به جا کنیم، هیچ اتفاقی برای این پوسترها نخواهد افتاد. در حالی‌که در پوستر مهم است که حتی یک خارجی هم بدون خواندن عنوانِ پوستر موضوع آن را بفهمد.
ادامه‌ی جلسه به پرسش و پاسخ سپری شد و سوالات مطرح شده در رابطه با آثار قباد شیوا و تجربیاتش ، گرافیک امروز ایران و جایگاهش در جهان ، مساله‌ی هویت و اهمیت حضور آن و گرافیک ایرانی و مسائل دیگری مثل تایپوگرافی ، طراحی پوستر و گرافیک تجاری بود.
قباد شیوا در میان پاسخ‌هایش، به مساله‌ی هویت ایرانی و بررسی و شناخت بهترِ فرهنگ و میراث فرهنگی و آداب و رسوم کشورمان تاکید کرد .
او از 38 سال تلاش خود یاد کرد که همیشه دغدغه‌ی هویت را به همراه داشته است.
جلسه به مدت دو ساعت و نیم به طول انجامید که تقریبا دو ساعت آن به پرسش و پاسخ طی شد.
این سخنرانی  نمایش آثار قباد شیوا  را نیز در بر داشت.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن