گزارشی از نمایشگاه پوستر و رونمایی ۶ جلد کتاب طراحی گرافیک



نازنین تمدن



این نمایشگاه که بعداز ظهر امروز در محل نگارخانه ماه مهر افتتاح گردید، شامل پوسترهایی از 6 طراح گرافیک ایرانی  ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، علی خورشید پور، مسعود نجابتی، علی وزیریان و زنده یاد مرتضی ممیز می باشد.
از جمله پوسترهای برجسته گرافیک دو اثرمرتضی ممیز"گوزنها" و "نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا" ،"مشق شب" و "سووشون"از ابراهیم حقیقی"، "دوسالانه بین المللی تصویرگری تهران" ازعلی خورشید پور، "بوف کور"از مسعود نجابتی، "نهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران" از قباد شیوا به چشم میخورد.  

 همچنین آثار این طراحان در کتابهای قطع جیبی که توسط نشر نظر به چاپ رسیده، رونمایی شد. 
در حاشیه برپایی نمایشگاه نشستی با حضور قباد شیوا، علی خورشید پور، مسعود نجابتی، ابراهیم حقیقی و افسانه ممیز همسر زنده یاد ممیز برگزار شد و مقدمه کتاب ممیز نوشته افسانه ممیز نیز خوانده شد.
قباد شیوا طراح گرافیک به عنوان اولین سخنران، از روند طراحی پوستر به مثابه به دنیا آوردن موجودی جدید یادکرد که دشواریهای خاص خود را دارد. وی نقش گرافیک نمایشگاهی و به تعبیر وی موزه ای را در دنیا کم رنگ دانست و در عین حال از بوجود آمدن طراحانی حرفه ای و صاحب سبک ابراز خوشنودی کرد. شیوا اضافه کرد مرتضی ممیز فردی جدی  و حرفه ای در گرافیک بود و آثارش نیز ماندگار است.
در ادامه این نشست، علی خورشید پور طراح گرافیک و از اولین دانشجویان زنده یاد ممیز کتابهای ارایه شده را از جنبه آموزشی مفید دانست که میتواند با قیمت ارزان در دسترس همگان باشد.
ابراهیم حقیقی نیز خاطرنشان کرد: قصد من در فرآیند طراحی گرافیک آفرینش هنری نیست.  تنها تلاش میکنم اثرم پیام را به بیشترین مخاطب منتقل کند.  جامعه تعیین کننده اثر درست و ماندگار است.
 از دیدگاه این مدرس دانشگاه وضع طراحی گرافیک در مواردی مغشوش است و برخی رقابتهای پوستر به نوعی قرعه کشی با جوایز زیاد تبدیل شده که سفارش دهندگان آن نامعلومند.
به گفته حقیقی آموزش صحیح که پایه اصلی طراحی گرافیک است در دانشگاهها اساس درستی ندارد.
لازم به ذکر است که این نمایشگاه توسط نشر نظر و به مناسبت چاپ کتابهای جدید این مرکز برگزار شده است
.
همچنین  این نمایشگاه تا ۱۳ آبان ماه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان می توانندهمه روز از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۹ در نگارخانه ماه مهر، واقع در خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، خیابان کاج آبادی، پلاک ۱۲ دیدن نمایند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن