'گزارشی از جلسه نقد و بررسی آثار کورش پارسانژاد



نازنین تمدن
عکس: هما دلورای



سومین جلسه نقد و بررسی آثار طراحان گرافیک ایران، با بررسی آثار کورش پارسانژاد، در روز سه شنبه 24 مهر ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

این نشست که توسط سرای اهل قلم و مجله الکترونیکی رنگ (اولین مجله الکترونیکی طراحان گرافیک ایران)  برگزار شد ، به بررسی آثار کوروش پارسانژاد طراح گرافیک ایرانی اختصاص داشت.
سخنرانان این مبحث، ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و استاد دانشگاه، فرزاد ادیبی طراح گرافیک مدرس دانشگاه و آریا کسایی طراح گرافیک نسل پنج بودند.
در ابتدای این نشست،  شهاب اشتری، بیوگرافی و خلاصه ای از سوابق کاری کوروش پارسا نژاد را عنوان کرد و در ادامه از ابراهیم حقیقی به عناون اولین سخنران دعوت شد.
حقیقی بحث تحلیل آثار را، مناسب تر از نقد رایج در جامعه دانست و با بیان اینکه پارسا نژاد طراح گرافیک کاملن حرفه ای است دلایل صحبت خود را دو دسته بودن طراحان گرافیک برشمرد، طراحان دسته اول که برای دل خود و بدور از سفارش طراحی میکنند و طراحان دسته دوم که بر اصل حرفه گرافیک یعنی سفارش معتقدند و محتوای اصلی آنرا درک میکنند و  به عقیده وی کوروش پارسانژاد از این دسته است چون در مواجه با سفارش دهندگان گوناگون است، تجربه اندوخته و به معنی واقعی تلاش کرده است.
وی ادامه داد:پارسانژاد دچار ذوق زدگی و مدزدگی نشده، کار طراحی را در ذهنش سامان میدهد و آنرا با تمام محدودیت های موجود به صورت مناسب تمام میکند و حرفه وی منبع درآمد وی است.
در ادامه فرزاد ادیبی با اشاره به هم سن بودن و دوستی با پارسا نژاد خاطر نشان کرد: او حرفه ای ترین طراح گرافیک نسل 4 است و البته تشکیل زودهنگام خانواده باعث دنبال کردن طراحی گرافیک بعنوان حرفه و درآمد برای زندگی شده است.ادیبی آشنایی پارسانژاد با آثار مرتضی ممیز توسط کامران مهرزاده، طراح گرافیک نسل 4 را شروعی برای خلق آثار او دانست.
ادیبی آثار کوروش پارسا نژاد را بر اساس ساختار با درونمایه ای از ادبیات دفاع مقدس، جنگ و سینما عجین و از لحاظ فرم،  بر تلفیق تصاویر و خلق تصویر نو استوار دانست که به ابزار و امکانات کم طراحان گرافیک نسل 4 باز میگردد.
وی رنگ را در آثار پارسا نژاد در عین استفاده زیاد بسیار مناسب،جذاب و تزیینی برشمرد و از نوشتار در آثار وی – بدلیل شروع کار با مطبوعات- به عنوان تخصص در عین تنوع یاد کرد که در کنار فرم به محتوا هم توجه نموده و خود را مقید به ارایه فونتها یا تصاویر خاص نمیداند و این به پختگی آثارش می افزاید.
آریا کسایی به عنوان دیگر سخنران نشست، ویژگی آثار پارسا نژاد را دوری از تظاهر و بی ریایی عنوان کرد که در زندگی و طرز فکر اوست و در طراحی گرافیک او متجلی شده است.
این طراح گرافیک نسل 5 به روند زمان در چگونگی خلق آثار اشاره و عنوان کرد کوروش پارسا نژاد به دلیل داشتن حرفه ای مناسب برای درآمد، در ابتدا شروع به کار کرده و به مرور استفاده آکادمیک از عناصر بصری را آموخته و در کنار هنر به کارش افزوده است.وی عناصر تصویری آثار پارسانژاد را پرندگان، جای گلوله و بافتهای گوناگون و … ذکر کرد که همیشه وجود دارد اما چون بسیار متنوع و جذاب بکارگرفته شده، چشمگیر است.
کسایی پارسانژاد را طراحی دانست، که تایپ و نوشته در آثار وی کاملن متناسب با تصویر در جای خود قراردارند.
سپس ابراهیم حقیقی در صحبتهایش خاطرنشان کرد: در حالی که جمع حاضر از سنین مختلف تشکیل شده، اما این نزدیکی آرا در مورد آثار پارسانژاد بسیار جالب است.
آریا کسایی در بخش دوم صحبتهایش از پارسانژاد پرسید: شما جلوتر از سلیقه جامعه حرکت کردید و به نوعی پیشرو بودید،آیا هنوز هم دغدغه نوجویی و فرارفتن از مرزهای موجود دارید و پارسانژاد جواب داد: ایده برای من بسیار مهم است پس در مورد آن و بطبع وجوه گوناگون کار فکر میکنم و امروز این کار مشکل تر شده، ما آیده الیست بودن را از نسل پیش از خود آموخته ایم و من در جایگاه پاسخ گویی نیستم.
کسایی اضافه کرد، آیا فرم های تصویری و به عبارتی لباس جدید برای ایده در آثارتان اهمیت دارد؟
پارسانژاد اظهار داشت اینطور نیست که من فکر کنم باید اثری نو خلق کنم که الزامن با قبل متفاوت باشد، این اتفاق باید در درون من بیافتد و جزیی از روند طولانی طراحی گرافیک است
.





زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن