گزارشی از نمایشگاه و سخنرانی فرشید مثقالی در اصفهان



علی میر عظیمی/ علی سجادیه

عکس: عباس پوستین دوز


جلسه سخنران و پرسش و پاسخ فرشید مثقالی همزمان با نمایش آثار این هنرمند در موزه هنر های معاصراصفهان
باحضورجمعی ازهنرمندان و هنردوستان اصفهانی روز یکشنبه 23 مهر ماه در سالن اجتماعات کتبخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
دراین نشست ابتدا مجری برنامه از فعالیت های این طراح گرافیک از آغاز تا به امروز نام بردء سپس فرشید مثقالی صحبت های خود را آغاز کرد و به شرح اجمالی زندگی حرفه ای خود پرداخت.
شروع به تحصیل در رشته نقاشی، فعالیت در کانون  پرورش فکری کودکان ، توسعه فعالیت های کانون، کار با مدیوم های مختلف در تصویرسازی (از جمله چاپ سنگی) و انیمیشن، روی آوری دوباره به نقاشی و شروع تجربیاتی در مجسمه سازی، از نکات اشاره شده  بود.
سپس بلافاصله برنامه ی پرسش و پاسخ با طرح سوالاتی ازسوی مجری و حضار آغاز شد.
این طراح گرافیک درخلال پاسخ به سوال، تکنیک را درطراحی گرافیک و به خصوص "پوستر"به عنوان حرف اول این هنر برشمورد، همچنین استفاده ی سرسری و نادرست از کامپیوتر و ابزارهای آماده ی کامپیوتری را علت خلق برخی از کارهای امروزی دانست.
او به مشکلات تایپ و استفاده از فونت برای موضوعات مختلف اشاره کرد ونیاز به فونت های هماهنگ  با کاربردهای گوناگون در فارسی را مهم ارزیابی کرد.
ایشان کم رنگ بودن هدف ، در برگزاری جشنواره های ریزودرشت گرافیک را عامل بوجود نیامدن بازخوردهای بیرونی و اجتماعی قلمداد کردند.

همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی هویت بخشی و ایرانی سازی آثار گرافیکی، استفاده از المان های ایرانی را باعث جوهره بخشی به اثر دانست.
درپایان او جوانان نسل امروز گرافیک ایران را بسیار پرانرژی، پر شور و مصمم خواند و برای آینده ی این هنر و  حرفه ابراز امیدواری کرد.
 در نمایشگاه ثار مثقالی، تصویرسازیهای برخی کتاب های کودک، مجسمه های کاغذی، عکس­ها و پوسترهای بعد از انقلاب مثقالی ارائه شده است این نمایشگاه به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن