کیمیایی؛ ممیز هیچ‌گاه سفارش نمی‌پذیرفت


همزمان با سالروز تولد مرتضی ممیز، مسعود کیمیایی، ابراهیم حقیقی به خانه هنرمندان رفتند و از پیر گرافیک ایران سخن گفتند.
در این مراسم مسعود کیمیایی از سال‌ها همکاری‌اش با ممیز سخن گفت و با اعتقاد بر اینکه ممیز هیچ گاه سفارش نمی‌پذیرفت، ادامه داد: او اگر می‌دانست اثرش به صورت مستقل ماندگار می‌شود، آن را خلق می‌کرد و به همین جهت آثارش هنرمندانه و کامل بودند.
این کارگردان سینما از پوستر فیلم "گوزن‌ها" و "غزل" یاد کرد و گفت: فقدان ممیز برای جامعه هنری محدودیت بزرگی ایجاد کرد اما عملکرد روشنفکران امروز که به حذف یکدیگر کمر بسته‌اند باخت بزرگتری است.
ابراهیم حقیقی نیز گفت: خلقیات "ممیز" از کارش دور نبود و اگر او از سلامت و استحکام در زندگی خود برخوردار بود، همان نیز در اثرش آشکار می‌شد.
او ادامه داد: "ممیز" برای ترسیم تصاویر شخصیت‌ها تلاش می‌کرد تا خطی از شخصیت و رفتار آنها را بدست آورد و یاد گرفته بود، چگونه می‌توان هر شخصیت را براساس تصویرش روایت کرد.
حقیقی گفت: "ممیز" تمامی مشکلات را بدون آنکه کسی بداند به خوبی حل می‌کرد و اگر در این راه یاری نمی‌یافت، یک تنه به جنگ مشکلات می‌رفت. او برای خود نمی‌جنگید بلکه برای آرمان‌ها و آینده گرافیک که ما در حال حاضر نتایج آن را شاهد هستیم می‌جنگید. اگر امروز گرافیک ایران در عرصه جهانی حرفی برای گفتن دارد، بسیاری از آن به دلیل فعالیت‌هایی است که ممیز انجام داده است.
مصطفی اسداللهی نیز از صراحت آثار ممیز گفت: زمانی که آثار ممیز را می‌خوانیم، می‌توانیم درباره آثار او به درک عمیق‌تر و بهتری دست پیدا کنیم و همان صراحتی که در آثارش به چشم می‌خورد در نوشته‌هایش نیز دیده می‌شود.
وی سپس مقاله‌ی نوشته شده توسط کامبیز درمبخش را خواند.
در این مراسم که عصر روز گذشته ـ 4 شهریور ماه ـ با همکاری مجله بخارا برگزار می‌شد، علی دهباشی مدیر مسوول بخارا راز ماندگاری ممیز را تسلط او به هنر و ادبیات ایران دانست و گفت: مطالعه در تمامی این زمینه‌ها او را به نقطه‌ایی رسانده که با هنرش توانست آثاری را خلق کند که متکی بر فرهنگ و ادب ایران بودند و به ممیز امکان آفرینش‌های هنری را می‌داد.
در ادامه برنامه آریانا برکشلی نوازنده پیانو به اجرای قطعاتی از "باخ" پرداخت. سپس با نمایش مستند مرتضی ممیز به کارگردانی مصطفی زراق کریمی که توسط معاونت فرهنگی و هنری شهرداری ساخته شده بود، شمع تولد 71 سالگی مرتضی ممیز در تهران خاموش شد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن