مهدی اشراقی؛ نوددرصد تصمیم‌گیرندگان طراحی پوستر در ایران غیرحرفه‌یی هستند


یک مدرس دانشگاه با ابراز تاسف عنوان کرد، بسیاری از طراحان پوستر در ایران از اصول روز طراحی بی‌اطلاعند.
مهدی اشراقی، با اشاره به اینکه گرافیک در ایران به‌عنوان یک علم پذیرفته نشده است، افزود: طراحی پوستر در دنیا قوانین خاصی دارد که متاسفانه اکثر طراحان ایرانی از آنها بی‌خبرند؛ در واقع حدود 90 درصد عوامل تصمیم‌گیرنده در زمینه طراحی پوستر در ایران غیرحرفه‌یی هستند.
وی با بیان اینکه برای طراحی پوسترهای سینمایی باید یکسری ویژگی‌های فرهنگی که متناسب با کشورمان است درنظر گرفته شود، عنوان کرد: در حال حاضر پوسترها بیشتر به عکس‌ها و اسامی بازیگران اختصاص داده می‌شود؛ البته این مساله‌ای است که در تمام دنیا دیده می‌شود؛ چراکه به هرحال پوسترهای سینمایی باید جنبه‌ی تجاری هم داشته باشند، اما نباید تمام تمرکز طراح معطوف به این مساله شود.
وی اعتماد نداشتن سفارش دهندگان به طرحان را دیگر مشکل طراح پوستر در ایران دانست و افزود: از آن جایی که طراحی پوستر کاری سلیقه‌یی است، همه قصد دخالت در آن را دارند و اکثر طراح‌ها به واسطه این که امنیت شغلی ندارند باید این دخالت‌ها را تحمل کنند.
این هنرمند طراح گرافیک با بیان اینکه پوسترها تاثیرگذاری فراوانی در مسایل اجتماعی مردم دارند، اظهار کرد: شمار زیادی از پوسترها به ویژه پوسترهای فرهنگی چون بودجه مناسبی به طراحی آن‌ها اختصاص داده نمی‌شود، از سیمای خوبی برخوردار نیستند و اصول حرفه‌یی طراحی در آن‌ها رعایت نمی‌شود.
وی خاطر نشان کرد: ترکیب‌بندی و انتخاب رنگ اهمیت زیادی در طراحی پوستر دارند؛ ما مردمی هستیم که با ترکیب‌بندی مینیاتوری و خیال پردازی خو گرفته‌ایم، بنابراین ضروری است به این مسایل در طراحی پوستر در نظر گرفته شود.
اشراقی با بیان اینکه مشهد بی‌قانون‌ترین شهر از نظر گرافیکی است، افزود: پوسترهایی که روی بیلبوردهای شهر نصب می‌شوند رنگ و بوی مذهبی ندارند، چراکه مسوولان در درجه اول به مسایل مالی توجه می‌کنند و سپس به مسایل گرافیکی.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن