علی عابدی؛ پوسترهای سینمایی ایران فرهنگی نیستند


یک مدرس طراحی و گرافیک گفت: ضعف بزرگ پوسترهای سینمایی ارایه حرکت تبلیغاتی فرهنگی با شیوه های تبلیغاتی تجاری است.
علی عابدیی افزود: پوسترها علاوه بر جنبه تجاری خود باید اصول گرافیکی را نیز رعایت کنند.
وی با بیان اینکه ما در کشورمان به‌صورت ریشه‌یی با امور برخورد نمی‌کنیم، مدعی شد: مواردی که قانون می‌شوند، پشتوانه قانونی ندارند از جمله این که کانون‌های تبلیغاتی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز داشته باشند در حالی که بسیاری از این موسسه‌ها بدون داشتن مجوز کار می‌کنند و یا بدون داشتن صلاحیت لازم مجوز به آن‌ها داده شده است.
این مدرس دانشگاه، آموزش را بخش فراموش‌شده فرآیندهای هنری، تبلیغاتی، تجاری و گرافیکی عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد یک گزینه از بین تمامی شرایط لازم برای کارهای گرافیکی حذف شود، آن آموزش خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه باید بودجه‌یی مناسب برای فرآیندهای تبلیغاتی اختصاص داده شود، گفت: این فرآیندها باید زیرمجموعه متولیان فرهنگی قرار گیرد؛ وقتی با دید فرهنگی به امر تبلیغاتی پوسترها نگاه شود به‌طور قطع ساختارهای فرهنگی نیز به این فعالیت تجاری - تبلیغاتی ترزیق خواهد شد.
او وضعیت سیمای بصری شهر مشهد را عجیب توصیف و تصریح کرد: شهر مشهد به قدری عجیب شده که زیبایی بصری پوسترها و بیلبوردها هم نمی‌تواند تعیین کننده باشد؛ در شهر مشهد به قدری زشتی به چشم می‌خورد که ترجیح داده می‌شود به دنبال یک معماری سالم باشیم، ولو اینکه جذاب نباشد.
به‌گمان این مدرس دانشگاه، تا زمانی که چندین ارگان موازی در تصمیم‌گیری وجود دارند، شهر به سامان نمی‌رسد؛ درست است که مشهد شهری مذهبی است، اما تنها به حرم مطهر محدود نمی‌شود و باید سایر ویژگی‌های این شهر نیز در طراحی پوسترها و بیلبوردها درنظر گرفته شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن