گرافیک دیزاین



گرافیک دیزاین
نشریه هنرهای تصویری حرفه هنرمند شماره 19
صاحب امتیاز و مدیر مسئول: شهریار توکلی/ سردبیر این شماره: فرشاد رستمی
ویژه بهار 86 / 180 صفحه / 4000 تومان

شهرزاد چنگلوایی


نشریه هنرهای تصویری حرفه هنرمند، شماره بهار 86 خود را به گرافیک دیزاین اختصاص داده است.
سردبیر این شماره فرشاد رستمی و مشاور سردبیر فرشید مثقالی ست. ضمن اینکه طراحی گرافیک مجله هم به عهده فرشاد رستمی بوده است. در مقدمه می خوانیم که به زعم سیاستگذاران این نشریه، هنر گرافیک در سال های اخیر دچار نوعی فرمالیسم شده و هدف اصلی خود که انتقال پیام و ارتباط بصری است را فراموش کرده و از این منظر دیزاین که فصل مشترک هنرهای کاربردی ست مورد بررسی قرار داده شده است.
21 عنوان مطلب درباره دیزاین، گرافیک دیزاین، دیزاین و هویت، دیزاین و آموزش، دیزاین و تبلیغات، دیزاین شهری، مطبوعات، سینما و ... به چاپ رسیده است. در مطالب مختلف به مفهوم دیزاین و جنبه های گوناگون و کاربردی آن به ویژه گرافیک دیزاین پرداخته شده و کوشیده شده که جنبه های آموزشی آن هم با نگاهی منتقدانه مورد ارزیابی قرار گیرد.
سعی شده که مطالب متنوع باشند و حوزه های مختلف گرافیک دیزاین را در بر بگیرند. بنا بر آنچه در مقدمه آمده گویی مطالب به قصد بازشناسایی مفهوم دیزاین نزد طراحان ایرانی و با پیش فرض اصلاح این مفهوم – به زعم سیاستگذاران این شماره – گردآوری شده اند. در این باب سه گفتگو با طراحان گرافیک ایران در این شماره درج شده است:
دیزاین و هویت، گفتگو با قباد شیوا
دیزاین و آموزش، گفتگو باابراهیم حقیقی، مصطفی اسدالهی، مصطفی اوجی و امراله فرهادی
دیزاین و تبلیغات، گفتگو با شهرزاد اسفرجانی، کامران کاتوزیان و علی رشیدی
به نظر می رسد نشریه حرفه هنرمند در زمینه گرافیک دیزاین به نسبت موضوعات و حوزه های پیشین محتاط تر و محدودتر عمل کرده است. چنانچه حتی می بینیم که دو گفتگوی آخر را رستمی خود انجام داده و در مورد اول نیز نام گفتگو کننده ذکر نشده است.
شاید شایسته تر آن می بود که در این شماره نیز حرفه هنرمند مانند شماره پیشین خود  دقیق تر و جسورانه تر کار کرده و باعث گشایش درهای جدیدی در اذهان مخاطبان می شد.
در آخر آن چه بیشتر به چشم می آید گرافیک خود مجله و به خصوص روی جلد آن است که چندان درخور شماره تخصصی گرافیک دیزاین نیست.
اقدام حرفه هنرمند در انتشار ویژه نامه گرافیک، مسئولانه و درخور توجه است آن چنان که مخاطبان مجله انتظار چاپ آن را داشتند. 


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن